۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۵۱۴۸۶۶

کرامت انسان را از بندگی غیر خدا بی نیاز می کند

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: کرامت انسان او را از بندگی غیر خدا بی نیاز می کند و آنچه فصل جدایی انسان از سایر مخلوقات است همین کرامت بوده؛ بنابراین مهم ترین رسالت انسان حفظ کرامت فطری خویش است.
کرامت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم مظفری، استاد حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) امروز در محفل سخنرانی در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که یکی از مهم ترین اوصافی که حضرت معصومه(س) به آن مورد خطاب قرار می گیرند، کریمه اهل بیت(ع) است، گفت: منظور از کریمه بودن بخشندگی نیست بلکه منظور شرافت ذاتی است که انسان را از بندگی غیر خدا بی نیاز می کند.

وی افزود: کسی که کریم است جز در برابر پروردگار سجده عبودیت به جای نیاورده و حاضر نمی شود که کرامت خود را در برابر لذت آنی گناه خدشه دار کند.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به این که کرامت امری فطری است و خداوند با خلقت انسان لباس کرامت را برا قامت او پوشانده است و شیطان همواره به دنبال خدشه کردن این کراکت بوده به همین دلیل برای انسان دشمنی آشکار نامیده شده است، تصریح کرد: در آیه ۷۰ سوره اسراء به این موضوع اشاره شده و خداوند در این آیه می فرماید« وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلی‏ کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلاً».

وی افزود: انسان کریم کسی است که نعمات خدا را ارج نهاده و در مقابل نعمات پروردگار ناسپاسی نمی کند و به عبارت دیگر کسی به مقام کرامت می رسد که بتواند به حلال و حرام پیامبر(ص) تا زمانی که زنده است مقید باشد و سعی نکند با کلاه شرعی حلال را حرام کرده و یا حرام را حلال کرده و مال شبهه ناک مصرف کند.

استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به این که حضرت معصومه(س) در مقام کرامت به اوج تعالی و کمال رسیدند، تصریح کرد: کرامت باید در تمام لحظات زندگی با انسان عجین باشد و برای ترویج فرهنگ کرامت در جامعه باید ابتدا از خانواده خود شروع کرده و اجازه ندهیم که کدورت ها و کینه ها در زندگی ما نفوذ کند.

خانم مظفری با اشاره به این که کرامت گرایش انسان به خوبی ها و خواستن خوبی ها برای خود و دیگران به دور از حسات است، تصریح کرد: انسان کریم مواهب الهی را نه تنها برای خود بلکه برای دیگران نیز طلب می کند.

وی اظهار کرد: رسالت انسان حفظ کرامت خود و دیگران است و اگر انسان کرامت خود و دیگران حفظ کند خداوند نیز کرامت او را حفظ می کند و این به این معناست که انسان باید حافظ آبروی خود و دیگران باشد و به راحتی آبروی شخصی

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان این که محبت و کرامت را نمی توان از هیچ فروشگاه و مکانی خریداری کرد، یادآور شد: امام صادق(ع) در حدیثی در خصوص انسان های کریم می فرمایند«آیا نمی دانید کریم ترین افراد چه کسانی هستند،کسی که وقتی چیزی به او عطا شد سپاسگزاری کند و وقتی هم گرفتار شد صبر می کند؛  صبور بودن انسان را نزد خداوند بزرگ می کند و مشکلات به مرور زمان با صبر از بین می رود و به عبارت دیگر رمز رسیدن به کرامت صبوری و شکر گذاری در برابر پروردگار است»./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات