۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۵۷۴۳۳۰
مدیر مدرسه علمیه امام رضا مطرح کرد؛

استقبال از سنت های اصیل حوزه در مراکز علمی پیشرفته جهانی

حجت الاسلام سمیعیان با اشاره به استقبال از سنت های اصیل حوزه از جمله پیش مطالعه و مباحثه در مراکز علمی پیشرفته جهانی بر لزوم رونق علمی طلاب در حوزه های علمیه تأکید کرد.
حجت الاسلام مصطفی سمیعیان

حجت الاسلام مصطفی سمیعیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ با اشاره به نزدیک شدن به ایام آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه اظهار داشت: در آستانه آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه هستیم که می شود گفت بهار علم و معنویت توأم همزمان با ماه ذی الحجه خواهد شد و امیدواریم سالی پر از خیر و برکت برای حوزه های علمیه باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به لزوم تقویت بار علمی طلاب در حوزه های علمیه عنوان کرد: آن چه در حوزه نسبت به سایر مراکز علمی یک امتیاز محسوب می شود دو مطلب است؛ یکی بعد معنویت و دیگری بعد علمی آن؛ در بعد اول باید گفت که قطعا طلاب باید هچون سنت دیرینه حوزه از بدو تحصیل نسبت به مسائل معنوی اهتمام داشته باشند همچنان که بزرگان حوزه نیز همیشه نسبت به این موضوع عنایت داشته اند.

وی با اشاره به جنب و جوش علمی در حوزه به عنوان یکی از شاخصه های این مرکز بزرگ علمی در جهان خاطرنشان کرد: مباحث علمی که در حوزه مطرح است با مراکز دیگر قابل مقایسه نیست و در واقع اساتید حوزه از دیرباز بحث های علمی را به کیفیتی ارائه می دهند که طلبه هر روز احساس کند از نظر فکری و علمی رشد و پرورش پیدا کرده و به همین جهت است که سنت مباحثه رسم شده است.

حجت الاسلام سمیعیان تصریح کرد: سنت زیبای مباحثه پس از درس استاد در واقع یک تمرین استادی و تمرین ارائه مطلب و اعتماد به نفس است و باعث می شود که تراوشات ذهنی و فکری طلاب نسبت به مسائلی که در جلسه درس مطرح شده بارورتر شود و خروجی مباحثات این می شود که طلبه احساس می کند که علاوه بر هضم مطالب، توانایی ارائه نکات ارائه شده به دیگران را هم خواهد داشت.

وی با اشاره به پیش مطالعه به عنوان یکی دیگر از سنت های عمیق حوزوی گفت: طبق مطالعه ای که داشتم این سنت در مراکز علمی پیشرفته جهانی هم مورد استقبال قرار می گیرد به این صورت که طلبه یا دانشجو قبل از ورود به کلاس، کتاب و درس را مطالعه می کند که گاهی عمیق و گاهی متعارف و معمولی است.

مدیر مدرسه علمیه حافظان قرآن کریم تأکید کرد: با توجه به مطالبی که بیان کردیم می توانیم نتیجه بگیریم که فضای علمی در حوزه صرفا کلاس رفتن نیست بلکه مطالعه، پیش مطالعه، مباحثه و یادداشت برداری نیز وجود دارد به ویژه در سال های ابتدایی ورود به حوزه در مباحث مربوط به ادبیات عرب این سنت ها بسیار لازم و ضروری است تا ملکه طلاب بشود و بتوانند تا پایان طلبگی از این فنون به صورت قوی استفاده کنند.

وی در بخش دیگری این گفت‌وگو یادآور شد: شاید گاهی اوقات این طور تلقی بشود که در برخی مقاطع حوزه مباحثه و دور هم نشستن های علمی کمرنگ شده است ولی برآوردی که داشته ایم این است که حداقل در مدارس علمیه مقدمات اهتمام ویژه ای به این مسأله دارند و حتی ساعت ویژه ای برای این کار قرار داده اند و برای این که معنای جدی پیدا کند کنترل و نظارت می شود.

حجت الاسلام سمیعیان اضافه کرد: در سطح عالی نیز اگر به مراکزی که محل تجمع طلاب است مراجعه کنیم مثل فضای مدرسه فیضیه، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد اعظم و فضاهای علمی که دروس برقرار است متوجه می شویم که غالب طلاب ما اهتمام به مطالعه و مباحثه دارند هرچند منکر نیستیم برخی طلاب به دلیل مشکلات فرصت کافی برای جنب و جوش علمی در حوزه ندارند که امیدواریم این مشکلات نیز از سر راه طلاب برداشته شود./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات