۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۵۳۷۰۶۱
حجت الاسلام والمسلمین فقیهی مطرح کرد؛

خدا به اقتضای رحمتش دعاهای انسان را مستجاب می کند

استاد حوزه علمیه قم گفت: خداوند در هنگام استجابت دعاها به اقتضای رحمتش در دعاها تغییر ایجاد کرده و آنچه را که برای انسان بهتر است به او عنایت می کند.
فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد فقیهی امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به دعایی از حضرت موسی(ع) در قرآن کریم گفت: حضرت موسی(ع) در این دعا خطاب به خداوند می فرمایند: خداوندا تو سرپرست ما هستی، ما را ببخش که تو بهترین آمرزندگان و برای ما حتمی کن خیر و عاقبت به خیری را در دنیا و آخرت که همانا تو مرجع رجوع کنندگان و توبه کنندگان هستی.

وی افزود: منظور از نوشتن خیر در دنیا و آخرت در این دعا همان حیات طیبه است و حضرت موسی(ع) از خداوند تقاضا دارند که خداوند برای ایشان در دنیا و آخرت حیات طیبه قرار دهد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ای نکه خدا دعای انبیاء را مستجاب کرده ولی در آن تغییر ایجاد می کند، تصریح کرد: در مورد انسان های عادی نیز به همین شکل است و نباید تصور کرد که تغییر در دعا به معنای  عدم استجابت دعاست بلکه چون خداوند دعای بندگان را دوست دارد یا با تأخیر دعا را مستجاب کرده یا دعا را تغییر داده و چیز بهتری به انسان می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی این دعای حضرت موسی(ع) را به درگاه خداوند زمانی عنوان کرد که قوم بنی اسرائیل گوساله پرست شده بودند.

وی افزود: خداوند در پاسخ این دعای حضرت موسی(ع)خطاب به حضرت موسی(ع) فرمودند ای موسی من هرکه را بخواهم عذاب می کنم( ازجمله سامری) اما رحمت من نسبت به سایر بندگانم گسترده است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: تغییر دعاها اقتضای رحمت خداوند است و خداوند تنها کسانی را عذاب می کند که عذاب الهی را برای خود مقدر کرده باشند.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی اظهار کرد: در ظاهر میان رحمانیت خداوند و عذاب خداوند تناقض وجود دارد که باید دقت کرد که این تناقض نیست بلکه عذاب خداوند ناشی از صفت ربوبیت نبوده بلکه مقتضای فعل و عمل بد بنده بوده یعنی این بنده است که با عمل بد خود از حوزه رحمت الهی خارج شده و زمینه ورود عذاب الهی را بر خود فراهم می کند.

وی با اشاره به این که مؤمن در هنگام دعا به درگاه الهی مقتضای رحمت الهی را در نظر می گیرد، یادآور شد: دعا به درگاه خداوند برای انسان ثواب زیادی دارد و باید دقت کرد که خداوند تمامی دعاهای انسان را مستجاب می کند اما در هنگام استجابت دعاهای انسان به اقتضای رحمت گسترده خود آنچه را برای انسان بهتر است به او عنایت می کند نه آنچه را که انسان برای خود بهتر تشخیص می دهد./968/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات