۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۹
کد خبر: ۵۹۰۷۱۷
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

تقوا مانع حرکت خلاف انسان است

تقوا مانع حرکت خلاف انسان است
دبیر جامعه روحانیت کاشان با اشاره به اینکه تقوا نگهدارنده و مانع حرکت خلاف انسان می‌شود، گفت: تقوا گوهری است که اگر در درون انسان شکل بگیرد مانع حرکت خلاف انسان خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل در تفسیر آیه اول و دوم سوره مبارکه حج که پنجشنبه شنبه شب در مسجد جامع مسکن مهر برگزار شد، گفت: همانگونه که از نام سوره مبارکه حج مشخص است بخشی از آیات این سوره مربوط به اعمال حج است.

وی افزود: این سوره نیز مانند دیگر سوره‌های قرآن که محتوای سوره در نام سوره نیست از این امر مستثنی نیست ضمن اینکه نامگذاری سوره‌های قرآن از سوی خداوند به پیامبراکرم (ص) نازل شده است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در آیه نخست سوره مبارکه حج خطاب به مردم می‌فرماید، ‹‹بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ ۚ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ›› تقوا پیشه کنید که زلزله روز قیامت زلزله عظیمی است و احوالات روزقیامت تذکر داده است.

وی افزود: خداوند در رابطه با روز قیامت در آیه دوم سوره حج می‌فرماید، ‹‹یَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ›› روز قیامت زنان کودکان شيرخوار خود را رها می‌کند، ‹‹ وَتَضَعُ کُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا›› و زن‌های بار دار از ترس وضع حمل می‌کند، ‹‹وَتَرَى النَّاسَ سُکَارَى›› و انسان‌های گیج و متحیر هستند و توان تصمیم گیری ندارند، ‹‹ وَمَا هُمْ بِسُکَارَىٰ›› در حالی که این گیج و متحیر بودن ناشی از مستی نیست، ‹‹وَلَٰکِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِیدٌ›› بلکه از ترس عذاب الهی است که عذاب خیلی شدیدی است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند در این آیه نیز در خطاب به مردم با ‹‹أَیُّهَا النَّاس›› آغاز کرده است و خطاب‌های قرآن مختلف است، ضمن اینکه ‹‹أَیُّهَا النَّاس›› به معنی مردم و منظور زن و مرد، با ایمان و بی ایمان است، اما گاهی اوقات ‹‹یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا›› خطاب به کسانی است که ایمان آورده اند.

وی افزود: اگر خداوند می‌فرماید، ‹‹یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا›› به این معنی نیست که به کسانی که مومن نیستند کاری نداشته باشد بلکه می‌خواهد ایمان ما را تحریک کند تا متوجه اصل موضع باشیم.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: واژه بعدی در این آیه، ‹‹اتَّقُوا رَبَّکُمْ›› است به این معنی که تقوا از ریشه وقایع و به معنی نگهداری است و خداوند برخی را که قصد ورود به جهنم را دارند محافظت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تقوا نگهدارنده و مانع حرکت خلاف انسان می‌شود، افزود: تقوا گوهری است که اگر در درون انسان شکل بگیرد مانع حرکت خلاف انسان خواهد شد.

حجت الاسلام شاه فضل از تقوا به عنوان یک سرمایه بزرگ و کنترل از درون نام برد و به تقوای گریز و تقوای ستیز اشاره کرد و افزود: برخی تقوای گریز دارند و از ورود به کار‌های پر خطر پرهیز می‌کنند که چنین تقوایی هیچ ارزشی ندارد، چرا که فرار کردن از مسؤولیت، پاک کردن صورت مسأله است.

وی بیان کرد: در جریان فتنه ۸۸ بسیاری از سران کشور گرفتار تقوا گریز شدند و در مقابله با فرصت طلبان ضد انقلاب هیچ عکس العملی نشان ندادند و موضع گیری نکردند و در ردیف ساکتین قرار گرفتند و منتظر نتیجه بودند که این تقوای گریز است و تقوای خطرناکی است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان تقوای ستیز را نقطه مقابل تقوای گریز خواند و گفت: در تقوای ستیز هرکس هر مسؤولیتی که دارد باید پیشگام باشد در غیر این صورت کناره گیری کردن از نگاه اسلام ارزشی ندارد.

وی افزود: هیچکس نباید تحت عنوان تقوا خود را از جریان‌های اجتماعی و سیاسی و اختلاف‌های مردمی کنار بکشد که این بی تقوایی است.

دبیرجامعه روحانیت کاشان ادامه داد: خداوند در این آیه تقوا را به واژه ربط چسبانیده است که دارای پیام است، ربط به معنی مربی و پرورش دهنده است که خدا ترسی دارای بهره‌ای است که اگر از خدا بترسی، چون خدا رب تو است به رشد و تقوا می‌رسید.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: برخی تصور می‌کنند انسان با تقوا همیشه فقیر و نیازمند است و انسان بی تقوا دارای مال و ثروت است، در حالی است که انسان نیازمندی که تحت ربوبیت خدا باشد پیشرفت می‌کند.

وی افزود: انسان با تقوا هرچند که در ظاهر دنیا را از دست داده است که این نیز خواست خدا است که دنیای انسان با تقوا آباد نباشد، چرا که اگر دنیای انسان با تقوا آباد باشد همه انسان‌ها با تقوا خواهند شد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: اگر انسان با تقوا دنیای خود را از دست می‌دهد در عوض تحت ربوبیت خدا است و این در حالی است که دنیا نزد خدا هیچ ارزش ندارد بلکه آنچه برای خدا مهم است تقوا است.

وی افزود: تقوا در کنار رب سبب تربیت انسان می‌شود و کسی که طی سال‌ها تقوا پیشه کرده است نباید احساس ضرر کند بلکه تقوا دارای سود معنوی است./۱۳۰۷/پ602/ب1
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
جرامه
Iran, Islamic Republic of
۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
برای موفقیت به مسیر اهلبیت متوسل شوید.
0
0