۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۴۵۵۲۹۳

جنجال رسانه ای درباره اظهارات اولاند در مورد اسلام و مهاجران

در حالی که فضای سیاسی فرانسه به شدت تحت تاثیر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 2017 و کارزارهای انتخاباتی قرار گرفته است، اظهارات «فرانسوآ اولاند» رییس جمهوری این کشور در مورد اسلام و مهاجران به جنجالی رسانه ای تبدیل شده است.
اظهارنظر اولاند در مورد حجاب

به گزارش خبرگزاری رسا، در فاصله چند ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، «ژرار داوه» و «فابریس لوم» دو خبرنگار روزنامه فرانسوی «لو موند» کتابی را روانه بازار کردند که به گفت وگوهایشان با اولاند اختصاص دارد. این کتاب با عنوان «یک رییس جمهوری نباید این را بگوید» در 12 اکتبر (21 مهر) منتشر شد.

اولاند در بخشی از این کتاب با عنوان «یک مشکل با اسلام» در فرانسه به مساله «ورود بیش از اندازه» مهاجران اشاره و مسائلی را مطرح کرده است که می تواند به بحث و جدل های سیاسی فرانسه در مورد مهاجران دامن زند.

رییس جمهوری فرانسه در پاسخ به سوال یکی از نویسندگان این کتاب در 23 ژوئیه 2014 میلادی مبنی بر این که «آیا مهاجرت به فرانسه بیش از حد است؟»، پاسخ داده بود: فکر می کنم ورود مهاجرانی که نباید اینجا باشند بیش از حد است.

وی همچنین گفته بود: این اسلام نیست که مشکل به وجود می آورد اسلام به عنوان یک دین به خودی خود خطرناک نیست اما مشکل اینجاست که می خواهد خود را به عنوان یک دین در جمهوری معرفی کند.سپس آنچه که می تواند مشکل سازشود آن است که مسلمانان از اقدامات افراطی صرف نظر نکنند و امامان مساجد رفتاری ضد جمهوریخواهی داشته باشند ...».

این بخش از کتاب به ویژه عنوان «مشکل فرانسه با اسلام» به سرعت به جنجالی در رسانه ها تبدیل شد و علاوه بر رسانه های فرانسوی در برخی رسانه های انگلیسی نیز بازتاب یافت.

کاخ «الیزه»درمورد محتوای این کتاب بیش از 600 صفحه ای که به گفته نویسندگان آن درپی 61 مصاحبه با شخص رییس جمهوری نگاشته شده است، خاطر نشان کرد که مسلما باید زمینه مطرح شدن این اظهارت در نظر گرفته شود.

«ژان کریستف کامبدلیس» دبیراول حزب سوسیالیست در مورد انتشار این کتاب، گفت: این مطالب برای همه فرانسوی ها مهم نیست و مورد توجه فضای رسانه ای و سیاسی قرار گرفته است.

وی افزود:به نظرمن بهتر است خودمان حرفمان را تفسیر کنیم و این کار را برای دیگران نگذاریم به ویژه زمانی که تفسیرها ناخوشایند هستند.

«استفان لو فول»سخنگوی دولت و فرد نزدیک به فرانسوآ اولاند از «تمرین شفافیت» در انتشار مسائل محرمانه سخن گفت و افزود: روزنامه نگاران کار خود را انجام داده اند و آزادی بیان یک آزادی اساسی است.

رییس جمهوری هم به تماس های خبرنگاران و سوالاتی که مطرح کرده اند پاسخ داده است.

وی افزود: امروز برخی واژه اسلام را برای انتقامگیری سیاسی، ایدئولوژیک و حتی تروریستی برای ایجاد بی ثباتی در دمکراسی و جمهوری فرانسه استفاده می کنند.

لو فل گفت: نمی خواهیم وانمود کنیم که مشکلی نیست؛ مشکل وجود دارد و باید آن را برطرف کنیم.

تعداد مسلمانان فرانسه هیچگاه درآمار رسمی اعلام نمی شود، اما تعداد پیروان اسلام در این کشور پنج تا هفت میلیون نفر برآورد می شود. فرانسه بزرگترین جمعیت مسلمانان اروپا را در خود جای داده است.

لو فول همچنین درمورد مهاجران نیزگفت:فرانسه و به ویژه دولت چپگرای کنونی از 30 سال پیش، به مساله رعایت حقوق پناهجویی و هم زمان لزوم مهار مهاجرت حساس بوده است.

«نیکلا دو پون انیان» از حزب «ایستادگی فرانسه» و نامزد انتخابات 2017 فرانسه در واکنش به انتشار اظهارات اولاند گفت: من بیشتر از این متعجب شدم که رییس جمهوری فرانسه 61 دیدار و 10 ضیافت شام با خبرنگاران داشته است. ترجیح می دادم او با کارگران معترض شام می خورد.

وی همچنین اعلام کرد: اولاند نباید برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نامزدی کند.

به نوشته ایرنا، رییس جمهوری فرانسه هر پنج سال و با رای مستقیم مردم انتخاب می شود. در آخرین انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2012 میلادی، فرانسوآ اولاند از حزب سوسیالیست در مقابل «نیکلا سارکوزی» به پیروزی رسید.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قرار است 23 آوریل و 7 مه 2017 (3 و 17 اردیبهشت 96) برگزار شود./847/ب102/د

ارسال نظرات