۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۶۳۱۰۸۸
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

چگونگی توبه از گناه غیبت در دیدگاه علما

چگونگی توبه از گناه غیبت در دیدگاه علما
نماینده مجلس خبرگان گفت: غیبت سبب می‌شود انسان در نزد خدا و مردم مغبوض شود، امام علی(ع) می‌فرمایند بدترین زشتی‌ها غیبت انسان‌های نیک است که آثار منفی بسیار بدتری دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در سالن اجتماعات هلال احمر اصفهان، با بیان روایتی از امام علی(ع) پیرامون ضرورت پرهیز از غیبت، گفت: امام علی (ع)می‌فرمایند از غیبت دوری کنید چرا که غیبت هم تو را مبغوض نزد خدا می‌کند هم مردم با تو دشمن خواهند شد و اجر و پاداش تو از بین خواهد رفت.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: بنابر روایات قبیح ترین زشتی‌ها غیبت کردن انسان‌های نیکو و علما و مراجع تقلید است، غیبت یک مرجع تقلید کردن بسیار بدتر از غیبت یک فرد عادی است، امام علی(ع) می‌فرمایند بدترین زشتی‌ها غیبت کردن انسان‌های نیک است که آثار منفی بسیار بدتری دارد.

وی با اشاره به زیان‌های روحی و جسمی غیبت، اظهار کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند کسی که غیبت می‌کند نباید انتظار سلامتی داشته باشد، یعنی شخصی که اهل غیبت است باید منتظر مریضی و گرفتاری بیماری باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند در سفر به معراج افرادی را دیدم که ناخن‌های فلزی داشتند و صورت و سینه خود را با آن خراش می‌دادند، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) از جبرائیل می‌پرسند اینها چه کسانی هستند؟ فرشته وحی می‌گوید اینها کسانی هستند که آبروی مردم را می‌بردند. غیبت عملی است که به آبروی افراد لطمه می‌زند.

چرا غیبت از زنا بدتر است؟

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: کسی از پیامبر اکرم(ص) سؤال کرد چرا گناه غیبت از زنا بیشتر است؟ ایشان فرمودند گاهی شخص از زنا توبه می‌کند و خداوند توبه او را می‌پذیرد اما اگر کسی غیبت کند و توبه کند تا زمانی که صاحب غیبت راضی نشود توبه او پذیرفته نخواهد شد، یعنی پذیرش توبه در غیبت مشروط است.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به دیدگاه برخی علما پیرامون ضرورت حلالیت طلبیدن از شخصی که غیبت او انجام شده است، اظهار کرد: برخی علما نیز می‌گویند به شخص اطلاع ندهید که غیبت او را انجام داده‌اید اما برای او استغفار کنید، نظریه دیگری این است که اگر خبر غیبت به شخص رسیده و ناراحت شده باید رضایت او را جلب کرد اگر که اطلاعی نداشت باید تنها برای او استغفار کرد./1304/پ310/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات