۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۷۴۴۶۷۰
عضو شورای عالی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی:

«ملک‌الشعرای بهار» چهره ماندگار ادبیات عرفانی و اسلامی است

«ملک‌الشعرای بهار» چهره ماندگار ادبیات عرفانی و اسلامی است
اصفهان – میرانصاری بر لزوم تبدیل کتابخانه ملک الشعرای بهار به کتابخانه مرجع تأکید کرد گفت: ملک‌الشعرای بهار چهره ماندگار ادبیات عرفانی و اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، علی میرانصاری ظهر امروز در آیین بازگشایی کتابخانه شخصی «ملک‌الشعرای بهار» که سوی خانواده ایشان در سرای عامری‌های کاشان برگزار شد، گفت: ملک‌الشعرای بهار چهره ماندگار ادبیات عرفانی و اسلامی است.

وی به لزوم تبدیل این کتابخانه به کتابخانه مرجع تأکید کرد و با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۸۰۰ جلد در کتابخانه ملک‌الشعرای بهار در دسترس است، اظهار داشت: امروز فهرست آن در برنامه سیمرغ در سایت عامری‌ها قرار می‌گیرد تا دانشجویان کاشانی به آن دسترسی داشته باشند.

اصغر دادبه استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی نیز گفت: ملک الشعرای بهار چهره ماندگار ادبیات عرفانی و اسلامی کشور است که تمام وجودش ایران، وطن و میهن بود.

به گفته وی اگر در کشور یک حافظ و یک سعدی بودند به جرأت می‌توان گفت که به همین ترتیب کشورفقط یک نفرمانند ملک‌الشعرای بهار داشت.

دادبه به جامعیت این ادیب اشاره کرد و از موضوع جامعیت به عنوان یک اصل مهم نام برد و افزود: مدتی بشر به دلایل گوناگون به آن رو آورد، اما در ادامه متوجه شد اگر پرداختن به این موضوع مزایایی دارد، زیان‌هایی را نیز دارد.

وی افزود: ملک‌الشعرای بهار به معنای واقعی کلمه جامعیت داشت و در هر زمینه‌ای کم نظیر و بی نظیر بود چرا که رگ و خون اش از ایران می‌گفت و می‌دانست مظروف بی‌ظرف ممکن نیست و مظروف همان ارزش‌های دینی و ملی است و ظرف همان ایران است.

این پژوهشگر ادبی ادامه داد: ملک‌الشعرای بهار حتی هنگامی که وکیل یا وزیر و هنگامی که در خدمت فرهنگ بود هر کاری انجام داد برای ایران بود و زندگی محقرانه این مرد بزرگ بیانگر این بود که کیسه‌ای برای کسب این مقام و منصب‌ها ندوخته است.

سیف‌الله امینیان، مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه تمام شهر‌های تاریخی ایران در دوره‌ای پایتخت حکومت‌ها بودند و هر شهری که پایتخت می‌شود، محکوم به توسعه است، گفت: کاشان تنها شهر تاریخی است که در هیچ سلسله حکومتی پایتخت نبوده است و پزشکان، شعرا، نویسندگان مجبور بودند برای معرفی آثارخود به دربار حکومتی عرضه کنند.

به گفته وی در کاشان علمای دینی همچون علامه فیض کاشانی، آیت الله یثربی و رضوی و دیگران از این موضوع مستثنی نبودند./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات