۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۵۹۱۹۶۳
استاد حوزه علمیه:

فتنه‌ها آزمون الهی برای معرفی مومنان از منافقین است

فتنه‌ها آزمون الهی برای معرفی مومنان از منافقین است
استاد حوزه علمیه گفت: فتنه در طول تاریخ بوده و در عصر حاضر نیز فتنه‌های زیادی است تا خداوند درفتنه‌ها انسان را در معرض امتحان و آزمون قرار دهد و مومنان را از منافقین جدا کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام خلیل غزلاوی دوشنبه شب در مراسم گرامیداشت ۹ دی که در مسجد المهدی ناجی آباد کاشان برگزار شد، گفت: مردم ایران در حماسه ۹ دی بصیرت خود را به منصه ظهور رسانیدند و ثابت کردند که نسبت به اقوام دیگر قوم برتر هستند، چرا که در زمانی که دین به آن‌ها نیاز دارد با تمام وجود در صحنه حاضر می‌شوند.

وی برگزاری همه ساله گرامیداشت روز ۹ دی برای فراموش نشدن این روز بزرگ و تاریخی وحماسی دانست و افزود: ۹ دی روزی است که ملت بصیر ایران علیه فتنه و فتنه گر قیام کرد و انزجار خود را از فتنه گران و سران فتنه اعلام کرد و پرونده فتنه بعد از ۸ ماه آشوب و تنش بسته شد.

استاد حوزه علمیه گفت: خداوند در آیه دو سوره عنکبوت در رابطه با فتنه می‌فرماید، ‹‹أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ›› اگر مردم تصور کنند تنها ایمان به خدا با زبان باشد رها نخواهند شد و در معرض امتحان و فتنه قرار خواهند گرفت.

حجت الاسلام غزلاوی ادامه داد: خداوند در آیه سوم عنکبوت نیز می‌فرماید، ‹‹وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبینَ›› برای اینکه امت‌ها را در معرض امتحان قرار دهیم آن‌ها را در برابر فتنه‌ها قرار دادیم و انسان‌های صادق و دروغگو مشخص شوند.

وی جریان فتنه را موضوعی درون دینی دانست و عنوان کرد: فتنه موضوعی نیست که یک طرف جبهه حق و طرف دیگر جبهه کفر باشد بلکه فتنه یک جریان داخلی و در سطح جامعه اسلامی است که برخی منافق و فریب خورده با حمایت جبهه کفر برای شکستن حرکت الهی وارد میدان می‌شوند.

استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به فتنه جمل در عصر امیرمومنان (ع)، گفت: در فتنه جمل خودی‌ها با خودی‌ها مبارزه کردند و مسلمانان حقیقی با مسلمانان به ظاهر مسلمان درگیرشدند.

به گفته وی فتنه در همه دوران‌ها حتمی است و سنت خدا براین است که در بین امت‌های اسلامی فتنه‌هایی برپا شود تا انسان‌های خالص از انسان‌های ناخالص و مومنین از منافقین مشخص شوند.

وی افزود: فتنه در طول تاریخ و از دوره پیامبراکرم (ص) و امیرمومنان (ع) تا به امروز وجود داشته است و در عصر حاضر نیز فتنه‌های زیادی است تا خداوند درفتنه‌ها انسان را د رمعرض امتحان و آزمون قرار دهد و مومنین را از منافقین جدا کند.

حجت الاسلام غزلاوی با تأکید بر مطالعه تاریخ و عبرت از تاریخ گفت: تاریخ و فتنه‌ها درحال تکرار شدن است، از این رو با مطالعه تاریخ و درس از عبرت‌های تاریخ باید دشمن و فتنه و فتنه گر را شناخت.

وی با اشاره به اینکه اگر انقلاب اسلامی در برابر دشمن و فتنه‌ها و فتنه گر شکست خورده بود تا پانصد سال خبری از دین و اسلام نبود، اظهار داشت: تاریخ و عبرت‌های تاریخ را باید جوان‌ها و نسل جوان امروز معرفی کرد.

استاد حوزه علمیه نقش آموزش و پرورش در ارتقای بصیرت دانش آموزان را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: امروز دشمن در فضای مجازی نوجوانان و جوانان ما را هدف قرار داده است و نیاز به ارتقای بصیرت دانش آموزان با حضور روحانیان حوزه در مدارس است./۱۳۰۷/پ203/ب1
ارسال نظرات