۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۴۶۸۳۸۸
ریيس پژوهشگاه تقريب مذاهب اسلامي مطرح کرد؛

ضرورت راه اندازی واحدهای درسی تقریبی در حوزه

حجت الاسلام مختاری با بيان اينكه حوزه علميه همكاري تقريبي با مجمع جهاني تقريب داشته اما انتظار بيشتر است گفت: يكي از كارهايي كه مي‌توان براي نهادينه‌شدن وحدت و تقريب در حوزه انجام دهيم ايجاد دو واحد درس تقريبي است.
حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری رییس دانشگاه مذاهب اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسين مختاري، رئيس پژوهشگاه تقريب مذاهب اسلامي در گفت و گویی ضمن تبريك ميلاد با سعادت پيامبر(ص) و اينكه بدنه حوزه، بزرگان و مراجع عظام اغلب نگاه تقريبي دارند و اين فرصت بزرگي براي حوزه است گفت: رهبري معظم انقلاب اسلامي نيز همواره بر موضوع تقريب و وحدت تاكيد داشته و دارند و حوزه علميه قم نيز پشتيبان ما در بحث تقريب است.

وي اظهار كرد: البته از حوزه علميه انتظارات بيشتري وجود دارد تا تعامل بيشتري در مسئله تقريب بين مجمع جهاني تقريب مذاهب و بدنه حوزه ايجاد شود خصوصا انتظار ما از معاونت پژوهش حوزه در اين زمينه بيشتر است.

مختاري با بيان اينكه تعامل مورد نظر ما شكل نگرفته و در حد مقبول نيست عنوان كرد: همه نهادهاي علمي و پژوهشي وظيفه دارند در راستاي تنوير افكار مردم در مسأله تقريب گام بردارند زيرا امروز مسأله وحدت مسلمين امري تشريفاتي و تبليغاتي نيست بلكه بايد به راهبردي در افكار انديشمندان تبديل شود.

رئيس پژوهشگاه تقريب مذاهب اسلامي تاكيد كرد: پژوهشگاه تقريب و مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي به عنوان پيشگام در اين زمينه به خصوص از مديريت حوزه درخواست داريم تا با تعامل بيشتر اهتمام بيشتري به مسئله تقريب مذاهب اسلامي نيز صورت بگيرد و تحقيقات قابل توجهی را در بدنه حوزه به سمت موضوعات تقريبي و متقارن سوق بدهند.

استاد حوزه تصريح كرد: البته اكنون هم رسالات و پايان‌نامه‌هايي در اين زمينه نوشته شده و مي‌شود و فضلا و طلاب دست به قلم مي‌برند ولي با همكاري با مديريت حوزه اين انتظار وجود دارد تا اين تحقيقات دامنه‌دار و وسيع‌تر شود و حداقل دو واحد درس تقريبي در حوزه علميه براي اين مسئل اختصاص يابد.

مختاري افزود: يكي از كارهاي ديگري كه مي‌تواند در اين عرصه صورت بگيرد برپايي سلسله برنامه‌ها و سخنراني‌هايي در مدارس و بخش‌هاي مختلف حوزه با هدف تبيين بيشتر مسئله تقريب در ميان طلاب و به خصوص طلاب جوان و از اين مسئله مهم‌تر نيز تدبيرساز و كاري براي اعزام مبلغان تقريبي است كه مبلغ با اين نگاه كم داريم و نياز بسيار زياد است.

رئيس پژوهشگاه تقريب مذاهب اسلامي بيان كرد: امروز مبلغ تقريبي براي جامعه اهل سنت كشور كه در مرزها زندگي مي‌كنند بسيار لازم است و طلاب و فضلاي فرهيخته مي‌توانند با حضور در اين مناطق در ميان اهل سنت حضور يابند و تعامل و وحدت مسلمين را ارتقاء ببخشند و آنان را نسبت به خطر افراط و تكفير آگاه كنند.

مختاري در پاسخ به اين سؤال كه به نظر مي‌رسد در حوزه گاهي با جرياناتي مواجه هستيم كه روحيه تقريبي ندارند اضافه كرد: حوزه به لحاظ محتوا برخوردار از علوم اهل بيت(ع) است و اين علوم نيز منبعث از وحي و همه بايد بر منطق وحي و فطرت و عقل حركت كنيم؛ وقتي به سيره پيامبر اكرم(ص) و ائمه(ع) مي‌نگريم مي‌بينيم وحدت مسلمين يكي از مسايل بسيار مهم در امت اسلامي است.

وي عنوان كرد: رسالت حوزه امروز نيز اين است كه با بدعت‌گذاري كه ممكن است از سوي برخي افراد و گروه ها دنبال شود و افراد و گروه‌هايي به صورت نامرئي فعاليت كنند مقابله و آنان را شناسايي كند و مديريت حوزه بايد به اين بخش نيز توجه لازم را داشته باشد.

مختاري با تأكيد بر اينكه نگاه تقريبي بايد در تمامي بخش‌هاي حوزه اعم از آموزش، پژوهش و تبليغ نهادينه شود تصريح كرد: اگر به اين مسئله اهتمام لازم وجود نداشته باشد معلوم نيست چقدر در تقريب موفق خواهيم بود؛ زيرا دشمنان ساكت نيستند و هزاران طرح و برنامه براي مقابله با وحدت مسلمين دارند و آن را پياده مي‌كنند.

وي اظهار كرد: هر كسي و گروهي بخواهد به نام تشيع در مقابل وحدت بايستد بايد با او مقابله شود؛ زيرا يكي از بزرگترين درس‌هاي زندگي پيامبر(ص) و ائمه(ع)، تقريب ميان مسلمين و وحدت بوده و گام‌هاي ضدتقريبي حركتي در خلاف مسير رسول‌الله(ص) است كه اين روزها به مناسبت ميلاد ايشان جشن مي‌گيريم.

رئيس پژوهشگاه تقريب مذاهب اسلامي بيان كرد: حوزه علميه در بخش پايان‌نامه‌ها همكاري خوبي با ما داشته است ولي توصيه ما تعميق مطالب و تحقيقات تقريبي است؛ زيرا هر مقدار هم در اين مسئله كار شود باز هم نياز است و دشمن با تمامي امكانات به جنگ تقريب آمده است و جنگ‌هاي نيابتي كه تكفيري‌ها در سال‌هاي اخير در منطقه به نيابت از دشمنان اسلام به راه انداختند در اين راستا بوده و گواه و مويد براي ما است.

مختاري گفت: حوزه علميه مي‌تواند در تأمين بعد نرم‌افزاري وحدت و تقريب كمك‌كار پژوهشگاه تقريب باشد و ما هم از همكاري آنان استقبال مي‌كنيم./1330/101/ب3

ارسال نظرات