۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۵۹۰۷۹۶

بهتان "بی بی سی" برای حفظ چه کسی؟

این ایام بی بی سی اصلا مستقیم علیه نظام اظهار نظر نمی‌کرد، ولی با ساختن "بهتان" خواست تا نظر مخالفان را دوباره جلب کند.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، شاید شما هم بپرسید که از کجا باید صحت بعضی حرف‌ها را پیدا کرد؟ یکی از مهمترین مدارک ما تاریخ است که دیوار حاشا را برای بسیاری کوتاه کرده و باعث شد تا این اندیشه پوسیده آن‌ها را به این ورطه بکشاند.

مستند بهتان برای حفظ نظام توسط بی بی سی به تازگی منتشر شده است که تنظیم و تولید آن به عهده حسین باستانی بود. در این مستند نشان می‌دهند که امام خمینی موافق تهمت زدن علیه مخالفان بود و مقام معظم رهبری نیز با وجود نبودن هیچ سندی در این باره علیه ایشان، ولی باید گفت که سیره عملی ایشان بی بی سی را به این نتیجه می‌رساند. این مدعیات، مستندی است که سعی در اثبات خود دارد، ولی در انتهای به بن بست می‌رسد و تغییر مسیر می‌دهد.

بهتان می‌زدند، وقتی بهتان زدن مد نبود
 
البته باید این نکته را داخل پرانتز بیان کرد که تمام مستند تلاشش برای ادامه و بقای حضور مسیح علینژاد بود. یعنی تمام استدلالات، صحبت‌ها و بیانات متقن به آزادی‌های یواشکی و معرفی کمپین نه به حجاب اجباری ختم می‌شود. یک دفاع اشتباه و کاملا ایدئولوژیک از جانب بی بی سی بود و نهایتا به مظلوم‌نمایی اجتماعی این زن بدل شد.
 
بهتان بی بی سی برای حفظ مصی
 

کلکسیون خاطرات در مقابل چشمان ما

ابتدا باید گفت، افرادی در این مستند حاضر شده‌اند، عمدتا افرادی هستند که دهه‌ها قبل در جمهوری اسلامی مسئولیت داشتند، کسانی که تندروی‌های مشهودی داشتند و دست زمانه آن‌ها را از قطار انقلاب جدا کرد و هر کدام روایتی ناکام از خود به جای گذاشتند که جای پرداختن آن در این مجال نیست.

یکی از مهمترین اقدامات بی بی سی استفاده از صوت امام خمینی بود، در حالی که فیلم بسیار متقن‌تر از صوت است و در صوت احتمال تحریف وجود دارد، ولی با وجود اقدامات گذشته بی بی سی، این کار از آن‌ها تعجب‌آور نیست.
 
بهتان بی بی سی برای حفظ مصی

شهید مطهری قربانی سانسور بی بی سی

بی بی سی در ادامه به بیان نظر شهید مطهری می‌پردازد و یک فایل تقطیع شده صوتی را به نمایش می‌گذارد. شهید مطهری مهمترین شاگرد امام خمینی به حساب می‌آید و با توجه به سابقه علمی و رابطه ایشان با امام، اگر اختلاف مبنایی بین این دو وجود داشت، قطعا در مرقومه‌ای این اتفاق نمایش داده می‌شد.

بی بی سی در یک جعل ناقص فقط به قسمتی از سخنان شهید مطهری می‌پردازد تا شاید نسبت به تعریفی که از امام خمینی می‌آورد، نزدیک‌تر باشد. یعنی شهید مطهری مدعی است که نباید دروغ و جعل را در جامعه گسترده کرد، ولی بی بی سی اصل سخن ایشان را نمی‌آورد.

"باهِتوهُم" به معنای به حیرت درآوردن دشمن

چیزی که بی بی سی نیاورد و بسیار هم دم دستی است، این فراز از بیان شهید مطهری در جلد ۲۶ مجموعه آثار صفحه ۴۱۶ است:

«افرادی پیدا می‌شوند که در دین بدعت ایجاد می‌کنند. یک کسی می‌آید و می‌گوید من نایب خاص امام زمان هستم، مثل علی محمد باب. این را «اهل بدعت» می‌گویند. در حدیث است اگر اهل بدعت پیدا شدند، با اهل بدعت مبارزه کنید و عالِم باید مبارزه کند و حق ندارد ساکت باشد، و در یک حدیث تعبیر چنین است: وَ باهِتوهُمْ یعنی مبهوتشان کنید، بیچاره شان کنید؛ یعنی با آن‌ها مباحثه کنید و دلیل‌هایشان را بشکنید. فَبُهِتَ الَّذی کَفَرَ چنان که ابراهیم آن کافر زمان خودش را مبهوت کرد، شما هم مبهوتش کنید.»

کدیور از ولایت فقیه امام خمینی سخن می‌گوید و بدون بیان سند، مدعی این می‌شود که امام خمینی در این کتاب بهتان زدن به مخالفان را جایز شمرده است. اما امام خمینی در کتاب ولایت فقیه صفحه ۱۰۲ در بیان اینکه علما در مقابل بدعت باید اظهار مخالفت کنند، می‌فرماید: «اظهار مخالفت علمای دینی در چنین مواردی یک نهی از منکر از طرف رهبر دینی جامعه است که موجی از نهی از منکر و یک نهضت مخالفت و نهی از منکر را به دنبال می‌آورد.»

شما در هیچ کجای این کتاب درباره جواز بهتان زدن چیزی نمی‌بینید و البته کسی که ادعا دارد باید دلیل بیاورد. این ادعا‌های کدیور، سروش و بی بی سی بیشتر شبیه به همان مستندی است که چند سال قبل از شبکه محبوب‌شان پخش شد و پنهانی نیز منکر تولید این مستند شدند؛ مستندی با نام راز‌های زندگی علی خامنه‌ای که روایتی ناقص و اشتباه از زندگی رهبر انقلاب اسلامی بود که صدای همه را در آورد.
 
بهتان بی بی سی برای حفظ مصی


تمام این ادله، اثبات و رد‌ها برای این بود که مظلوم‌نمایی مسیح علینژاد را تکمیل کنند. پس از اینکه اقبال عمومی به این بازیگر رسانه‌ای سازمان سیا [۱]کمرنگ شد و دیگر توان قبل برای تشکیل کمپین جنسیتی را نداشت، این بار بی بی سی از خود مایه گذاشت و تلاش کرد تا دوباره او را بر صدر رسانه‌ها بیاورد و البته موفق بود، ولی قطعا این ماجرا ثبات نخواهد داشت. /882/ی 703/س
 
علی اصغر سیاحت

[۱]اسناد منتشر شده حاکی از این است که مسیح علینژاد سالانه بیش از سیصدهزار دلار از آمریکا برای کار درباره حجاب در ایران پول دریافت می‌کند.
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
عبدالله حاج صفی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
تحلیل بسیار جامع و کاملی بود
بسیار عالی
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
به عمد نام مسیح علینژاد را نوشتید یا غلط املایی است ؟
اگر اشتباه نوشته باشید واقعا جای تاسف دارد برای معلوماتتان
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱
حداقل می خواهی نقدی بنویسی به شعور مخاطب احترام بزار
0
0