۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۵
کد خبر: ۵۰۳۴۵۶
حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد:

مسؤولان مراقب باشند وعده دروغ نشانه نفاق است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد وعده دروغ را از نشانه‌های نفاق خواند و گفت: مسؤولان مراقب باشند که به وعده‌های خود عمل کنند.
حبیب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد امروز در برنامه سحرگهان حرم مطهر حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد با اشاره به محتوای عرفانی دعای ابوحمزه ثمالی اظهار داشت: در یکی از فرازهای قابل تأمل این دعا آمده است که «وَ لَیْسَ مِنْ صِفَاتِکَ یَا سَیِّدِی أَنْ تَأْمُرَ بِالسُّؤَالِ وَ تَمْنَعَ الْعَطِیَّةَ وَ أَنْتَ الْمَنَّانُ بِالْعَطِیَّاتِ عَلَی أَهْلِ مَمْلَکَتِکَ؛ ای آقای من در شأن تو این نیست که دستور به درخواست دهی و از بخشش خودداری کنی، تو با عطاهایت بر اهل مملکتت بسیار کریمی».

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که  بشر نمی‌تواند از ذات اقدس الهی موجودی راست‌گوتر در عالم هستی پیدا کند، عنوان داشت: ریشه بسیاری از گناهان مؤمن در عدم اعتماد و بدبینی به خداوند متعال است تا جایی که در روایات بخش اعظمی از جهنمیان به سبب سوء ظن به ذات اقدس الهی محکوم‌ به عذاب هستند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به این‌که کسی که کسب حلال ندارد نباید توقع برآورده شدن حاجت را از سوی خداوند متعال داشته باشد، ابراز داشت: از منظر شرع مقدس اسلام اگر خواسته بنده‌ای به‌ظاهر اجابت نشود نشان از عدم اجابت دعا نیست چنانکه برخی از مناسک ثقلین این عدم اجابت را دلیلی بر اجابتی بالاتر توصیف می‌کنند برای مثال خداوند متعال برای بنده جایگاهی رفیع در جهان اخروی مقدر می‌سازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد در ادامه وفای به عهد را رکن قبولی دعا در پیشگاه خدا توصیف کرد و گفت: بر اساس الگوی سبک زندگی که شرع مقدس اسلام برای مؤمن ترسیم کرده است، مؤمن به‌هیچ‌وجهی بدون تأمل و صداقت در عهد قولی به دیگران نمی‌دهد.

وی افزود: در حکمت ۳۳۶ نهج‌البلاغه از امام علی (ع) نقل‌شده است «کسی که از او درخواستی می‌شود، تا زمانی که وعده انجامش را نداده باشد، آزاد است.» بر این اساس اسلام مبین درباره وفای به عهد سفارش‌های  بسیار دارد تا جایی که در روایات آمده است یکی از تفاوت‌های مسلمان با دیگران در این است که مسلمان وقتی برای انجام کاری قول بدهد دیگر به هیچ قیمتی نباید از انجام قول وعده خود شانه خالی کند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با بیان این‌که وعده خداوند متعال حقیقت موعد است، اظهار داشت: امام علی (ع) می‌فرماید «وعده انسان باکرامت نقد و فوری است (یعنی به‌موقع به آن عمل می‌کند) و انسان پست در وعده‌هایش تعلل و سستی می‌کند و آن را به تأخیر می‌اندازد.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با انتقاد صریح از مسؤولان که وعده‌های کذب به مردم می‌دهند، گفت: مسؤولان دولت اسلامی مراقب باشند که به وعده‌های خود عمل کنند؛ اگر وعده داده‌اند چرا عمل نمی‌کنند و اگر ممکن نیست چرا وعده می دهند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) در پایان وعده دروغ را از نشانه‌های نفاق توصیف کرد و گفت: امام جعفر صادق (ع) فرمایش جدش رسول خدا را چنین بیان می‌کند «سه چیز است که در هر کس یافت شود، منافق خواهد بود، هرچند روزه بگیرد و نماز بخواند و خودش چنین پندارد که مسلمان است در امانت خیانت کند، در سخن دروغ بگوید و در وعده خلف کند.»/۸۳۷/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات