۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۷۴۲۶۲۴

گزارشی از افتتاحیه سال تحصیلی دانشکده دین و رسانه

گزارشی از افتتاحیه سال تحصیلی دانشکده دین و رسانه
در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی دانشکده دین و رسانه هویت محوری و عدالت محوری دو رکن تحول در رسانه ملی عنوان و پیشنهاد برگزاری دوره دکتری مشترک با دانشگاه قم مطرح شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیین افتتاحیه سال تحصیلی دانشکده دین و رسانه قم دانشگاه صداوسیما روز چهارشنبه پنجم مهرماه با حضور رضی قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور اقتصادی، حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم، حجت الاسلام والمسلمین ابوالفاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه برگزار شد.

دانشکده از بودجه های قم بهره مند نمی شود

افتتاحیه سال تحصیلی دانشکده دین و رسانه

کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه دانشگاه صدا و سیما گفت: دانشکده دین و رسانه مرکزی منحصر به فرد در کشور و حتی دنیا است که با افرادی با انگیزه های خاص تحت عنوان دین و رسانه تشکیل شده است.

وی در ادامه با اشاره هدف گذاری خاص دانشکده دین و رسانه در راستای بازتاب رسانه ای دین، افزود: قم ظرفیتی بسیار بالاتر از یک استان در سطح بین المللی دارد که قرارگیری دانشکده در این استان موقعیت آن را بیش از پیش خاص کرده است.

افتتاحیه سال تحصیلی دانشکده دین و رسانه

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما در پایان خاطرنشان کرد: این دانشکده از مراکز دانشگاه صداوسیمای تهران بوده از این رو از امکانات اختصاص یافته به قم بهره مند نمی شود و شایسته است مسؤولین امر به این مسأله توجه کنند تا کمبود های این مرکز علمی نیز برطرف شود.

برگزاری دوره های دکتری مشترک با دانشگاه قم

افتتاحیه سال تحصیلی دانشکده دین و رسانه

حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم با اشاره به آغاز سال تحصیلی تأکید کرد: در دوران حاضر در یک دفاع مقدس جدید قرار داریم که محصلین باید آن را جدی بگیرند.

وی با اشاره به تقسیم بندی آیات قرآن به آیاتی توصیفی و توصیه‌ای اظهار داشت: خداوند در آیات توصیفی وضعیت را توصیف می‌کند و هیچ باید یا نبایدی برای آن بیان نمی‌کند؛ آیات متعددی واقعیت روابط بین مؤمنین و ایمان ستیزان را توصیف می‌کند که در یکی از آیات بیان می شود یهود و نصاری هیچ گاه دینداری مؤمنان را نمی پذیرند مگر اینکه دینشان را عوض کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی ادامه داد: در آیه ای دیگر بیان شده است که کافران به صورت مداوم با شما مقاتله می کنند و باید مراقب این باشیم؛ راهبردها و راهکنش ها تغییر می کند اما حقیقت و پارادایم حاکم بر آن که توسط خداوند توصیف شده است به هیچ وجه تغییر نمی کند.

وی با اشاره به کودتاها، جنگ های نظامی و توطئه ها آن ها را راهبردهای دشمن برای زمین زدن مؤمنان دانست و تصریح کرد: گاهی نیز دشمن با جنگ اراده ها به دنبال جنگ و شبیخون فرهنگی است؛ به نظر من از دوران جنگ سخت گذشته ایم و همچنین از اوج غربت نیز گذر کرده و شرایطی داریم که از زمین و دریا و هوا قابل نفود نیستیم.

رئیس دانشگاه قم با اشاره به پیشرفت های نظامی ایران تأکید کرد: قدرت رزم از دور که هنر نظامی آمریکا است توسط موشک های جمهوری اسلامی خنثی شده، از این رو دیگر نمی تواند جنگی سخت راه بیاندازد؛ راه اغتشاشات و به هم ریختن اوضاع کشور همچنان باز است و آمریکا از این طریق فعالیت می کند.

