۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۵۹۰۹۳۲
نماینده مجلس خبرگان:

حوزه و دانشگاه چارچوبی برای مباحث نشانه شناسی در قرآن تعیین کنند

حوزه و دانشگاه چارچوبی برای مباحث نشانه شناسی در قرآن تعیین کنند
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: حوزه و دانشگاه چارچوبی برای مباحث نشانه شناسی در قرآن تعیین کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در جمع برخی از طلاب و فضلای لبنانی گفت: اگر مجموعه دانشمندان حوزوی و دانشگاهی در کنار هم چارچوبی برای علم نشانه شناسی تعیین و روی آن کار کنند، به عنوان دانشی بزرگ می تواند راهی برای کشف بسیاری از اندیشه های اجتماعی قرآن باشد.

وی با اشاره به اینکه با فعال شدن علم نشانه شناسی، تفسیر از حالت ایستایی و بی توجهی به نیازهای بشر امروز خارج و به سمت برقراری رابطه و پاسخ دقیق به نیازهای بشری می رود، افزود: نسل امروز از طریق تقویت نشانه شناسی بیشتر می توانند با قرآن رابطه معنایی برقرار کنند و بخشی از فلسفه تمرکز قرآن در سطح گسترده بر آیه بر اساس همین واقعیت است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان کرد: تفسیر مبتنی بر نشانه شناسی می تواند برای نسل امروز پرجاذبه و پرمحتوا باشد و به صورت گسترده ای فصل زیبایی از دقائق و ظرائف قرآن را نسبت به حقایق متافیزیکی و نیز حیات اجتماعی بشر به روی آنها بگشاید.

وی در ادامه با بیان اینکه ما از طریق نشانه ها می توانیم اصول اجتماعی، تربیتی، جایگاه و صفات خدا و بسیاری از حقایق دیگر حتی نسبت به معاد را به دست بیاوریم، گفت: می توانیم ابعادی از نظم و انسجام و هماهنگی بی نظیر قرآن را کشف کنیم و البته چنین امر مهمی به صورت فله ای بتره ای و بی نظم به انجام نمی رسد و ممکن است مضر نیز باشد.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان با تأکید بر اینکه حوزه و دانشگاه باید براساس مطالعات دقیق و علمی و با روندی چارچوب مند اصول، روش و مباحث این علم را ارائه کنند، خاطرنشان کرد: تأخیر در این زمینه جفای به موضوع ارتباط جامعه با قرآن است و چنین اهمالی در واقع مهمل گذاشتن «کلید واژه آیه» در قرآن است، کلید واژه ای که واجد قابلیت های بسیار برای ایجاد ارتباط بین انسان و خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه خداوند چون حکیم مطلق، عالم مطلق و دارای صفات مطلق است، سخن او دارای نشانه هایی است که حکایت کننده از مفاهیم بلند مربوط به خداوند است، افزود: اگر ما بتوانیم علم نشانه ها را در ارتباط با قرآن در قالب مباحث منظم، چارچوب مند و علمی فعال کنیم، راه های جدیدی در زمینه های فهم اجتماعی، معنویت، تربیت و بسیاری از مسائل در پیش روی ما گشوده خواهد شد./9451/پ203/ب1

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات