۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۶۵۹۶۷۵
استاد حوزه علمیه خراسان:

مدیریت صحیح در شرایط تحریمی منجر به خودکفایی می‌شود

مدیریت صحیح در شرایط تحریمی منجر به خودکفایی می‌شود
حجت‌الاسلام مکرمی گفت: هرجا ما تحریم شدیم و دشمن ما را از دسترسی منع کرد اگر دچار سوء مدیریت نشدیم در همان‌جا خودکفا شدیم.

حجت‌الاسلام مهدی مکرمی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سخنرانی عید قربان پیرامون تحریم‌ها و راهکار مقابله با آن، اظهار کرد: تحریم‌ها جنایت بزرگی در حق ملت ایران است که با سه هدف کوتاه‌مدت به ستوه آوردن مردم، میان‌مدت جلوگیری از پیشرفت کشور مخصوصاً پیشرفت علمی و هدف بلندمدت ورشکست کردن دولت و کشور با متلاشی کردن اقتصاد کشور اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: البته باید در نظر داشته باشیم که هدف جانبی از تحریم‌ها قطع رابطه جمهوری اسلامی با جبهه مقاومت است؛ اما همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند شکست اهداف دشمن قطعی است و به تعبیر رهبری این‌ها مثل «شتر در خواب بیند پنبه دانه» و «خواب آشفته» است.

حجت‌الاسلام مکرمی با بیان اینکه البته بخشی از آسیب‌ها ناشی از تحریم نیست و از سوء مدیریت هم هست، گفت: هر جا ما تحریم شدیم و دشمن ما را از دسترسی منع کرد اگر دچار سوء مدیریت نشدیم در همان‌جا خودکفا شدیم، مثل تولید هواپیمای جت آموزشی کوثر و نهضت قطعه‌سازی خودرو که اتفاق افتاد. این‌ها مواردی است که چون محدود شدیم، خودکفا شدیم.

وی با اشاره به اینکه کارهای بزرگی که شده نشان از شکست تحریم‌هاست، خاطرنشان کرد: هزاران شرکت دانش‌بنیان، توسعه‌های نظامی و توانمندی‌های شگفت‌انگیز دفاعی، توسعه میادین نفتی و گازی مثل میدان پارس جنوبی و ستاره خلیج فارس، طرح‌های عظیم احیای اراضی خوزستان و ایلام و تمرین قطع ارتباط اقتصاد با نفت ازجمله ثمرات تحریم‌ها است.

حجت‌الاسلام مکرمی با اشاره به مشکلات موجود در معیشت مردم و اقتصاد کشور، اظهار کرد: امروز معیشت مردم مشکل دارد و مردم مشکل اقتصادی دارند؛ به همین دلیل رهبر معظم انقلاب به رئیس‌جمهور و سایر مسؤولان تأکید کردند که اقدامات فوری و میان‌مدت را در دستور کار قرار بدهند.

وی با اشاره به برخی اقدامات فوری که دولت می‌تواند برای رفع مشکلات اقتصادی انجام دهد، افزود: مهار قیمت‌ها و حفظ ارزش پول ملی که بانک مرکزی تلاش‌های خوبی کرده است و برخورد با اقدامات سیاسی و امنیتی برای ضربه به ارزش پول ملی که باید با آن برخورد و مقابله شود ازجمله این اقدامات است.

حجت‌الاسلام مکرمی هدایت نقدینگی به تولید و رفع موانع تحقق جهش تولید و تشکیل کارگروهی توسط سه قوه برای شناسایی موانع جهش تولید و رفع آن را از دیگر راهکارها دانست.

وی با اشاره به اقدامات میان‌مدت و اصلاحات اساسی اقتصادی، اظهار کرد: اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام بانکی، تقویت سرمایه‌گذاری در کشور که تضعیف شده و بهبود فضای کسب و کار ازجمله اقدامات اساسی در حوزه اقتصاد کشور است که باید در دستور کار میان‌مدت مسؤولان قرار گیرد./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات