۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۵۶۶۷۵۱
کارشناس رسانه ملی تبیین کرد؛

معنای درست کرامت و سخاوت

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد به بیان چهار دسته انسان‌ها پرداخت و در ادامه معانی کرامت و سخاوت را به طور صحیح تبیین کرد.
فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد کارشناس دینی و استاد حوزه علمیه قم در سلسله جلسات معرفتی ماه رمضان که ظهر امروز در مسجد اعظم قم برگزار شد، با توجه به ولادت امام حسن مجتبی(ع) به معانی کرامت اشاره کرد و اظهار داشت: کریم کسی است که وقتی وعده می‌دهد به آن وفادار و هنگام قدرت یافتن گذشت می‌کند.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که پایبندی به عهد و پیمان جزء واجبات اخلاقی است، گفت: انسان تا به کسی قول ندهد، آزاد است، اما بعد از عهد بستن مسئول شده و به لحاظ اخلاقی مکلف است تا به آن وفادار باشد.

وی با اشاره به بدعهدی برخی اشخاص صاحب پست و مقام بیان کرد: هرکس در هر جایگاهی باید به پیمان خود متعهد باشد، چراکه وقت مردم جزء حقوق اساسی آنها بوده و اگر کسی با بد قولی آن را پایمال کند، حق الناس بر گردن او می‌آید.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد پیامبر(ص) را الگوی کرامت و بزرگواری توصیف و ابراز داشت: به مدت 13 سال پیامبر(ص) را در مکه آزار و اذیت کردند، در مدینه هم با وجود جنگ‌های پی‌درپی مانع آسایش و آرامش حضرت بودند، اما حضرت بعد قدرت یافتن به جای انتقام و مجازات، نسبت به آنها گذشت کردند و در پاسخ به آنها فرمودند، همان‌گونه که یوسف(ع) برادرانش را بخشید، من نیز شما را می‌بخشم.

وی با اشاره به روایتی انسان‌ها را به چهار دسته کریم، سخی، بخیل و لعین تقسیم و عنوان کرد: کریم کسی است که از امکانات و ضروریات زندگی خود کم می‌گذارد تا به دیگران خدمت کند، مصداق بارز این دسته اهل‌بیت(ع) است، امام حسن مجتبی(ع) مظهر کرامت و بخشندگی بودند، به طوری که ضیافت‌خانه‌ای برای کمک به دیگران داشتند و دائما اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کردند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: دسته دوم سخی است، که یک مرتبه پایین‌تر از کریم است، به طوری که ضمن رسیدگی به خود به دیگران هم خدمت می‌کند.

وی اضافه کرد: دو دسته دیگر مقابل کرامت و سخاوت قرار دارد، بخیل کسی است که صرفا ثروتش برای خود جمع‌آوری می‌کند و توجهی به دیگران و محیط پیرامون خود ندارد، باید توجه داشت که بخل جامع همه‌ بدی‌ها است و طبق روایات فرد بخیل به بهشت نمی‌رود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد در پایان افزود: لعین بدترین دسته مردم است، چراکه فقط جمع کرده و نه تنها چیزی به دیگران نمی‌دهد، که خودش هم از آن استفاده نمی‌کند، برخی از وضعیت مالی نسبتا خوبی برخوردار هستند، اما برای خانواده و فرزندان خود هم خرج نمی‌کنند./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات