۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۶۸۷۰۶۷
حجت الاسلام سرلک:

در انتخاب‌ها و اعمال خود به عقلانیت توجه کنیم

در انتخاب‌ها و اعمال خود به عقلانیت توجه کنیم
اصفهان ـ استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر ضرورت توجه به اعقلانیت در تصمیم گیری‌ها، گفت: اعتنا به احتمال عقلایی انسان را به سمت آرامش و اطمینان در انتخاب خواهد برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی سرلک استاد حوزه و دانشگاه در هیأت انصارالحسین(ع) اصفهان، بزرگترین سرمایه انسان را شرف انتصاب به خداوند متعال عنوان کرد و گفت: ما از آن جهت که از روح خدای متعال در وجود خود داریم بزرگترین افتخار را کسب کرده‌ایم و ظرفیت خدایی شدن را داریم.

وی ادامه داد: افتخار همین که ما منتسب به خداوند هستیم برای ما بس است، خداوند ما بندگان خود را دور نخواهد انداخت، همه ما خواهیم مرد و به پیش خداوند بازخواهیم گشت، همه ما باید سنگینی‌هایی که دنیا بر دوش ما نهاده است را سبک کنیم تا بتوانیم به سادگی و با سبک بالی به سوی خداوند متعال بازگردیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند نهایت دوست داشتنی‌ها است و امکان ندارد کسی درست فکر کند و عاشق خداوند متعال نشود، اظهار کرد: ما متعلق به خداوند هستیم و مسیر بازگشت به خداوند را باید پیدا کنیم، این راه مستقیم و محکم که می‌تواند همه وجود ما را سرشار کند راهی است که باید تلاش کنیم و سختی‌هایی را پشت سر بگذاریم تا آن را کشف و در این مسیر قرار بگیریم.

حجت الاسلام سرلک خاطرنشان کرد: انسان باید به احتمال عقلایی اعتنا کند، ما برای هرکاری که می‌خواهیم انجام بدهیم ذهن ما اگر متمرکز بشود ذهن ما بالاخره به یک سمتی متمایل خواهد شد، حالت مساوی در شک فلسفی بسیار کم وجود دارد، ما اهل یقین نیستیم اما احتمال عقلایی داریم، یعنی متناسب با موضوع سطح و فرم موضوع را در نظر داریم و متناسب با آن به احتمال عقلایی اعتنا می‌کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: اعتنا به احتمال عقلایی کار بسیار درستی است، در عرصه مسؤولیت‌ها درنظر گرفتن جوانب و اعتنا به احتمال عقلایی کار بسیار درستی است، آیت الله بهجت فرمودند اگر به آنچه می‌دانی درست است عمل کنی هزار سال هم عمر کنی پشیمان نخوای شد، مشکل ما این است که گاهی به دنبال توهمات خود راه می‌افتیم.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اهمیت اعتنا به احتمال عقلایی، تصریح کرد: اگر انسان به باورها و احتمالات عقلایی اعتنا کند رفته رفته به مرتبه‌ای از درک خواهد رسید که به او آرامش و اعتماد در تصمیم خواهد داد، انسان امروز به دلیل بحران نگاه، به دلیل اینکه او را به اسم تمدن،، تفکر، اندیشه و آزادی از ثبات‌ها و اعتمادهایش دور کرده‌اند، آرامش ندارد.

حجت الاسلام سرلک با اشاره به اینکه انسان به ندرت به اطمینان صددرصدی در مسائل خواهد رسید، اظهار کرد: نباید وقتی به درصد بالایی از اطمینان به موضوعی رسیدم مدام ذهن خود را درگیر کنیم و آرامش و اعتماد را از خود بگیریم، برای انتخاب مسؤولیتی که برخاسته از سرمایه انتساب به خداوند متعال است باید با توجه به احتمال عقلایی بتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم.

وی ادامه داد: وقتی با مسائل عقلانی برخورد کنیم حتی خطاها هم برای ما تبدیل به بهترین تجربه خواهند شد، عقل می‌گوید با دشمن بیرون از مرزهای خود در سوریه و عراق با داعشی که دشمن ایران است بجنگیم تا خطری مرزهای کشور را تهدید نکند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید برای انجام کارهای خود دلیل عقلایی داشته باشیم تا حتی در صورت بروز مشکل و خطا دچار سرزنش خود و آشفتگی نشویم، گفت: اعتنا به احتمال عقلایی حتی در شکست‌ها به ما قدرت حرکت خواهد داد، عقل بین ما و خداوند حجت است و اگر کسی به عقل خود عمل کند بهترین حجت را در اختیار دارد، عقل حجت باطنی برای ما است و باید همه ما به عقلانیت در انتخاب‌ها و اعمال خود توجه داشته باشیم./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات