۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۵۷۵۴۷۸
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران:

زکات دستور عملی اسلام برای فقرزدایی از چهره جامعه دینی است

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران از زکات به عنوان دستور عملی اسلام به منظور زدودن فقر از چهره جامعه اسلامی عنوان کرد و گفت: اسلام برای از بین بردن فقر در جامعه اسلامی دستور پرداخت زکات را از مسلمانان داده اند.
زکات خیلی نیست، اما به اندازه فقرا هست

حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری با اشاره به اهمیت زکات در اسلام، گفت: زکات آن‌چنان جایگاه مهمی دارد که علاوه بر این‌که یک واجب دینی است جایگاه آن بعد از نماز عنوان شده است.

وی در ادامه سخنان خود از زکات به عنوان دستور عملی اسلام به منظور زدودن فقر از چهره جامعه اسلامی عنوان کرد و افزود: اسلام برای از بین بردن فقر در جامعه اسلامی دستور پرداخت زکات را از مسلمانان داده اند.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که اگر هر مسلمانی به این وظیفه دینی خود عمل دیگر هیچ فقیری در جامعه اسلامی باقی نخواهد ماند، خاطرنشان کرد: پرداخت زکات موجب از بین رفتن فقر در جامعه اسلامی خواهد شد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که زکات موجب برقراری و ایجاد عدالت در جامعه و از بین رفتن فاصله طبقاتی خواهد شد، بیان داشت: اگر هر مسلمانی پرداخت زکات را وظیفه دینی خود بداند و به آن عمل کند به طور حتم شاهد توسعه و پیشرفت جامعه دینی خواهیم بود.

وی با بیان این که انسان مؤمن و مسلمان با پرداخت زکات مال اموال و دارایی خود از هر آلودگی پاک خواهد کرد، گفت: به طور حتم استفاده از اموالی که پاک و عاری از هر آلودگی است آثار و برکات مثبتی بر روی زندگی فرد و خانواده خواهد داشت.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه بخشی از جامعه هنوز با این سنت حسنه دینی آشنایی ندارند، خاطرنشان کرد: اگر جامعه به خوبی با زکات و کارکردهای ارزشمند آن آشنا شوند به طور حتم هیچ گاه در ادای وظیفه در این خصوص کوتاهی نخواهند کرد.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که کسی که زکات اموال خود را پرداخت می کند در حقیقت بستری را برای فراهم شدن یک زندگی مناسب برای همنوعان خود فراهم خواهد کرد، گفت: در اسلام پذیرفتنی نیست که عده ای در رفاه و آسایش مطلق باشند و عده ای دیگر در فقر و محرومیت زندگی کنند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که اسلام با اشاعه و گسترش فرهنگ زکات در میان مسلمانان بستری را برای استفاده و بهره مندی یکسان و برابر جامعه اسلامی از مواهب زندگی فراهم کرده است، بیان داشت: اسلام اعتقاد دارد که همه انسان ها حق دارند از نعمت های الهی به طور برابر بهره مند شود.

وی با اشاره به این که یکی از دلایل افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه اسلامی فقر و بدبختی است، خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ زکات در جامعه اسلامی به خوبی نهادینه شود و آحاد جامعه دینی به این سنت ارزشمند دینی پایبند باشند و نسبت به پرداخت زکات اموال خود اهتمام کنند به طور ختم فقر و محرومیت از چهره جامعه اسلامی پاک خواهد شد و در ادامه نیز شاهد کاهش آسیب های اجتماعی و حتی آمار جرم و جنایت خواهیم بود.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که متأسفانه برخی کشورهای اسلامی فقر و محرومیت بی داد می کند و مردم آنها در فقر مطالق به سر می برند، گفت: اگر هر انسان مسلمان تنها به وظیفه مسلمانی خود یعنی پرداخت زکات عمل کند دیگر انسان فقیری در جامعه اسلامی باقی نخواهد ماند و هر مؤمن و مسلمانی از یک زندگی و رفاه نسبی برخوردار خواهد بود.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز مسلمانان باید با عمل به وظیفه دینی خود چهره واقعی اسلام ناب را به دنیا نشان دهند، خاطرنشان کرد: این به دور منش مسلمانی که یک فردی در رفاه مطلق باشد، اما انسان مؤمن و مسلمان دیگری در فقر و بدبختی زندگی کند.

وی با اشاره به این که تأکید اسلام به پرداخت زکات نشان دهنده این است که این دین کامل یک دین جامع و کامل است و به همه شئون زندگی امت خود توجه می کند، گفت: اسلام با طرح چنین سنت های ارزشمند دینی به همه نیازمندی های مادی و معنوی امت اسلامی پاسخ داده است.

حجت الاسلام صادقی در ادامه سخنان خود به نقش مهم و محوری علما و روحانیت در تبیین و تبلیغ سنت ارزشمند زکات در جامعه اسلامی اشاره کرد و افزود: روحانیت باید با بهره گیری از توان تبلیغی خود مردم را با کارکردها و آثار مثبت زکات آشنا کند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که روحانیت تنها قشری است که می تواند با استدلال های دینی مردم را با اهمیت مسأله زکات آشنا سازد، خاطرنشان کرد: حضور طلاب جوان حوزه های علمیه در مناطق مختلف روستایی و ارتباط چهره به چهره با مردم می تواند آثار مثبتی در تبلیغ فرهنگ زکات در میان مردم داشته باشد./۹۵۰/ت۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات