۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۶۵۱۶۹۹

عقب‌نشینی تگزاسی‌ها از کاهش تولید

عقب‌نشینی تگزاسی‌ها از کاهش تولید
در پنجمین روز متوالی از افزایش قیمت نفت، اوضاع جهانی برای طلای سیاه بهتر شده است تا باز هم امریکایی‌ها از این شرایط بیشترین بهره را برده و از عدم کاهش تولید خود بگویند.
به گزارش خبرگزاري رسا، روزی که بهای نفت وست‌تگزاس به منفی ۳۷ دلار رسید، امریکایی‌ها که پیشتر از حضور خود در نهضت جهانی کاهش تولید می‌گفتند، باز هم اعلام کردند حتماً از حجم تولیدشان می‌کاهند. حرف از ۲ میلیون بشکه در روز بود و تگزاسی‌ها هم به‌صورت رسمی از پیوستن به این برنامه گفتند.

ترامپ هم از این موضع حمایت کرد و با بهبود اوضاع کرونا در جهان، قیمت نفت کمی بهبود یافت. در چنین شرایطی کمیسر کمیسیون راه‌آهن تگزاس، یک روز قبل از اینکه کمیسیون او در مورد پیشنهاد کاهش تولید نفت این ایالت رأی‌گیری کند، طرح خود را کنار گذاشت.

رویترز در‌این‌باره نوشته است یک مقام بخش انرژی تگزاس که مقامات این ایالت را برای ۲۰ درصد کاهش تولید تحت‌فشار گذاشته بود، پس از اینکه نتوانست حمایت سایر کمیسر‌های کمیسیون راه‌آهن تگزاس را به دست آورد، این پیشنهاد را کنار گذاشت. این کمیسیون صنعت نفت و گاز تگزاس را تنظیم می‌کند.

سقوط بهای نفت طی هفته‌های گذشته باعث شد رایان سیتون، کمیسر کمیسیون راه‌آهن تگزاس ماه گذشته درخواست کاهش تولید این ایالت را برای اولین‌بار طی ۵۰ سال گذشته مطرح کند. وی این ایده را در توییتر و تلویزیون بیان کرد و از سایر کمیسر‌ها خواست کاهش یک میلیون بشکه در روز را از تولید نفت این ایالت تصویب کنند. این پیشنهاد مورد استقبال محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه قرار گرفت.

ولی سیتون، یک روز قبل از اینکه کمیسیون او در مورد این پیشنهاد رأی‌گیری کند، طرح خود را کنار گذشت. شرکت‌های کوچک و بزرگ امریکایی مانند شورون، اکسون موبیل و اکسیدنتال پترولیوم همین حالا هم طرح‌هایی برای کاهش صد‌ها هزار بشکه در روز از تولید نفت شیل دارند که قبل از هرگونه اقدام دولتی برنامه‌ریزی شده است.
سیتون در یک مصاحبه گفت: «این کار دیگر فایده‌ای ندارد. کاری که باید شش هفته پیش انجام می‌دادیم، حالا آنطور که باید تأثیرگذار نیست. در بین سه کمیسر کمیسیون ما رهبری برای انجام این کار وجود نداشت.»

تگزاس بزرگ‌ترین ایالت تولید‌کننده نفت امریکاست و حدود ۴/۵ میلیون بشکه در روز تولید دارد. تولید این ایالت در سال گذشته ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به حدود ۴۱ درصد کل تولید نفت امریکا رسید.

جنگ داخلی با شیل نفت

اینکه امریکا بخواهد کاهش تولید بدهد یا نه دو گروه بر آن تأثیرگذارند؛ گروهی که دشمن شیل نفت هستند؛ مانند شرکت‌های اکسون موبیل و شورون و شرکـت‌های دیگر که در صنعت نفت شیل فعالیت می‌کنند، مثل شرکت‌های پارسلی انرژی، دایموند و سنتنیال ریسورسز. گروه اول با کاهش تولید مخالف هستند، زیرا می‌دانند با عدم کاهش تولید نفت امریکا، شرکـت‌های شیل نفت که رقیب آن‌ها بوده، از بین می‌روند و موافقان کاهش تولید هم برای بهبود قیمت نفت و سرپا ماندن خود از کاهش تولید استقبال می‌کنند.

در همین خصوص شرکت دایموند بک اعلام کرد ۱۰ تا ۱۵ درصد از تولید نفت خود را در ماه می‌پایین می‌آورد. شرکت پارسلی انرژی اعلام کرد تمام حفاری‌های خود را معلق کرده است؛ شرکت سنتنیال هم ۴۰ درصد از تولید خود را در این ماه کم و تمام حفاری‌های خود را متوقف می‌کند و نیروی کار خود را هم کاهش می‌دهد. سهام این شرکت ۴۷ درصد پایین آمده و به ۵۵ سنت رسیده است.

شرکت کانچو ریسورسز که یک تولیدکننده در حوزه پرمین است، ۴ تا ۵ درصد از تولید خود را کاهش و هفته گذشته هشدار داد، بیشتر از این هم تولید خود را پایین می‌آورد.

داستانی پس از ۱۷ سال

با این وجود، چهار شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده نفت در جهان طی هفته‌های اخیر طرح‌های خود را برای کاهش بی‌سابقه تولید از عراق گرفته تا حوزه‌های شیل امریکا اعلام کرده‌اند. برنارد لونی، مدیرعامل شرکت بریتیش پترولیوم می‌گوید: «تولید ما در سه ماهه دوم سال‌جاری میلادی کاهش خواهد یافت و مشخص نیست در ادامه سال چه اتفاقی می‌افتد.»

بریتیش پترولیوم اعلام کرد: «تولید نفت شیل امریکا را ۷۰ هزار بشکه در روز در ۲۰۲۰ پایین می‌آورد؛ یعنی حدود ۱۴ درصد کمتر از تولید آن در ۲۰۱۹ که برابر با ۴۹۹ هزار بشکه در روز معادل‌های نفتی بود.»

وی گفت: «تولید نفت در سایر کشور‌ها از جمله کشور‌های عضو اوپک و سایر تولیدکننده‌های بزرگ دنیا مثل روسیه و آذربایجان هم کاهش می‌یابد. این کشور‌ها در ماه مارس توافق کردند، تولید خود را ۲۳ درصد پایین بیاورند.» شرکت رویال داچ شل اعلام کرد: «کاهش تولید در برخی موارد نتیجه مشکلات لجستیکی مثل کمبود منابع ذخیره نفت است.»

آخرین وضعیت قیمت

با توجه به اینکه برخی از ایالت‌های امریکا و کشور‌های اروپایی و آسیایی شروع به رفع محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا کرده‌اند و انتظار می‌رود تقاضا برای سوخت بهبود یابد، قیمت نفت در معاملات دیروز افزایش یافت.

هر بشکه نفت‌خام امریکا با یک دلار و ۶۱ سنت افزایش ۲۲ دلار فروخته شد. این نوع نفت از ۲۹ آوریل پنج روز است که روند افزایشی دارد. نفت برنت نیز با ۴۱/ ۱ دلار افزایش ۶۱ /۲۸ دلار معامله شد. برنت نیز ششمین روز متوالی روند افزایشی را ثبت کرده است.

چشم‌انداز تقاضا برای سوخت بهبود یافته است، زیرا برخی از ایالت‌های امریکا و چندین کشور از جمله ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، هند و تایلند، به برخی از مردم خود اجازه دادند تا به سر کار بازگردند و سایت‌های ساختمانی، پارک‌ها و کتابخانه‌ها باز شدند.

با امید به اینکه صنعت نفت احتمالاً بدترین نقطه قرنطینه را از سر گذرانده، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مدیریت‌کننده پول، برای پنجمین روز متوالی در هفته منتهی به ۲۸ آوریل خریدار مشتقات مواد نفتی هستند. به گفته تحلیلگران، هنوز تقاضا برای نفت در جهان ۳۰ درصد کاهش داشته است و بهبود احتمالاً کند خواهد بود؛ به ویژه اینکه انتظار می‌رود ایرلاین‌ها همچنان تا حد زیادی برای ماه‌ها زمینگیر باشند./1360/
ارسال نظرات