۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۵۹۰۶۰۱
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

گوش دادن به آیات قرآن رحمت است

گوش دادن به آیات قرآن رحمت است
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: زمانی که قرآن خوانده می‌شود ساکت باشید و به آیات قرآن گوش کنید، چرا که گوش دادن به آیات قرآن رحمت است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل چهار شنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در امامزاده ابراهیم فین کاشان برگزار شد در تفسیر آیه دوم سوره انبیا که می‌فرماید، ‹‹ما یَأْتیهِمْ مِنْ ذِکْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلاَّ اسْتَمَعُوهُ وَ هُمْ یَلْعَبُونَ››، گفت: پیامیراکرم (ص) وقتی آیات قرآن را برای مردم تلاوت می‌کرد، اما برخی از مردم سرگرم لهو و لعب و بازی بودند.

وی افزود: در زمان پیامبراکرم (ص) برخی مردم آیات قرآن را بازی و شوخی می‌گرفتند و هنگامی که پیامبر قرآن تلاوت می‌کرد با صدای بلند صحبت می‌کردند و یا همزمان مجلس را ترک می‌کردند تا مجلس پیامبر ادامه نداشته باشد.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: در زمان حضرت نوح وقتی نوح به خدا راز و نیاز می‌کرد و درباره دین و خدا با مردم صحبت می‌کرد آن‌ها انگشتان خود را در گوش خود می‌کردند و پیراهن خود را به صورت خود می‌کشیدند تا حرف‌های نوح را گوش نکنند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: برخی پیامبر را ساحر می‌دانستند و انواع و اقسام اتهام‌ها را می‌زدند، امروز نیز این رفتار‌ها وجود دارد و در شبکه‌های ماهواره‌ای آیات و روایات و روحانیت را مسخره می‌کنند و دروغ می‌گویند چرا که هدف آن‌ها دور کردن مردم از دین و اسلام و قرآن است.

به گفته وی، تبلیغات شبکه‌های ماهواره به اندازه‌ای شدید است که حتی برخی نمازخوان‌ها نیز از مخاطبان این شبکه‌های ماهواره‌ای هستند و فریب خورده اند.

وی افزود: امروز در هجمه فرهنگی دشمنان اسلام متأسفانه برخی از  افراد متدین نیز جذب تبلیغات مسموم دشمن شده اند و حتی مبلغ آن‌ها نیز شده و علیه دین تبلیغ می‌کنند، از این رو اگر این آیه قرآن می‌فرماید مردم هنگام تلاوت قرآن صحبت می‌کردند تا صدای پیامبر به گوش مردم نرسد که این موضوع برای امروز نیز مصداق دارد.

وی بیان کرد: زمانی که قرآن خوانده می‌شود، ‹‹وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ›› ساکت باشید و به آیات قرآن گوش کنید، چرا که گوش دادن به آیات قرآن نیز رحمت است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: برخی بیشتر وقت خود را صرف تماشای فیلم و فوتبال و اخبار می‌کنند و حاضر نیستند کمترین وقت را برای شبکه قرآن و رادیو معارف صرف کنند و این در حالی است که گوش و چشم انسان فردی قیامت از ما شکایت خواهند کرد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند در آیه سوم سوره انبیا می‌فرماید، ‹‹لاهِیَةً قُلُوبُهُمْ›› این‌ها به دنبال لهو و لعب و سرگرمی هستند و دچار غفلت شده اند از این رو قلوب لاهیه در مقابل قلبی است که متوجه خدا است و برای همین است که ذهن انسان هنگام اقامه نماز همه جا هست متوجه نماز نیست.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: در روایت امیرمومنان (ع) می‌فرماید، مقداری از نماز انسان مورد قبول خواهد شد که حضور قلب و یا توجه به خدا داشته باشد که در برابر خدا قرار گرفته است و در برابر خدا سجده می‌کند.

وی افزود: برخی اوقات هوا و هوس انسان را گرفتار، ‹‹لاهِیَةً قُلُوبُهُمْ›› می‌کند و به دنبال خوش گذرانی و تفریحات ناسالم است و خدا را فراموش می‌کند و یا گاهی نیز رفیق بازی انسان را گرفتار ‹‹ لاهِیَةً قُلُوبُهُمْ›› می‌کند و به خاطر رفیق حاضر است دست به کار‌هایی بزند که خدا دوست ندارد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: تمام امکانات و تجهیزاتی که در اطراف انسان قرار دارد ممکن است او را از یاد خداوند غافل کند و حتی در برخی اوقات کار‌های دینی هم ممکن است انسان را از یاد خدا دور کند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان با اشاره به اینکه هرچیزی ممکن است انسان را از یاد خدا غافل کند، گفت: انسان نباید به خاطر سرگرمی و تماشای فیلم و سریال و فوتبال از یاد خدا غافل شود.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: ذکر خداوند با کار و تلاش روزانه هیچگونه منافاتی ندارد چرا که یاد خدا و ذکر خدا تنها به تسبیح و ذکر خدا نیست که مانع از کار روزانه افراد باشد بلکه در کنار هر کار و حرفه‌ای که می‌توان یاد خدا بود و از یاد خدا غفلت نکرد.

وی افزود: در دوره‌ای که قرار داریم سرگرمی‌های زیادی برای غفلت از یاد خدا وجود دارد، از این رو باید مراقب بود تا زرق و برق دنیا انسان را فریب ندهد و یاد خدا بود و از یاد خدا غفلت نکرد./۱۳۰۷/پ602/ب1
ارسال نظرات