۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۶۵۴۹۲۷
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

سفارش امام رضا به عبدالعظیم حسنی چه بود؟

سفارش امام رضا به عبدالعظیم حسنی چه بود؟
حجت الاسلام سرلک با اشاره به سفارش امام رضا(ع) به حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، گفت: شرک و کینه توزی از گناهانی است که بخشیده نمی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی سرلک استاد حوزه علمیه، شب گذشته در دانشگاه امام صادق(ع) با استناد به کلام امام رضا(ع)، گفت: حضرت خطاب به عبدالعظیم حسنی(ع) می‌فرمایند به دوستان من سلام برسان و بگو شیطان را بر خودشان مسلط نکنند.

وی افزود: مهم‌ترین کار شیطان مدیریت نقاط ضعف انسان است تا آدمی را در آن نقاط ضعف متوقف سازد و اجازه ندهد به کمال برسد.

حجت الاسلام سرلک با تأکید بر اینکه انسان باید نقاط ضعف وجودی خود را شناسایی و آنها را برطرف کند، اظهار داشت: شیطان از غفلت انسان سوءاستفاده می‌کند تا بتواند او را تسخیر کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ابلیس سخت‌ترین دشمن انسان است، ابراز کرد: شیطان نسبت به انسان رحم ندارد و تا هنگام مرگ آدمی را طواف می‌کند تا به او ضربه بزند.

وی با اشاره به اینکه راست‌گویی مهم‌ترین ویژگی اولیای الهی است، گفت: حضرت فرمودند عبدالعظیم دوستان مرا به راست‌گویی امر کن مبادا دروغ بگویند؛ دروغ دروازه نفاق است و اوصاف منافقان را می‌توان در دروغ‌گویان مشاهده کرد، اوصاف همه رذایل در دروغ است.

حجت ‌الاسلام سرلک به توصیه سوم اشاره و ابراز کرد: حضرت فرمودند دوستان مرا به امانت‌داری و سکوت توصیه کن؛ انسان باید امانت‌دار و رازدار باشد و بداند که با سکوت می‌تواند وارد وادی حکمت شود. سکوت مجاهدت می‌خواهد و با سکوت می‌توان بسیاری از مشکلات را رفع کرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: امام رضا(ع) امر فرمودند که دوستان ما اهل ترک جدل باشند و به یکدیگر روی بیاورند؛ حتی اگر حق با انسان بود نباید جدل کند، علامت جدل تندی و عصبانی شدن است، افراد هنگام سخن گفتن باید کرامت یکدیگر را حفظ کنند؛ زمانی که دوستان ما با یکدیگر مهربان هستند و نسبت به یکدیگر رحم دارند به من نزدیک می‌شوند. نزاع‌هایی که در جامعه اسلامی رخ می‌دهد برخلاف خواسته اولیای الهی است.

حجت الاسلام سرلک با استناد به روایتی، خاطرنشان کرد: روایت‌شده انسان باید خوبی دیگران را بیان کند و از عیب‌گویی اجتناب داشته باشد؛ عیب‌گویی سبب متفرق شدن انسان‌ها از کنار یکدیگر می‌شود.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: همچنین حضرت فرمودند به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را جز، آن‌هایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد./813/پ202/ف

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات