۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۷۲۰۹۹۴
سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم:

تنها راه نجات عربستان بهبود روابط با محور مقاومت است

تنها راه نجات عربستان بهبود روابط با محور مقاومت است
عطوان تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت را ضربه محکمی به غرب دانست و به کشور‌های حاشیه خلیج فارس توصیه کرد روابط خود را با ایران بهبود بخشند.

به گزارش سرویس بین ‌الملل خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت را ضربه محکمی به غرب و بخصوص آمریکا دانست و به کشور‌های حاشیه خلیج فارس توصیه کرد به شرق روی بیاورند و روابط خود را با ایران بهبود بخشند.

عطوان در ویدئوی این هفته خود از تصمیم اوپک پلاس متشکل از برخی کشور‌های عضو اوپک و برخی کشور‌های غیرعضو اوپک برای کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز که سیلی محکمی به صورت غرب و بخصوص آمریکاست، ابراز خرسندی کرد و گفت: این تصمیم به معنای اقدام کشور‌های نفت خیز عربی و اسلامی علیه آمریکاست. این تصمیم باعث افزایش قیمت نفت می‌شود و کشور‌های عربی و اسلامی از این افزایش بهره مند می‌شوند و آمریکا که همیشه قیمت نفت را تحت کنترل خود داشت از این تصمیم متضرر می‌شود.

وی گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آمد و ورق را برگرداند و با کشور‌های عربی به رهبری عربستان سعودی درباره تشکیل سازمان جدیدی به نام اوپک پلاس به توافق رسید و این امر همه معادله‌ها را بر هم زد. این تصمیم در اوج جنگ اوکراین و تقریبا پس از حدود هشتاد سال ائتلاف بین آمریکا و عربستان سعودی گرفته می‌شود. از آن زمان تا کنون همه منطقه خلیج فارس تحت کنترل آمریکا بود، اما امروز کسانی آمده اند که به آمریکا می‌گویند ما را رها کنید، ما را خانه خراب کردید.

وی افزود: قیمت نفت قبل از جنگ اکتبر ۱۹۷۳ حدود سه دلار بود و شرکت‌های غربی و اقتصاد آمریکا و اروپا از این راه رونق زیادی پیدا کرده بودند و همه این‌ها به زیان ما بود، اما ملک فیصل و شیخ زائد و سران الجزایر تصمیم گرفتند از سلاح نفت استفاده کنند و همین امر سبب افزایش قیمت نفت شد و از سه دلار به ۱۵ دلار در هر بشکه رسید و پس از آن در دهه هشتاد قرن گذشته به چهل دلار در هر بشکه رسید.

چه کسی از این کار بهره‌مند شد؟ اعراب و مسلمانان و الجزایر و لیبی و عراق و کشور‌های حاشیه خلیج فارس از این افزایش قیمت سود بردند. من زمانی که جوان بودم و روزنامه نگاری می‌کردم نشست‌های اوپک در وین و ژنو را دنبال می‌کردم. در آن زمان چه اتفاقی می‌افتاد؟ نماینده آمریکا چه در وین یا ژنو می‌نشست و قیمت نفت را به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و بخصوص عربستان دیکته می‌کرد. مثلا همه می‌خواستند قیمت نفت را ده درصد افزایش دهند، اما نماینده آمریکا مخالفت می‌کرد و می‌گفت پنج درصد افزایش دهید.

عطوان ادامه داد: اجازه بدهید یادآوری کنم که پس از حمله عراق به کویت، آمریکا برای انتقام از عراق قیمت نفت را تا ۹ دلار در هر بشکه کاهش داد. کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) ورشکسته شدند. در سال ۲۰۱۴ هم که روسیه شبه جزیره کریمه را به خودش ملحق کرد چه شد؟ آمریکا به کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) دستور داد قیمت نفت را کاهش دهند. قیمت‌ها به حدود ۳۰ تا ۳۵ دلار کاهش یافت. نتیجه چه شد؟ کشور‌های عربی و حاشیه خلیج (فارس) و عربستان سعودی ورشکسته شدند. قبل از آن قیمت‌ها بالا بود و بودجه بسیار خوب بود و مردم عربستان سعودی در رفاه زندگی می‌کردند و مردم شغل داشتند و طرح‌ها اجرا می‌شد و شرکت‌ها فعال بودند، اما پس از آن عربستان دچار کسری بودجه شد و کسری بودجه آن به حدود هشتاد میلیارد دلار در سال رسید تا جایی که پس از آن ناچار شدند یارانه کالا‌های اساسی را کاهش دهند.

وی افزود: کشور‌های خلیج (فارس) رنج می‌کشیدند و آمریکایی‌ها لذت می‌بردند و وضع آن‌ها خوب بود در رفاه زندگی می‌کردند. الآن اوضاع تغییر کرده و ورق برگشته است. تصمیم اوپک پلاس به منزله جنگ جهانی اقتصادی است. آمریکا به شدت سردرگم است و از این تصمیم خشمگین شده است، زیرا این تصمیم پنج هفته قبل از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا گرفته شده است و این بدان معناست که حزب دموکرات آمریکا بسیاری از آراء خود را در این انتخابات از دست می‌دهد. کاهش تولید نفت باعث افزایش قیمت بنزین در آمریکا می‌شود. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سفر به عربستان از آن‌ها خواست تولید را افزایش دهند تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند. به او گفتند درست می‌شود، اما نه تنها تولید را افزایش ندادند بلکه آن را کاهش هم دادند. این تصمیم به منزله پیروزی پوتین در جنگ اوکراین است، زیرا هدف غرب از تلاش برای افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها از بین بردن نتیجه تلاش‌های روسیه در جنگ بود.

سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم گفت: کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) از یک منطقه در حال مرگ به منطقه‌ای در حال رشد تبدیل می‌شوند. بزرگترین کشور‌های مصرف کننده نفت و گاز عربی چین و کشور‌های شرق آسیا هستند، چرا نفت و گاز را به غرب بفروشند؟ صدراعظم آلمان اعلام کرد برای دریافت گاز از آمریکا به آنجا رفتیم، قیمتی که به ما دادند حدود هفت برابر قیمتی بود که با کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) بر سر آن چانه می‌زدیم.
وی ادامه داد: اما الآن چه می‌شود و عربستان و کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) از یکسو و آمریکا از سوی دیگر چه اقداماتی انجام خواهند داد. از آمریکا شروع می‌کنیم. آمریکا تهدید کرده است فروش تسلیحات و لوازم یدکی به عربستان را متوقف می‌کند و علاوه بر این تحریم‌هایی علیه کشور‌های عضو اوپک به عنوان سازمان احتکار کننده اعمال می‌کند. همچنین احتمال دارد آمریکا از ذخایر راهبردی خود استفاده کند و نفت به بازار تزریق کند تا قیمت‌ها کاهش یابد. مسئله دیگر این که ممکن است توافق جاستا علیه کشور‌های شرکت کننده در حوادث یازدهم سپتامبر از جمله عربستان سعودی را بار دیگر احیا کند و از سوی دیگر احتمال دارد برای بهبود روابط خود با ونزوئلا و حتی ایران تلاش کند تا با دادن امتیازات بیشتر به ایران باعث افزایش تولید نفت این کشور شود، اما عربستان سعودی چه نیازی به سلاح‌های آمریکا دارد.

وی افزود: سلاح‌های آمریکا در جنگ یمن شکست خورد. همه سامانه‌های موشکی آمریکا در برابر موشک‌ها و پهپاد‌های یمنی شکست خوردند. سامانه پاتریوت که آمریکا به آن افتخار می‌کند در جنگ ناکام ماند. مسئله دیگر این که به سراغ ایران بروید (خطاب به عربستان) ایران کشوری اسلامی است، با این کشور آشتی کنید. ایران الآن سلاح به روسیه می‌فروشد و پهپاد به این کشور می‌دهد. اگر پهپاد‌های ایرانی به درد نمی‌خورد، معقول است که روسیه به عنوان کشوری بزرگ از ایران پهپاد خریداری کند؟ درباره ترکیه نیز همین گونه است. ترکیه هم پهپاد‌های تهاجمی بیرقدار را تولید می‌کند. چین هم بالگرد و زیردریایی تولید می‌کند. چرا به سراغ آمریکا برویم؟ آمریکا ما را خانه خراب کرد. وقتی عربستان قیمت‌های نفت را کاهش داد آمریکا در ازای آن چه پاداشی به این کشور داد؟ کسری بودجه عربستان را جبران کرد؟ همچنین وقتی عربستان سعودی سهام شرکت آرامکو را در بورس عرضه کرد، آمریکا سهام این شرکت را خریداری کرد؟ به هیچ وجه. عربستان باید جنگ یمن را متوقف کند و روابط خود را با ایران و محور مقاومت و سوریه بهبود بخشد. تنها راه نجات همین است.

ارسال نظرات