۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۵۹۰۲۷۴
پاسخ دبیر شورای عالی به هجمه ها علیه حوزه و روحانیت؛

حوزه بالنده است؛ چشم ها را باید باز کرد

حوزه بالنده است؛ چشم ها را باید باز کرد
آیت الله بوشهری از آن دسته افرادی که کارآمدی حوزه رانادیده می گیرند از آنان خواست چشم های خود راباز کنند ودستاوردهای متعدد علمی و پژوهشی حوزه رابینند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه گرامیداشت هفته پژوهش و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در این مراسم ضمن تقدیر از فعالیت های مسؤولان و مدیران دفتر تبلیغات اسلامی در اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی و تبلیغی اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) در روایتی نورانی می‌ فرماید: «کسی که با کتاب آرامش پیدا می‌ کند هیچ آرامشی را از دست نداده است».

وی افزود: پرسشی که مطرح می‌ شود این است که بایدها و نبایدهای هفته پژوهش چیست؟ فلسفه برگزاری این نمایشگاه چه می‌ تواند باشد؟ و اساسا پژوهش در جامعه دینی ما دارای چه نقش ویژه و برجسته ای است؟ هرچند همه می‌ دانیم که پژوهش همواره با آموزش و تدریس خود را نشان داده است.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: همواره تراوشات قلم نویسندگان در کنار مسائل تبلیغی و تدریسی و آموزشی نقش برجسته ای داشته است و همه بزرگان دین ما در طول تاریخ در عرصه های پژوهشی جایگاهی بی بدیل داشته اند و ما سر سفره احسان و عظمت پژوهشگران و نویسندگان بزرگ دین خود نشسته ایم.

وی با تأکید بر این که پژوهش در طول تاریخ فراز و فرودهای زیادی داشته است، گفت: برخی اوقات آثار اندیشمندان توسط کسانی که هیچ آشنایی به علم و دانش نداشتند از بین رفته و ما از این طریق خسارت های زیادی دیده ایم از این رو امروز اهمیت و ضرورت پژوهش در فضایی که برای جامعه اسلامی و انقلابی ما به وجود آمده بر کسی پوشیده نیست.

دبیر شورای عالی حوزه اضافه کرد: این دفتر با برکت با عنوان گذاری این نمایشگاه به نام مسأله محوری با رویکرد اسلامی سازی علوم انسانی و توانمندسازی علوم اسلامی کاری نیک و بزرگی کرده است، اما باید بدانیم باید به گونه ای کار کنیم که آیندگان از آثار علمی و قلمی این دفتر به نیکی یاد کنند.

وی یادآور شد: پژوهش حقیقتا فعالیتی دقیق و منظم و منطقی است که برای کشف حقایق و دستیابی به دانش های نو و حل مسائل بر زمین مانده به کار می‌ رود؛ این کاری است که از پژوهش انتظار می‌ رود و باید در راستای آن عمل کنیم و هرچه سرمایه گذاری و تلاش بیشتر در این عرصه به کار گرفته شود ارزش دارد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که نباید به حوزه با دیده تردید و قضاوت نادرست توجه شود، ابراز داشت: ای کاش افرادی که به حوزه اتهام می‌ زنند در این نمایشگاه حضور داشتند تا می‌ دیدند که دفتر تبلیغات که البته تمام حوزه نیست، بیش از 200 اثر را در طول یک سال تولید کرده است.

وی ابراز داشت: حوزه علمیه بالنده است ولی باید چشم ها را باز کرد و دید،  همچنان که امروز در بازدید از این همایش آثار گرانسنگ فراوان و قابل توجهی به چشم خود دیدیم که اساسا جوابی بزرگ به کسانی است که می‌ گویند حوزه و تشیع اثری قوی و حرفی برای گفتن ندارد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: امروز در حوزه علمیه در مباحث مختلف فقهی و تفسیری و فلسفی و سایر علوم حرف برای گفتن دارد و اگر این خدمات به حضور رهبر معظم انقلاب نیز رسانده شود حتما ایشان نیز خشنود خواهند شد.

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: آموزش های ما در حوزه پژوهش محور نیست، از این رو باید سیاست حال و آینده حوزه های علیه سیاست آموزش پژوهش محور باشد، چون تنها آموزش نمی تواند مسیر اصلی طلبگی را برای ما ترسیم کند.

وی افزود: شاخص توسعه یافتگی هرجامعه بر اساس کارهای پژوهشی آن جامعه است، از این رو باید امکانات و فضاهای مناسب سخت افزای و نرم افزاری در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد و حمایت از پژوهشگران در دستور کار حوزه های علمیه باشد.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: آثار خیلی از نویسندگان بایگانی شده و زمینه برای چاپ آنها فراهم نشده است از این رو از ریاست محترم دفتر تبلیغات اسلامی می‌ خواهیم که به این عزیزان تسهیلاتی بدهند تا این آثار نیز به مرحله چاپ و نشر برسد.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 18

/1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات