۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۷۰۲۵۴۵
۲۷ بهمن ماه؛

همایش ملی هزاره شیخ طبرسی در قائمشهر برگزار می شود

همایش ملی هزاره شیخ طبرسی در قائمشهر برگزار می شود
مازندران - همایش ملی هزاره شیخ طبرسی ۲۷ بهمن به صورت مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر برگزار می‌شود.

رضا اسدپور، دبیر علمی همایش ملی هزاره شیخ طبرسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، گفت: این همایش ملی 27 بهمن به صورت مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر برگزار می شود.

وی در ادامه سخنان خود همایش ملی هزاره شیخ طبرسی به مناسبت بزرگداشت شیخ ابومنصور احمد بن علی بن ابی طالب طبرسی عالم بزرگ سده پنجم و ششم هجری طبرستان اختصاص دارد، افزود: این همایش ملی به همت دانشگاه آزاد واحد قائمشهر و همراهی جمعی از مراکز مهم حوزوی و دانشگاهی کشور برگزار می شود.

اسدپور با بیان این که دبیرخانه این همایش ملی از سال 97 آغاز به کار کرده است، افزود: حاصل تلاش های علمی صورت گرفته در این سال ها، کتاب مجموعه مقالات علمی است که پس از داوری مقالات رسیده به دبیرخانه همایش به چاپ رسیده است.

اسدپور از ارسال بیش از 40 مقاله علمی به دبیرخانه این همایش خبر داد و خاطرنشان کرد: پس از طی مراحل داوری 26 مقاله در کتاب مجموعه مقالات این همایش به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: دیباچه کتاب مجموعه مقالات شامل پیام هایی از حضرات آیات جوادی آملی، حسن زاده آملی(ره)، صالحی مازندرانی و همچنین سخنان امام جمعه قائمشهر، رییس و دبیر علمی همایش است.

دبیر علمی همایش ملی هزاره شیخ طبرسی در ادامه سخنان خود به محورهای این همایش ملی اشاره کرد و گفت: معرفی زندگی، آثار و بازنشانی نسخ خطی آثار مفقوده شیخ طبرسی، شیخ طبرسی و ابن شهرآشوب، شیخ طبرسی و عالمان دینی مازندران، استادان و شاگردان شیخ طبرسی، اندیشه‌های کلامی شیخ طبرسی در الاحتجاج، اندیشه‌های فقهی شیخ طبرسی و مسائل فقهی در الاحتجاج و تحلیل احادیث منقول در الاحتجاج از محورهای این همایش است.

وی، بررسی مناظره بین الادیانی در الاحتجاج، تأثیر شیخ طبرسی بر عالمان پس از خود و معرفی معارف شیعی، مسائل حقوقی در الاحتجاج، تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی طبرستان در عصر شیخ طبرسی، محور دانش‌آموزی با فرازهایی مانند مسابقه، مقاله‌نویسی، پوستر، روزنامه دیواری، نقاشی، عکاسی را از دیگر محورهای این همایش عنوان کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دبیرخانه علمی این همایش ملی پس از جست‌وجو در نسخ خطی کتابخانه‌های ایران و جهان به چهار رساله مرتبط با کتاب الاحتجاج با نام های کشف الاحتجاج، منتخب الاحتجاج، ملحق‌الاحتجاج و شرح حدیث الاحتجاج دست یافت.

اسدپور همچنین تاریخ الائمه، کتاب الصلاه، فضائل فاطمه علیهاالسلام را از رساله‌های همنام با آثار مفقوده شیخ طبرسی عنوان کرد که از سوی دبیرخانه علمی و پس از جستجوهای فراوان به دست آورده است.

وی با بیان این که امیدواریم این آثار مورد تحقیق، تصحیح و انتشار قرار گیرد، بیان داشت: به طور حتم برگزاری این همایش گامی در جهت شناخت بیشتر شیخ طبرسی و کتاب مهم الاحتجاج به جامعه است.

دبیر علمی همایش ملی هزاره شیخ طبرسی در بخش پایانی سخنان خود گفت: علاقه‌مندان برای شرکت در همایش ملی هزاره شیخ طبرسی به‌صورت مجازی به آدرس https://daanaan.daan.ir مراجعه کنند./950/پ210/

ارسال نظرات