۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۴۸۱۰۴۳
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی:

انسان‌شناسی قرآن ناظر بر دو فرهنگ کفر و ایمان است

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: گزاره‌های انسان شناسی قرآن ناظر به اعضای متعلق به دو فرهنگ ایمان یا کفر است.
حجت الاسلام قائمی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی، امروز در نشست علمی تخصصی انسان شناسی شناختی و کاربرد آن در مطالعات قرآن پژوهی که در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: انسان شناسی دانشی متنوع است که در فرهنگها و اقوام مختلف تفاوت دارد.

وی افزود: از بحثهای اصلی انسان شناسی شناختی چگونگی تعریف انسان و اساس دانش آن توجه به انسانی است که در تاریخ تحقق پیدا کرده است.

حجت الاسلام قائمینیا با اشاره به اینکه انسان شناسی شناختی هنوز در جامعه ما هنوز ناشناخته است، عنوان کرد: انسان شناسی شناختی دنبال تحلیل بالا بوده که با تحلیلهای فلسفی و انتزاعی صرف مقابله پیدا می‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی در تبیین اینکه علوم انسان شناسی شناختی فرایند ذهنی را بررسی می‌کنند، گفت: این علم شامل چند بخش می‌شود که یک بخش آن فرایندهای ذهنی درباره انسانهای پسین را بررسی می‌کند.

وی درباره اینکه انسان شناسی شناختی به یک مثلث ذهن، زبان و فرهنگ توجه دارد، بیان داشت: از بررسی زبان یک ملت می‌توان نسبت به فرهنگ آنان شناخت پیدا کرد.

حجت الاسلام قائمی‌نیا ادامه داد: انسان شناسی شناختی حیات ذهنی فرهنگ و حیات عینی ذهن را تعریف کرده و تاثیر این دو بر یکدیگر را بررسی می‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی با بیان اینکه در قرن بیستم شاکله از ذهن به فرهنگ منتقل می‌شود، گفت: اعضای یک فرهنگ چارچوبهای مشترکی دارند که با آن جهان بینی خود را طرح می‌کنند.

وی افزود: طرح واژه‌ها سبک زندگی انسان را معین می‌کند که ذهنی نبوده و از فرهنگی به فرهنگ دیگر تغییر می‌کند همچنین رفتارها را به شکلهای گوناگون تعریف می‌کند.

حجت الاسلام قائمی‌نیا اظهار داشت: مخاطب حقیقی آیات الهی انسانی است که در فرهنگ زندگی می‎کند، پیامبران با مدلهای فرهنگی متفاوت زندگی کردند، از تعابیر انبیا در قرآن می‌توان فهمید که چگونه می‌خواستند فرهنگ قومی خود را تغییر دهند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: گزاره‌های انسان شناسی قرآن ناظر به اعضای متعلق به دو فرهنگ ایمان یا کفر است چرا که قرآن ایمان و کفر را فرهنگ تعریف می‌کند.

وی ادامه خاطر نشان کرد: اعضای فرهنگ کفر که عنصر کفر در وجود آنها درونی شده اهل جهنم شده و بر اساس آیت الهی انذار دادن یا ندان آنها سودی ندارد./201/807/ب1

ارسال نظرات