۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۵۹۳۱۰۸
دبير جامعه روحانيت كاشان:

جدال با ديگران و حرف ناآگاهانه تبعیت از شيطان است

جدال با ديگران و حرف ناآگاهانه تبعیت از شيطان است
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: جدال با ديگران و حرف هاي ناآگاهانه كار شيطان است و تبعيت از شيطان نيز برابر با گرفتار شدن در آتش جهنم است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل در تفسیر آیه سوم سوره مبارکه حج که چهارشنبه شنبه شب در مسجد جامع مسکن مهر برگزار شد، گفت: دو آیه قبل از این آیه موضوع روز معاد را مطرح کرد که زلزله روز قیامت شدید است و مردم برای آن روز باید خود را آماده کنند.

وی افزود: با وجود اینکه آیات و نشانه‌های زیادی برای مردم روز قیامت و حساب و کتاب و بهشت و جهنم و قیامت دراین آیات تذکر داده شده است، اما برخی مردم نمی‌خواهند روز قیامت و حساب و کتاب و وجود بهشت و جهنم را بپذیرند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در آیه سوم سوره مبارکه حج می‌فرماید، ‹‹وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ›› گروهی از مردم با خداوند مجادله می‌کنند و با وجود توضیحات مستدل روز قیامت، اما قبول نمی‌کند و هریک از دو طرف مجادله، روی حرف خود ایستاده اند.

وی با اشاره به اینکه این جدال به غیر علم است و آگاهانه نیست و براساس تحقیقات نیست، افزود: امروز برخی در دانشگاه ها، مراکز علمی، صدا و سیما، ماهواره و در شبکه‌های مجازی در رابطه با دین و خدا و پیامبر ادعا‌هایی دارند که هیچ کدام علمی نیست.

دبیرجامه روحانیت کاشان گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید، برخی مردم در رابطه با خدا ناآگاهی مجادله می‌کنند، ‹‹وَ یَتَّبِعُ کُلَّ شَیْطانٍ مَریدٍ›› افرادی که در رابطه با خدا مجادله می‌کنند کسانی هستند که از شیطان تبعیت می‌کنند آن هم شیطانی که خودش سرکش است و آن‌ها را نیز به انسان‌های سرکش تبدیل می‌کند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند در این آیه می‌فرماید، با وجود اینکه آیات و روایات زیادی برای اثبات خدا و بهشت و جهنم و قیامت است، اما برخی مردم دوست ندارند آن را بپذیرند و جدال می‌کنند، آن جدال به غیر علم که از روی آگاهی نیست و از شیطان سرکش تبعیت می‌کنند.

وی افزود: برخی به هیچ عنوان دوست ندارند هدایت شوند و از نخستین روز خلقت انسان افرادی هدایت ناپذیر بوده اند و امروز نیز برخی با وجود اینکه مسلمان و مومن و اهل نماز شب نیز هستند، اما نسبت به برخی از موضوعات اهل پذیرش حق و حق گویی و حق طلبی نیستند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: امروز نیز سران فتنه با وجود اینکه نماز و قرآن می‌خوانند و اطلاعات دینی خوبی دارند، اما در انتخابات بدون دلیل خود را پیروز دانستند ودر ادامه مدعی تقلب در انتخابات شدند که این موضوع همان یجادل فی الحق است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: یکی از ویژگی‌های انسان این است که وقتی موضوع حقی را متوجه شد بعد از آن دیگر اصرار و پافشاری نکند و اشتباه خود را بپذیرید و غرور خود را بشکند و واقعیت را قبول کند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: برخی که هیچ پیش رفتی در کار‌های خود ندارند به دلیل این است که حقیقت را کتمان می‌کنند و نمی‌خواهند واقعیت را بپذیرند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: انسان هم خودش باید از جدال کردن با دیگران پرهیز کند و هم اگر دیگران جدال می‌کنند وارد جدال آن نشود، چرا که انسان با جدال کردن از کار‌های خرد و کوچک آغاز می‌کند تا به جدال کردن در کار‌های کلان و اساسی می‌رسد.

وی افزود: خداود اگر در این آیه می‌فرماید، ‹‹بِغَیْرِ عِلْمٍ›› منظور این است که برای بحث در هر موضوعی باید بحث عالمانه باشد، بنابر این اگر اقتصاد را می‌دانید درباره اقتصاد بحث عالمانه داشته باشید، اما اگر اقتصاد نمی‌دانید خود و دیگران را به اشتباه دچار نکنید.

دبیر جامعه روحانیت کاشان حرف ناآگاهانه و جدال به غیر علم را کار شیطان دانست و گفت: جدال بین خداوند و شیطان یک جدال به غیر علم بود، چرا که شیطان برای عدم سجده به انسان استدلال می‌کرد، اما استدلال او غیر واقعی بود.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: جدال با دیگران و حرف‌های ناآگاهانه کار شیطان است و تبعیت از شیطان نیز برابر با گرفتار شدن در آتش جهنم است./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملك آبادي
ارسال نظرات