وی با اشاره به توصیف قرآن از قتال کفار با مؤمنین توصیه الهی را دفاع و حمله به کفار دانست و اظهار داشت: در دوران جنگ هشت ساله عده ای شعار «جنگ، جنگ تا پیروزی» را غیر قرآنی معرفی کردند که امام خمینی(قدس) بر اساس قرآن جنگ را تا رفع فتنه یعنی مرحله ای بالاتر معرفی می کند.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی با اشاره به لزوم بیان جذاب و دقیق دین برای مردم جهان در راستای مقابله با کفار اظهار داشت: دشمن از طریق پروپاگاندا وارد شده است و ما نیز باید از طریق رسانه آن را خنثی کنیم که این کار بدون تخصص شدنی نیست.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی پیام اصلی اسلام را عقلانیت معرفی کرد و اظهار داشت: دشمنان ما می خواهند انسانیت را در راستای شهوات پایین بیاورند؛ در فقه رسانه، فقه هنر، فقه موسیقی ضعیف هستیم و سابقه ای دیرینه نداریم؛ در مقابله با هجمه هایی که صورت می گیرد فعالیت های صورت گرفته چندان زیاد نیست و با توجه به تلاش دشمنان لازم است تلاش مان را بیشتر کنیم.

وی تلاش دشمن در حوزه رسانه را نمایش جذابیت و برانگیختن شهوت و غضب را برای کسب توفیق رسانه ای دانست و تلاش دین مداران در زمینه رسانه را با ارزش و سخت عنوان کرد.

وی در پایان با تقدیر از تلاش های دانشکده دین و رسانه از تأسیس دانشکده هنر، معماری و شهرسازی اسلامی در دانشگاه قم خبر داد و پیشنهاد برگزاری دوره دکتری مشترک با دانشکده دین و رسانه را مطرح کرد.

ابلاغ ۷۰ رشته تحصیلی و تصویب ۱۰۰ رشته پژوهشی در حوزه های علمیه

افتتاحیه سال تحصیلی دانشکده دین و رسانه

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور اظهار کرد: با شناخت ظرفیت‌هایی متقابل می‌توانیم گام‌های عملیاتی‌تر برداریم.

وی با اشاره به اینکه باید بررسی شود که ذات رسانه با بستر فطری و مکانی چقدر پیوند خورده است، مطرح کرد: در کارهای پژوهشی و آموزشی این دانشکده تبیین این تقطه برای ساخت رسانه دینی واجب است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: اگر بخواهیم به سمت رسانه دینی حرکت کنیم باید بدانیم در چه مسائلی باید تعریف جدید داشته باشیم و از چه مرزهای خنثی‌ای می‌توانیم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث بانکداری این مرزها را رعایت نکردیم و تنها یک کتابچه عقود اسلامی منتشر کردیم ولی ماهیت ربوی بانک‌ها ادامه پیدا کرده است، عنوان کرد: در رسانه نیز اگر این تفکیک را انجام ندهیم ماهیت اقتصاد اسلامی در این عرصه نیز تکرار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با اشاره به اینکه دین برای مدیریت فرد و جامعه آمده است و رسالت انبیا یک رسالت سلوکی و فردی نبوده است، خاطرنشان کرد: پیوند دین و رسانه در مبانی نظری و نطام عرصه رسانه خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در این دانشکده، دروس و پایان نامه‌ها باید به این موضوعات توجه شود، تصریح کرد: اگر رسانه را صرفا یک ظرف و دین را یک پیام بدانیم هیچ گاه نمی‌توانیم به هدف اصلی تربیتی دین برسیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه در حوزه‌های علمیه و در عرصه پژوهش حدودا ۷۰ رشته تحصیلی ابلاغ و ۱۰۰ رشته نیز تصویب شده است، یادآور شد: این نگاه توسعه‌ای حوزه در عرصه پاسخگویی به نیازهای جامعه است.

وی با بیان اینکه ۷۰ تا ۱۰۰ هزار کتاب تولید کرده‌ایم که حاصل نظر اندیشمندان و پژوهشگران است، ابراز کرد: تمام این مطالب درکنار ترویج بیش از ۸۰۰ نشریه علمی، پژوهشی و ترویجی نشان‌گر ظرفیت علمی و پژوهشی حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با اشاره به اینکه دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز جامعه و حاکمیت ایجاد شده است، بیان کرد: اولویت‌های پژوهشی مورد نیاز جامعه در ۲۶ رشته و گرایش به صورت سالانه اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ دو هزار طرح واصل شده است، اظهار داشت: هدف این دبیرخانه پاسخ به نیازهای حاکمیت است و اولویت‌های عینی جامعه را مدنظر قرار داده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: آثار ۲۰ سال اخیر ۵۰ اندیشکده، پژوهشکده و مراکز اسلام پژوهی غربی را مطالعه کردیم و مجموعه رویکرد آن‌ها را جمع آوری کرده‌ایم که به زودی رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به صورت همزمان باید حرکت جبهه مقابل را بدانیم و نسبت به آن موضع گیری کنیم، مطرح کرد: این رویکرد در حوزه شکل گرفته است که پژوهش‌ها را به سمت نیازهای جامعه ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی افزود: باید به نیازهای کف جامعه دسترسی داشته باشیم ولی متأسفانه سامانه شاخصی در این عرصه نداریم و اگر ابزار صداوسیما این بستر نیازسنجی را به معاونت پژوهش حوزه برساند سرمایه انسانی و مالی پژوهش را به سمت پاسخ به نیازهای حاکمیت می‌رسانیم.

هویت محوری و عدالت محوری دو رکن تحول در صداوسیما

افتتاحیه سال تحصیلی دانشکده دین و رسانه

حسین رضی قائم مقام رئیس صداوسیما در امور اقتصادی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب در خصوص صدبرابر شدن تولیدات مربوط به دفاع مقدس، اظهار داشت: مخاطب این فرمایشات ما در رسانه ملی هستیم؛ وضعیت فعلی رسانه کشور توسط ما فعالان رسانه ای شکل گرفته و در تقصیر و موفقیتش شریک هستیم.

وی با اشاره به نزدیک شدن به قله در تعبیر رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: قله تصویرشده قله نهایی نیست زیرا سیر الی الله مسیری بی نهایت است.

قائم مقام صداوسیما با اشاره به سند تحول در رسانه ملی در دوره جدید، هویت محوری و عدالت گستری را دو خط جدی در این سند دانست و تأکید کرد: این سند به نظر مقام معظم رهبری رسید که در چند بیان تأیید شد؛ عدالت رسانه ای سرلوحه است و تغییر کرده است که در انعکاس اخبار راهپیمایی 22 بهمن در روستاها این تغییر دیده می شود زیرا بنا بر این است که کسانی دیده شوند که تا به حال دیده نمی شدند.

وی در ادامه سخنان خود هویت محوری را رکن مهم سند تحول رسانه ملی دانست و گفت: یکی از فعالیت های رسانه ملی هویت یابی است؛ امروز کجا ایستادیم یکی از موضوعات رسانه ای است و در نظامی زندگی می کنیم که نظام اسلامی است و چتر معنویت و امنیت ایجاد کرده است که جرأت می کنیم حرف بزنیم. افراد با کمال شجاعت و جسارت حرف خود را می زنند و نظام چنین چتری را درست کرده است.

رضی گفت: در حوزه رسانه باید به جامعه هویت بدهیم و تعبیر نزدیک قله بودن هویتی به جامعه می دهد؛ دانشکده دین و رسانه در این حوزه باید فعالیت جدی داشته باشد.

وی با بیان این اینکه در هر کدام از عناصر ارتباطی از منظر دین باید مابه ازا پیدا کنیم، تصریح کرد: درست نیست در رسانه دینی، فرستنده پیام معتقد به دین نباشد؛ عناصر دیگر هم وجود دارد که باید اهداف را از حوزه دین درآورد که این دانشکده می تواند در این راستا عملکرد شایسته ای داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به سخنان معاون پژوهش حوزه های علمیه در خصوص رصد داده های فضای مجازی و پاسخگویی به شبهات، اظهار داشت: زمینه ای در حال فراهم شدن است که تحلیل داده ها در فضای مجازی برای انتخابات صورت گیرد و امکان این وجود دارد با همکاری مشترک حوزه داده ها رصد شده و شبهات شناسایی شود.

ارسال نظرات