۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۵۳۱۳۰۷
حجت الاسلام حسینی قمی:

روحانیان از قرآن در منابر بهره ببرند

حجت الاسلام حسینی قمی تأثیر مفاهیم آیات قرآن بر مخاطبان را چندین برابر سایر مطالب و مفاهیم دانست و گفت: لازم است تا روحانیان در منابر و خطبه های خود از آیات قرآن بهره بگیرند.
حجت الاسلام حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا، عصر امروز در مصلی شاهین شهر، گفت: یکی از نامه های تربیتی و اخلاقی مهم نهج البلاغه نامه ای است که امیرالمؤمنین(ع) به «حارث همدانی» از اصحاب بزرگوار خودشان می نویسد، 25 موعظه اخلاقی در این نامه وجود دارد.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در این نامه می فرماید به ریسمان الهی چنگ بزن و از قرآن بخواه تا تو را نصیحت کند، حلال قرآن را حلال و حرام آن را هم حرام بشمار و داستان های قرآنی را تصدیق و باور کن، قرآن شامل 3 بخش موضوعی احکام، اخلاق و داستان ها است که امام علی(ع) هر 3 موضوع را مورد توجه قرار داده اند.

استاد حوزه علمیه افزود: تلاوت قرآن مقدمه فهم و عمل به دستورات قرآن است، اما متأسفانه قرآن الان در زندگی های ما مهجور است، علامه طباطبایی(ره) هر روز یک جزء قرآن می خواند، خواندن قرآن تنها منحصر به ماه رمضان نیست و در روایت داریم که سزاوار است مؤمن روزی 50 آیه قرآن را بخواند.

حجت الاسلام حسینی قمی با تأکید بر لزوم انس مردم و خانواده ها با قرآن، بیان داشت: ائمه اطهار(ع) همواره قرآن را بر همه چیزها مقدم می داشتند و توصیه می کردند تا به جای شعرها و موارد دیگر به کودکان و جوانان قرآن بیاموزند، با اینکه الان در همه مقاطع تحصیلی دروس قرآن وجود دارد اما اکثر بچه های ما در روخوانی صحیح قرآن مشکل دارند.

تأثیر قرآن بر مؤمن و اهمیت به قرآن در مجالس اهمیت بسیار زیادی دارد

وی با بیان اینکه مرحله بعد از تلاوت تأثیر قرآن در زندگی انسان است، اظهار داشت: در آیات آخر سوره حشر می خوانیم که اگر این قرآن را بر کوهی نازل می کردیم در برابر خشیت خداوند خاشع و خاضع می شد، اما متأسفانه آیات همین قرآن هیچ تأثیری بر روی برخی انسان ها نمی گذارد.

کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا با اشاره به آیات 43 و 44 سوره حجر و تحول عمیق چیامبر(ص) در حین نزول این آیات، ابراز داشت: بعد از نزول این دو آیه بر پیامبر اسلام(ص) شروع به گریه شدید کردند و اصحاب نگران به سمت خانه حضرت زهرا(س) رفتند تا پیامبر(ص) را با دیدن ایشان خوشحال کنند، خداوند در این آیات می فرماید که وعده گاه اهل دوزخ جهنم است و جهنم هفت در دارد که هر گروهی از یک درب مخصوص وارد آن می شوند، حضرت زهرا(س) بعد از شنیدن مفاد آیات از شدت تأثیر با صورت بر زمین خوردند.

حجت الاسلام حسینی قمی معلمی و تعلیم قرآن را شغل بسیار با ارزش دانست و با انتقاد از مجالسی که قرآن در آن ها مورد بی احترامی حضار قرار می گیرد، تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) در مجلس قرآنی وارد شدند و به اهل جلسه اعتراض کردند که چرا در برابر برخی آیات قرآن اشک و گریه خوف ندارید، این توصیه پیامبر(ص) را با رفتار امروز مسلمانان با قرآن مقایسه کنید و ببینید چقدر در احترام به قرآن و بهره گیری از آن کم لطفی کرده ایم.

لزوم بهره گیری روحانیان از آیات قرآن در منابر

وی افزود: برخی از آیات قرآن هم باید اشک شوق انسان را جاری کند، متأسفانه گاهی می بینیم که در مجلسی شخصی قرآن می خواند و بقیه افراد هم با یکدیگر مشغول صحبت هستند و اعتنایی به مفاد آیات تلاوت شده ندارند، مؤمن باید در اثر انس با قرآن از این کاملترین کتاب آسمانی تأثیر بگیرد، بی توجهی به قرن در جامعه اسلامی مایه شرمساری و تأسف است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به ارزش بالای خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)، گفت: این خطبه حضرت فاطمه(س) که در مسجدالنبی(ص) ایراد شده را می توان در مدت 20 دقیقه مطالعه کرد، در این خطبه بیش از 50 آیه قرآن یا خوانده شده یا کلمات حضرت(س) به آن آیات استناد کرده است، بنابراین ما هم باید به تأسی از اهل بیت(ع) اهمیت بیشتری را برای جایگاه قرآن در محافل خود در نظر بگیریم.

حجت الاسلام حسینی قمی تأثیر مفاهیم آیات قرآن بر مخاطبان را چندین برابر سایر مطالب و مفاهیم دانست و تصریح کرد: لازم است تا روحانیان در منابر و خطبه های خود از آیات قرآن بهره بگیرند، تفسیر المیزان علامه طباطبایی اوج تفسیر قرآن به قرآن است که علت خلق این اثر ارزشمند از سوی ایشان همان قرائت مداوم و انس عجیب با قرآن است.

وی اظهار داشت: امام رضا(ع) در هر سه روز یک مرتبه ختم قرآن می کردند، امروز وقت های تلف شده در زندگی افراد و به خصوص جوانان خیلی زیاد است، در هر روز با 3 ساعت وقت گذاشتن می توانید یک سوم قرآن را ختم کنید، البته می توان این 3 ساعت را در اوقات صبح و ظهر و شب تقسیم کرد تا فشار یک باره به افراد وارد نشود و بتوانند به همه کارهای روزمره خود برسند.

ماجرای عتاب آیت الله سیستانی به طلبه ای که مرتب به زیارت کربلا می رفت

استاد حوزه علمیه با انتقاد از صرف اوقات زیاد جوانان در فضاهای مجازی، بیان داشت: مقدس اردبیلی در مسیر نجف به کربلا نماز خود را تمام می خواند و جمع می کرد، چرا که می ترسید با رها کردن درس در نجف و رفتن به زیارت کربلا و ترک واجب برای مستحب مشمول نماز کامل و جمع باشد، اخیراً هم شنیدم آیت الله سیستانی خطاب به طلبه ای که در موسم تدریس حوزه ها درس خود را رها کرده و به دیدار ایشان رفته بود توصیه نماز جمع کردند و او را مؤاخذه کردند که چرا در مدت زمان کوتاه دو بار به زیارت کربلا آمده و درسش را رها کرده است، ارزش وقت برای تحصیل علم و فضل در این داستان ها مشخص می شود.

حجت الاسلام حسینی قمی ابراز داشت: فتحعلی شاه قاجار زیاد برای دیدار مرحوم میرزای قمی به قم می آمد، البته علما برای دین مردم و جامعه ارتباط با سلاطین را می پذیرفتند، حتی در برهه ای میرزا به شاه عتاب می کند که چرا به آیین دراویش درآمده و او را به شدت نهی می کند، علما در طول تاریخ همواره تلاش می کردند تا از هر فرصتی برای هدایت سردمداران استفاده کنند./869/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات