۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۵۹۰۴۶۲
حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی:

ذاکر واقعی مطیع محض فرامین الهی است

ذاکر واقعی مطیع محض فرامین الهی است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ذاکر واقعی مطیع محض فرامین الهی است، گفت: ذکر الهی انسان را از غفلت نجات می‌دهد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی استاد حوزه علمیه در جلسه هفتگی درس اخلاق که در مسجد امیر برگزار شد، گفت: ذکر الهی امر واجبی است که باید انجام شود.

وی افزود: در قرآن کریم توصیه‌شده انسان در همه حال خدا را یاد کند و از غفلت زدگان نباشد که اگر غفلت انسان را فراگیرد شیطان بر او تسلط یافته و با ابلیس هم‌نشین می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علوی تهرانی بابیان اینکه با ذکر الهی است که خداوند به انسان توجه می‌کند، ابراز کرد: خداوند می‌فرماید: به یاد من باشید تا به یاد شما باشم، مرا یاری کنید تا شمارا یاری کنم؛ بنابراین ذکر تنها راهی است که خداوند به انسان توجه می‌کند.

استاد حوزه علمیه با استناد به حدیثی از پیامبر اسلام، گفت: حضرت خطاب به امیرمومنان علی (ع) می‌فرمایند: امت من طاقت سه چیز را ندارد نخست مساوات در اموال آن‌هم با برادران ایمانی است.

وی افزود: مراد از مساوات آن است که اگر انسان دو درهم پول داشت یک‌درهم برای خود و درهم دیگری برای برادر ایمانی‌اش کنار بگذارد و همچنین فرمودند: امت من طاقت انصاف داشتن و اینکه در همه حال دائم‌الذکر باشند را ندارند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علوی تهرانی درباره دائم‌الذکر بودن، گفت: مراد از این کلام اطاعت از دستوارت خداوند متعال است، کسانی که نافرمانی خداوند می‌کنند در اصل یاد خداوند را ازدست‌داده‌اند اگرچه نماز و روزه به پا می‌دارند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اهالی ذکر، اهل انجام تکلیف هستند، انسان در هر حالی باید تکلیف خود را بداند و تشخیص دهد تا در زمره ذکر الله قرار گیرد. یاد خداوند کردن درجایی که انسان می‌خواهد گناهی انجام دهد و آن ذکر مانع انجام آن گناه شود بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: انسان متقی هرگز در برابر وسوسه‌های شیطانی منحرف نمی‌شود و در مواجه با ابلیس خود را از آن ملعون دور می‌کند. دائم‌الذکر بودن بر اساس کلام امام صادق (ع) بسیار دشوار است و کسانی که از گناه اجتناب می‌کنند انسان‌های دائم‌الذکر هستند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علوی تهرانی ادامه داد: طبق صریح روایات؛ بالاترین رتبه بهشت از آن‌کسانی است که از گناه اجتناب کنند و اهل ذکر باشند. کسانی که در خلوت گناه را ترک می‌کنند در زمره ذکر الله کثیرا قرار می‌گیرند./۸۱۳/پ202/ب1
تعداد بازدید : 12
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات