۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۵۰۹۸۴۴
حجت الاسلام پناهیان:

کسب نشاط روحی با کنسرت حاصل ناآگاهی از تعالیم دینی است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که عده ای می خواهند نیاز روحی و نشاط خود را با کنسرت حل کنند که این لطیفه ای برای مردم با معرفت است، گفت: متاسفانه امروز روش تعلیم دینی در جامعه نهادینه نشده است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه امشب در رواق امام خمینی حرم رضوی با بیان این که در اذن دخول حرم مطهر اینطور آمده که خداوندا لذت مناجات و درد و دل با اهل بیت را به من عطا کن، گفت: خداوندا شهادت می دهم ائمه زنده اند و شفاعت خود را نصیب ما می کنند.

وی ادامه داد: ائمه اطهار زنده اند، سخن ما را می شنوند و به ما پاسخ می دهند اما به سبب ساختار طبیعت نمی توانیم آن را بشنویم؛ امام صادق(ع) نیز در بیانی اینطور می گویند که ما سلام همه را پاسخ می دهیم و با اینکه امکان شنیدن پیام برای بشریت ممکن نیست اما باب فهم برای لذت مناجات ایجاد شده است.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که امکان دارد امامان خود را حی و حاضر نبینیم اما دینداران و متدینین واقعی لذت مناجات با ائمه اطهار و اهل بیت عصمت و طهارت را در عین ندیدن و نشنیدن کلامشان درک می کنند، تصریح کرد: دینداران واقعی از فهم و درک این بیان و کلام احساس فرح بخشی پیدا می کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انسان ها برای لذت بردن آفریده شده و دعوای دیندار و بی دین بر سر لذت از زندگی نیست، خاطر نشان کرد: انسان بی دین استعداد لذت بردن کافی را پیدا نکرده چراکه به لذت حقیقی دست نیافته و در اسلام لبخند نشاندن بر لب مومنین به جای تمسخر یکدیگر توصیه شده است.

وی با بیان این که خنده بر آمده از جک های جلف و ناپسند انسان را خرسند نمی کند، اظهار کرد: نگاه حرام حقیقتا لذت بخش نبوده و استرس آفرین است که در دراز مدت انسان را افسرده می کند.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که نگاه حرام معنویت قلب انسان را از بین می برد، گفت: تفاوت دین داران با غیر متدینین در این است که دینداران به دنبال لذت عمیق و پایدار اما غیر متدینین به دنبال لذت های سطحی و زود گذر هستند که به چیزی نمی رسد و سرانجام نیز افسرده می شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در بین ائمه اطهار و اهل بیت عصمت و طهارت امام رضا(ع) تخصص ویژه تغییر حال انسانها و دگرگونی روحیاتشان را دارند، تصریح کرد: آنان انسان را راضی می کنند؛ گرفتاری هایتان را درخانه ائمه ببرید، آنان را واسطه ای برای طلب حاجت از پروردگار قرار دهیدو امیدتان به استجابت دعا باشد.

وی با بیان این که لقاء الله لذتی در بهشت دارد که تا 3 روز مردم در بهشت به حور العین و شراب بهشتی نگاه نمی کنند، اظهار کرد: عده ای از شدت لذت مدهوش می شوند چراکه می خواهند به لذت لقا الله برسند.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که ما امروز به لذت های معنوی و بلند اخروی محتاجیم، یادآور شد: امام زین العابدین(ع) در یکی از دعاهای صحیفه سجادیه می گوید خدایا کاری کن که در هر فعالیتی با لذت وارد و با نشاط خارج شوم و این معنای حقیقی دین مبین اسلام است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که بی دین از این لذت و نشاط حقیقی محروم است، خاطر نشان کرد: بر اساس بیان امیر مومنان(ع) مومن دائما نشاط دارد و اگر نشاط رفت استغفار کنید و بدانید یکی از آثار بزرگ استغفار از بین بردن غم و اندوه است و اهل بیت برای از بین بردن این اندوه دستور فیزیولوژیک و اسلامی داده اند.

وی با بیان این که اندوه شما بر روح درونی و لباس معنویتان تاثیر می گذارد، گفت: هنگامی که بنده مومن خداوند گناهی را ترک کردند خداوند توفیق عبادتی را می دهد که لذت مضاعفی ببرند.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که عده ای به سبب گناه از دینداری لذت نمی برند، تاکید کرد: عده ای غذای روحیشان تامین نیست و می خواهند که این نشاط را با کنسرت حل کنند و این لطیفه مسخره ای برای مردم با معرفت است اما متاسفانه امروز روش تعلیم دینی در جامعه ما به درستی نهادینه نشده است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که بشریت امروز باید بدانند که دینداری به معنای نشاط بیشتر است، افزود: دینداری انسان را به لذت های عجیب و غریب و نشاط های بزرگی می رساند؛ اولیای خدا گریه می کنند اما این گریه از سر لبریزی از نشاط، محبت و عشق به محبوب و اولیای خداست./۲۰۲/۸۶۴/ب۱

ارسال نظرات