۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۶۳۵۲۷۰
آیت الله مهدوی:

غیبت عامل هبوط اعمال انسان است

غیبت عامل هبوط اعمال انسان است
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه غیبت پیش از غیبت شونده به غیبت کننده آسیب می‌زند، گفت: غیبت کردن باعث می‌شود اعمال انسان مقبول واقع نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در سالن اجتماعات هلال احمر اصفهان، با بیان اینکه غیبت تشبیه به خوردن گوشت برادر دینی مرده شده است، گفت: این تشبیه یعنی کم کردن و از بین بردن آبروی برادر دینی و قرآن این مسأله را به خوبی برای ما تشبیه کرده است.

وی در ادامه افزود: غیبت کردن به آبروی افراد ضربه می‌زند، قرآن می‌فرماید کسی که غیبت او را می‌کنید بی دفاع است و ویژگی مرده نیز چنین است که توان دفاع از خود را ندارد، اگر کسی حاضر باشد به ما اجازه نمی دهد آبروی او را ببریم.

آیت الله مهدوی با اشاره به آثار و پیامدهای منفی عادت کردن به غیبت از دیگران، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید اثر غیبت کردن به روی غیبت کننده مانند بیماری جذام خواهد بود و او را از درون می‌خورد و زودتر از غیبت شونده آسیب خواهد دید.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: روایت دیگری می گوید وقتی کسی غیبت می‌کند تا چهل روز نماز و روزه‌اش قبول نمی‌شود مگر اینکه غیبت شونده حلال کند غیبت کننده را و این مستلزم این است که از او حلالیت بطلبیم. باید دقت داشته باشیم قبولی اعمال غیر از صحت اعمال است، صحت نماز نیازمند رعایت اصول و قواعد نماز است اما قبولی آن به اعمال و رفتار ما در زندگی بستگی دارد.

وی غیبت را یکی از عوامل هبوط اعمال انسان عنوان کرد و گفت: مرحوم آیت الله ملکی تبریزی می‌فرمایند با کسی بودم و او ناگهان غیبت شخصی را کرد، به او گفتم چهل روز من را به زحمت انداختی. این مسأله نشان دهنده آثار و عواقب غیبت است، تازه این آثار غیبتی است که ایشان سهوی شنیده‌اند به همین خاطر است که گفته می‌شود غیبت ابتدا به غیبت کننده ضربه می‌زند./1304/پ310/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
m
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸
غیبت و تهمت و دروغ و تقلب و فریب و خشونت از رفتارهای اهریمنی و ددمنشانه هستند که هر ایده ای را نابود میکند
0
0