۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۵۹۰۲۸۳
رییس المصطفی با تبیین بایسته های پژوهش مطرح کرد؛

از لزوم اولویت بندی در نیازها تا تقسیم کار مراکز پژوهشی

از لزوم اولویت بندی در نیازها تا تقسیم کار مراکز پژوهشی
رییس جامعه المصطفی(ص) العالمیه با بیان این که جامعه الصطفی(ص) در حوزه های تخصصی نسبت به سایر مراکز علمی پیشگام است، گفت: امروز متون آموزشی داریم که در مراکز مشابه مورد تأسی قرار گرفته و از آن ها به عنوان متن آموزشی استفاده می شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رییس جامعه المصطفی(ص) امروز در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی جامعه المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به مسأله وحدت حوزه و دانشگاه گفت: این دو نهاد اصلی آموزشی و پژوهشی در این چند دهه ای که از انقلاب اسلامی می گذرد، با همکاری یکدیگر دستاوردهای ارزشمندی را فراهم کرده و انتظار می رود در دهه های آینده نیز شاهد تعامل بیشتر این دو نهاد باشیم.

وی به اهمیت جایگاه پژوهش در مراکز علمی اشاره و عنوان کرد: پژوهش نقش محوری در ارزیابی رتبه مراکز علمی دارد، به گونه ای که مرجعیت علمی مراکز علمی در گرو آثار ارزشمند پژوهشی است که تولید می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که جامعه الصطفی(ص) در حوزه های تخصصی همچون فقه و اصول، رشته های عقلی، فلسفه، کلام و عرفان و آن دسته از علوم انسانی اسلامی که مربوط به آن می شود، نسبت به سایر مراکز پیشگامی داشته و به مرجعیت علمی تبدیل شده است، ابراز کرد: ما امروز متون آموزشی داریم که در مراکز مشابه مورد تأسی قرار گرفته و از آن ها به عنوان متن آموزشی استفاده می شود.

رییس جامعه المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به نقش مدیریت پژوهش خاطرنشان کرد: حوزه ها به عنوان مراکز آموزشی و پژوهشی ظرفیت عظیمی را در اختیار ما قرار می دهند، بنابراین ضرورت دارد که پژوهش ها را به درستی مدیریت و برنامه ریزی کنیم؛ علمای بزرگی همچون علامه امینی(ره) علیرغم کمبودهایی که با آن مواجه بودند، توانستند مرجعیت علمی را از آن حوزه های علمیه کنند، بر این اساس ما نیز باید در دنیای امروز این مرجعیت را حفظ کرده و به مسأله مدیریت پژوهش توجه کنیم.

وی با بیان این که با توجه به حجم بالای نیازهای امروز بشری ضروری است "تقسیم کار" وجود داشته باشد، گفت: با توجه به نیازهای متنوعی که با آن روبه رو هستیم و حوزه های علمیه به صورت عام و جامعه المصطفی(ص) به صورت خاص پاسخگوی این نیازها هستند، احساس می شود که همه ظرفیت ها باید ساماندهی شده و یک تقسیم کار جدی صورت بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در ادامه یکی از مسؤولیت های مدیریت های پژوهشی را شناسایی اولویت ها دانست و بیان کرد: بدیهی است که پاسخگویی به همه نیازهای بشریت به صورت جامع ممکن نیست، بنابراین جایگاه اولویت بندی نیازمندی ها بسیار مهم است و مدیران پژوهشی باید در تعیین اولویت ها بسیار دقت کنند؛ چه بسا کارهای علمی خوبی که صورت می گیرد، اما چون در اولویت نیازهای بشری نیست، زمین مانده و مورد استفاده قرار نمی گیرد.

رییس جامعه المصطفی(ص) العالمیه یکی از وظایف مدیریت های پژوهشی را تربیت پژوهشگران مستعد خواند و ابراز کرد: نظام آموزشی و پژوهشی از یکدیگر جدا نیستند، بلکه یک نوع همراهی سیستماتیک با یکدیگر دارند؛ همه تحقیقات کتابی و پایان نامه ها که در متن برنامه های آموزشی قرار داده می شود، برای تربیت پژوهشگر است؛ نظام آموزشی ما باید پژوهش محور باشد، اما مدیریت های پژوهشی همه توان خوود را برای تربیت علاقه مندان به پژوهش بگذارند.

وی با بیان لزوم تأمین پشتیبانی های لازم برای پژوهشگران از سوی مدیران پژوهشی اظهار کرد: پژوهش های میدانی و کاربردی نیازمند بودجه و هزینه است و مدیران باید آن هزینه ها را تأمین و مدیریت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به این که پژوهش های صورت گرفته در جامعه المصطفی(ص) العالمیه با کمترین هزینه ها صورت گرفته و می گیرد، افزود: تولید سه هزار و 700 کتاب علمی در هر مرکز علمی دیگری که صورت می گرفت، قطعاً با هزینه های بسیار بیشتری همراه بود؛ بدون شک پژوهش ها و اثرات علمی که از سوی جامعه المصطفی(ص) در سطح بین الملل صورت گرفته است، بیش از 40 هزار اثر است که این نمایشگاه بخشی از آن را به نمایش گذاشته است.

رییس جامعه المصطفی(ص) العالمیه در ادامه به ضرورت ها و الزامات مسأله پژوهش اشاره و مأموریت های مهم حوزه های علمیه به ویژه جامعه الصطفی(ص) را اینگونه توصیف کرد: تولید علم دینی، تولید علوم انسانی مبتنی بر نگاه دینی، احیای تراث ارزشمند حوزه تحقیقات آینده پژوهانه و مواردی از این دست از جمله مأموریت هایی است که ما باید به آن ها تحقق بخشیم.

وی افزود: علوم انسانی موجود نتیجه تلاش صدها ساله هزاران اندیشمند و پژوهشگر است و ما اگر بخواهیم نسخه جدیدی از آن ارائه دهیم باید ابتدا نوع نگرش خود به انسان را تغییر دهیم، زیرا هنگامی که این تغییر نگرش صورت گرفت، قطعاً علم متناسب با آن نیز تهیه خواهد شد./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات