۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۵۹۴۲۸۱
آیت الله نوری همدانی:

تفکر دینی و فرهنگ اسلامی باید در دانشگاه ها حاکم باشد

تفکر دینی و فرهنگ اسلامی باید در دانشگاه ها حاکم باشد
حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به نقش استاد در پرورش شاگردان گفت: در دانشگاه ها فضایی ایجاد شود که تفکر دینی و فرهنگ اسلامی در آن حاکم باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین رستمی نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها به همراه مسؤولان و مدیران استانی دفاتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها با اشاره به آیه شریفه «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ» گفت: مشكل ترین كار زندگی مسأله انسان سازی است، زیرا همه انسان ها به صورت خام و ناپخته پا به دنیا می گذارند.

وی با بیان این که عوامل مختلفی در سازندگی انسان مؤثر است، اظهار داشت: علم، عقل، تعهد، تقوا و عمل از جمله عواملی هستند که در سازندگی انسان ها بسیار مؤثر است؛ انسان باید علم را بیاموزد و با عقل خود حق را از باطل تشخیص دهد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه انسان عاقل سراسر وجودش خیر و انسان جاهل سراسر وجودش شر است، ابراز داشت: هنوز به روشی که بتوانیم به کمک آن مراتب عقل اشخاص را معین کنیم، دست نیافته ایم؛ اگر بتوانیم در دانشگاه ها یک سلسله نمره بندی هایی برای عمل افراد ایجاد کنیم که بر اساس آن اساتید را انتخاب کنیم، بسیار خوب خواهد شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه کار مسؤولان نمایندگی های ولی فقیه در دانشگاه ها امتداد كار انبیای الهی است، عنوان داشت: خداوند استعدادهایی را در وجود انسان نهاده است و باید افرادی باشند كه این استعدادها را بیدار و شكوفا كنند.

وی با اشاره به این که علومی كه در دانشگاه ها مورد تعلم، تعلیم و تدریس قرار می گیرد باید اسلامی باشد، افزودند: ما مدت های طولانی تحت استعمار بوده ایم و علوم غربی در دانشگاه های کشور تدریس می شد، اما امروز باید علوم اسلامی را از دل آیات و روایات استخراج كرده و جوانان را بر اساس آن ها تربیت کنیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی به نقش استاد در پرورش شاگردان شایسته اشاره و بیان کرد: استاد در پرورش شاگردان نقش محوری را ایفا می کند و این موضوع همواره در کتب دینی مورد تأکید قرار گرفته است؛ امروز باید فضایی ایجاد کنیم که تفکر دینی و فرهنگ اسلامی در آن حاکم باشد.

این مرجع تقلید ادامه داد: نامه ای به دستمان رسیده است که یکی از استادان دانشگاهی مطالب نادرستی را به حوزه و بزرگان منتسب کرده است، افراد باید بدانند که بزرگان ما مثل امام (ره) هم فقیه بودند و هم استاد عرفان؛ لذا اینگونه قضاوت‌ کردن درباره بزرگان و شخصیت‌های برجسته علمی حوزه بی‌انصافیست.

حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشت: نامه دیگری نیز به دست ما رسیده است که استادی در دانشگاه گفته است: "در معاصر فرهنگی و تاریخی ما سندیت حکومت دینی و حکومت عرفی نداریم و سندیتی به نام شرع و عرف نداریم" ما متأثریم که اینگونه افراد در دانشگاه ها به عنوان استاد شناخته می شوند؛ این استادان یا نمی دانند که مبانی اسلامی ما چه مقدار تمدن ساز است یا این که مغرض هستند.

وی ادامه داد: در دانشگاه‌ها اساتید برجسته زیاد داریم، اما آن‌هایی که اینگونه به اسلام و علمای ما و حوزه توهین می‌کنند همانند علف هرز هستند که می‌خواهند زراعت پربار دانشگاه را خراب کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که انقلاب اسلامی در دنیا تحول ایجاد کرده است، تأکید کرد: نهضت امام خمینی(ره) لرزه بر اندام همه مستکبران انداخته و مظلومان و محرومان را نسبت به آینده امیدوار ساخته است و روز به روز هم بیداری اسلامی در حال گسترش است، آنوقت عده ای در دانشگاه های مملکت نسبت به حاکمیت اسلامی سخنان ناشایسته می گویند./841/پ202/ق

 

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
حسین ثالث موید
ارسال نظرات