۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۴۹۵۵۲۴

برگزاری گردهمایی جوانان در مرکز اسلامی هامبورگ

صدها نفر از جوانان مؤمن آلمانی‌زبان از اقصی نقاط مختلف کشور آلمان و اتریش به دعوت مؤسسه فرهنگی «صراط مستقیم» در مرکز اسلامی هامبورگ گرد هم آمدند.
حجت الاسلام رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ

به گزارش خبرگزرای رسا، مرکز اسلامی هامبورگ به مدت سه روز، میزبان صدها نفر از جوانان مؤمنِ آلمانی‌زبانی بود که به دعوت موسسه فرهنگی «صراط مستقیم» از اقصی  نقاط مختلف کشور آلمان و نیز اتریش در این مکان مقدس گردهم آمده بودند.

این گروه که اعضای اصلی آن را نیروهای بومی منطقه تشکیل می‌دهند، برای شناخت بهتر اسلام و ترویج آموزه‌های عقلانی و وحیانی شریعت اسلام، سالیان متمادی است که مشغول فعالیت هستند و در این گردهمایی با برنامه‌های مختلف معارفی و فرهنگی و حلقه‌های معرفت به کسب معنویت و تقویت داشته‌های دینی و نیز برنامه‌ریزی در خصوص تداوم برنامه‌های آتی خود پرداختند.

حجت الاسلام رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ که از مشوقان اصلی و مهم این گروه جویای حقیقت است، در اوّلین روز این گردهمایی در نشست ۳ ساعته پرسش و پاسخِ مباحث دینی، میهمان این جمع ولایی بود.

وی طی سخنانی در این گردهمایی گفت: از جمله خصوصیت‌های این برنامه آن است که در هر دوره‌ای یکی از موضوعات اساسی، کاربردی و مورد نیاز جوانان اروپایی، محور گفت‌وگوها قرار می‌گیرد و در خصوص آن موضوع به شکل‌های مختلف بحث و اظهار نظر می‌شود که در نتیجه موجب آشنایی هرچه بیشتر جوانان با فرهنگ ناب اسلامی خواهد بود. اگرچه به نظر می‌رسد این نوع برنامه‌ها و ارتباط با جوانان باید در طول سال تداوم داشته باشد و به مسائل مختلفی مانند احکام، عقاید، اخلاق و مسائل فکری مختلف جوانان پاسخ داده شود. خصوصاً امروزه که شبهه‌های زیادی در امور دین ایجاد شده است، ضرورت این کار بیش از پیش رخ می‌نماید.‌

امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ همچنین با تبریک اعیاد شعبانیه، ماه شعبان را ماه رسالت دانست و افزود: بنا بر آنچه در آموزه‌های دینی و احادیث ائمه اطهار(ع) آمده است، ماه شعبان ماه پیامبر اکرم(ص) است. از جمله نکاتی که در ماه شعبان باید به آن توجّه ویژه داشت، مسأله رسالت پیامبر(ص) و درک ابعاد گوناگون آن است. رسالت مسؤولیت بزرگی بود که از سوی خدای متعال به پیامبر(ص) داده شد تا ایشان حقایق عالم را برای مردم تبیین کند و راه درست زندگی را به همگان آموزش دهد و ما باید از آن الگو بگیریم.

نماینده مرجع اعلای شیعه در ادامه با اشاره به آیه ۱۵۷ سوره اعراف، تصریح کرد: خداوند متعال در این آیه مؤمنان واقعی را این چنین توصیف می‌کند که « الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آَمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ: مؤمنان کسانی هستند که از این فرستاده، پیامبرِ درس ناخوانده که اهل کتاب او را نزد خود با همین نام و نشان در تورات و انجیل نوشته می یابند، پیروی می کنند. می یابند که آنان را به کار پسندیده فرمان می دهد و از کار ناپسند بازشان می دارد و پاکیزه‌ها را برای آنان حلال و پلیدها را بر آنان حرام می‌کند و بار گرانشان را از دوششان برمی‌دارد و بندها و زنجیرهایی را که بر آنان تحمیل شده است از آنان فرو می‌گذارد.پس کسانی که به او ایمان آورده و او را بزرگ داشته و یاری‌اش کرده‌اند و از قرآن، این کتاب روشنگری که از جانب خدا نازل شده و قرین او و گواه راستگویی اوست پیروی کرده‌اند، آنان نیکبخت خواهند بود.

قرآن مرام‌نامه زندگی است

رییس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‌های شیعه در خصوص علت نزول قرآن گفت: قرآن آمد تا مسیر درست زندگی بشر را به مردم بشناساند. قرآن کتاب قانون است. قرآن برای بیداری بشر نازل شده است. قرآن مرام‌نامه زندگی است. قرآن امانت پیامبر(ص) است که به دست ما رسیده است. متاسفانه بعضی‌ها وحی را مانند رؤیای صادقانه تفسیر می¬کنند که طبق صریح آیات قرآن این پندار اشتباه است. برخی نیز نسبت به قرآن بی‌مهری می‌کنند و حرمت آن را حفظ نمی‌کنند.

آیت‌الله رمضانی بیان کرد: قرآن برای آن است که در زندگی روزمره مورد استفاده قرار گیرد، نه اینکه فقط در مجالس عزا قرائت شود و یا در جلسات قرآن با صدای زیبا تلاوت بشود؛ بلکه باید در عمل و تفکر بشری ظهور و بروز داشته باشد. در این صورت، قرآن دعاگوی افراد خواهد بود. طبق روایات صحیح در روز قیامت، قرآن به زیباترین شکل آشکار می‌شود و از پیروان واقعی خود شفاعت می‌کند و البته از عده‌ای نیز شکایت می‌کند.

بیش از ۳۰۰ آیه در مورد تفکر و تعقل است

وی تصریح کرد: آنچه خیلی مهم است، آن است که ما باید در زندگی خود به دو امر مهم «عقلانیت و معنویت» توجّه ویژه داشته باشیم. دینی زندگی کردن به ما معنویت و عقلانیت می‌دهد. در قرآن بیش از ۳۰۰ آیه در مورد تفکر و تعقل آمده است. به عنوان نمونه خدای متعال در آیه ۱۰ سوره انبیاء می‌فرماید: «لَقَدْ اَنزَلْنا إِلَیْکُمْ کِتابًا فیهِ ذِکْرُکُمْ اَفَلا تَعْقِلُونَ: کتابی بر شما نازل کرده‌ایم که در آن آوازه بزرگی شماست آیا به عقل نمی‌پردازید؟»

آیت الله رمضانی با تبیین رابطه زندگی عقلانی با ظهور حضرت حجت‌(عج) اظهار کرد: اینکه اسلام بر زندگی عقلانی تأکید می‌کند به این معنی است که باید همه امور انسانی، حتی عاطفه و غریزه نیز عقلانی و تحت مدیریت عقل باشد. لذا آیه ۲۴ سوره انفال با اشاره به همین حیات معقول می¬فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُمْ. در حیات معقول، هدف و انگیزه زندگی، عشق به خداوند متعال است. وجود نازنین پیامبر(ص) نیز آمده است که ما را به همین حیات معقول که توأم با معنویت و بصیرت است دعوت کند.

پس از سخنرانی آیت‌الله رمضانی، جلسه پرسش و پاسخ با حضور جوانان به مدّت دو ساعت در فضایی صمیمی برگزار شد و در انتهای برنامه همه شرکت‌کنندگان در حال و هوایی معنوی دعای سلامتی امام زمان(عج) را زمزمه کردند./۸۴۷/ب101/ف

ارسال نظرات