۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۵۹۵۷۳۸
آیت الله نمازی:

کرامت و حرمت جایگاه طب باید حفظ شود

کرامت و حرمت جایگاه طب باید حفظ شود
نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: جایگاه طب در جامعه اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای است که باید کرامت و حرمت آن حفظ شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی صبح امروز جمعه در دیدار سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: مسأله طب و طبابت در نظام توحیدی دارای جایگاه ویژه‌ای است.

وی افزود: امام صادق می‌فرماید، اهالی هر کشور و شهری از سه طایفه فقیه و عالم اسلام شناسی که دارای تقوا و طهارت نفس باشد و حاکم نیکوکاری که در جامعه نفوذ کلام داشته باشد و همچنین طبیب بصیر و حاذقی که در کار خودش تخصص داشته باشد بی نیاز نیست.

به گفته وی، این کلام امام صادق (ع) نشانه این است که طبیب را در عرض فقیه و رهبر جامعه قرار داده است که جایگاه مهم طبیب را می‌رساند.

آیت الله نمازی با اشاره به اینکه طبابت از نگاه توحیدی شغل نیست و جنبه مالی و اقتصادی در این حرفه جایگاهی ندارد، اظهار داشت: همانگونه که رهبری و مدیریت جامعه مسؤولیت و منصب است، طبابت نیز منصب و مسؤولیت است.

وی افزود: با مطالعه تاریخ طبابت متوجه می‌شویم اطبا بزرگ در گذشته اهل کاسبی و معامله در طبابت نبودند و با ویزیت بیماران داروی بیمار را نیز طبیب تولید و در اختیار بیمار می‌گذاشت و اطبا دارای معنویت و بصیرت بودند.

نماینده ولی فقیه در کاشان به مسؤولان در بخش بهداشت و درمان توصیه کرد تلاش کنند تا روح معنویت و بصیرت در این حرفه حفظ شود و آفت‌ها و تهدید‌های آن را برطرف کنند و با اطبایی که در طبابت به دنبال کاسبی و تأسیس مؤسسه اقتصادی هستند برخورد شود، چرا که طبیبی که به دنبال کاسبی باشد در خدمت مردم نخواهد بود.

آیت الله نمازی ادامه داد: امروز به برکت انقلاب اسلامی طی چهل سال گذشته در همه بخش‌ها از جمله بخش بهداشت و درمان گوی سبقت را از کشور‌های همسایه ربوده ایم به طوریکه مردم بسیاری از کشور‌های همسایه برای درمان خود به ایران مسافرت می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در کاشان بر تقویت جایگاه بهداشت و درمان در کشور تأکید کرد و افزود: جایگاه طب در جامعه اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای است که باید کرامت و حرمت آن حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه هزاران روایت در رابطه با طب و طبابت در اسلام است، یادآور شد: روایات زیادی درباره خواص برخی از گیاهان و غذا‌ها و پروتئین ها و سبزیجات در اسلام است که باید استخراج و عملیاتی شود.

آیت الله نمازی با تأکید بر اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است گفت: برای پیشگیری از بیماری‌ها با آموزش باید سطح آگاهی جامعه را ارتقا داد تا مردم بدانند چه چیزی را باید بخورند و زمان خوردن هر غذایی را بدانند و مقدار غذایی را که باید مصرف کنند را بدانند.

وی ترویج فرهنگ غربی تغذیه در ایران و استفاده بی رویه از غذا‌های آماده و فست فود‌ها را عامل بسیاری از بیماری‌ها دانست و اظهار داشت: آموزش‌های پیشگیری از بیماری‌ها باید از مهد‌های کودک آغاز و تا دانشگاه ادامه داشته باشد و فرهنگ سازی شود تا بسیاری از هزینه‌های درمان کاهش داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در کاشان فعالیت در بخش بهداشت و درمان را عرصه جهاد علمی و فرهنگی دانست و گفت: با تقویت این عرصه باید ثابت کنیم اسلام قوی‌ترین و مترقی‌ترین نظام پزشکی است.

آیت الله نمازی در ادامه انتظار بیماران در بیمارستان‌ها و مطب پزشکان را یکی از ضعف‌های موجود در بخش بهداشت و درمان دانست و افزود: صف‌های طولانی در مطب پزشکان و بیمارستان‌ها نشان دهنده بی برنامگی در این بخش است.

به گفته وی، اگر تدبیر و برنامه ریزی برای حل معضل و مشکل بی برنامگی نوبت دهی در مطب پزشکان و بیمارستان‌ها از سوی نظام سلامت کشور وجود داشته باشد دیگر شاهد صف‌های طولانی انتظار در مطب‌ها و بیمارستان‌ها نخواهیم بود.

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به اینکه طبیب باید منتظر بیمار باشد نه اینکه بیمار منتظر طبیب باشد، گفت: برخی از اطبا مومن هنگام فریضه نماز بیماران را پشت درب اتاق معطل می‌کنند تا نماز خود را اقامه کنند که به لحاظ فقهی و شرعی اگر کسی منتظر باشد نماز باطل است، از این رو نماز اطبا باید یا قبل و بعد از کار در مطب اقامه شود.

آیت الله نمازی بر آسیب شناسی آفت‌ها و تهدید‌های در نظام پزشکی کشور تأکید و ابراز امیدواری کرد با رفع آسیب‌ها و آفت‌ها و تهدید‌های در نظام پزشکی کشور بتوانیم یک نظام پیشرفته و مترقی طبی را به دنیا معرفی کنیم و ثابت کنیم اسلام می‌تواند و توانایی آن را دارد./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات