۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۹
کد خبر: ۴۵۰۸۵۲
در مراسم شام عید سعید غدیر مطرح شد؛

استدلال مرحوم آیت‌الله مشکینی بر ولایت و امامت امیرمؤمنان

حجت الاسلام والمسلمین حسینی‌قمی با اشاره به استدلال مرحوم آیت الله مشکینی بر واقعه غدیر و ولایت امیرمؤمنان، گفت: آیا عقل می پذیرد پیامبری که مدل مسواک زدن را بیان کرده، مدل اداره حکومت را بیان نکرده باشد.
سیدحسین حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی‌قمی شامگاه سه‌شنبه در مراسم شام عید سعید غدیر که در مجتمع امام خمینی(ره) قم برگزار شد با اشاره به ثواب و پاداش بالای اعمال روز غدیر، اظهار داشت: روزه این روز معادل شصت سال روزه بود و یا اطعام و میهمانی دادن همانند اطعام تمام پیامبران و صدیقین بیان شده و یک درهم صدقه دادن معادل 200 درهم است ولی گاهی شاید به ذهن برخی برسد که آیا این ثواب ها درست است و یا نوعی مبالغه است؟

ثواب بالای برخی عبادات چطور قابل توجیه است؟

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال ادامه داد: یکی از شخصیت های بزرگ شیعه علامه مجلسی اول است که می گوید من شاگرد شیخ بهایی(ره) بودم، روزی سر درس استاد، ایشان همین مسأله را مطرح کرده و گفتند ثواب های زیادی که در روایات بیان شده معلوم نیست صحیح باشد، چون وقتی بگوییم فلان عمل معادل 70 حج است، حج را در منظر مردم بی اهمیت جلوه می دهد؛ علامه مجلسی می گوید من به استاد گفتم بنده اشکالی دارم، مگر شما خودتان متواتر نقل نکرده اید که ضربت حضرت علی(ع) روز خندق بالاتر از عبادت ثقلین است؛ چه اشکالی دارد خداوند این چنین ثواب هایی را به بندگان خاص خود بدهد.

وی ادامه داد: علامه مجلسی در ادامه به استاد خود بیان کرد شاید شما بگویید علی ولی خدا و حجت خدا بود ولی خداوند در قرآن کریم می فرماید «و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا» که یکی از آن ها فضه بود که زن با ایمانی ولی معصوم نبود که استاد با این سخنان حرف او را پذیرفت؛ می توان این مثال را نیز به استدلال علامه مجلسی اضافه کرد اگر کسی در نماز جماعت شرکت کند و عدد آنها از 10 نفر تجاوز کند، ثواب آن قابل نوشتن نیست که باید گفت اینها تفضل خداوند است و عجیب نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی‌قمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که استدلال بر واقعه غدیر از قرآن و روایات و تاریخ فراوان است، عنوان کرد: سخن در مورد غدیر زیاد است؛ الان نرم افزار هایی هست که تمام تفاسیر شیعه و سنی در آن است، حال اگر ما فقط سراغ تفاسیر اهل سنت برویم و آیه سوم سوره مائده یعنی آیه «الیوم اکملت» را نگاه کنیم همه نوشته اند که روز اکمال دین، نا امیدی دشمنان، اتمام نعمت و پسندیده شدن دین یقینا روز غدیر است و همچنین آیه 67 سوره مائده و آیات سوره معارج نیز در تفاسیر اهل سنت روز غدیر دانسته شده است.

وی افزود: پیامبر(ص) هزار و 400 سال پیش فرمود «مسواک را به عرض بزنید نه طول»؛ حال آیا عقل می پذیرد پیامبری که مدل مسواک زدن را بیان کرده، مدل اداره حکومت را بیان نکرده باشد؛ آیا می شود پیامبری این قدر در جزئیات ورود کرده باشد ولی جامعه را بدون رهبر رها کند.

استدلال مرحوم مشکینی بر ولایت امیرمؤمنان

کارشناس رسانه ملی با اشاره به استدلال مرحوم آیت الله مشکینی بر واقعه غدیر و ولایت امیرمؤمنان، ابراز داشت: ایشان می گفت اصلا قبول داریم غدیر نبود، و پیامبر(ص) در مورد جانشینی خودش سکوت کرد، هیچ آیه و روایتی در مورد غدیر نیست؛ اصلا می گوییم پیامبر جانشینی خود را به امتش واگذار کرد و آنها خلیفه اول را انتخاب کردند؛ حال من سؤال می کنم اگر باید امت اسلامی خلیفه را انتخاب کند، چرا انتخاب خلیفه دوم را به امت واگذار نکردند، چرا خلیفه اول، خلیفه دوم را انتخاب کرد، و چرا خلیفه دوم انتخاب خلیفه سوم را واگذار به امت نکرد بلکه شورای شش نفره تشکیل داد؟.

وی عنوان کرد: در صحیح مسلم بیان شده که شخصی از عبدالله بن عوفا، سؤال کرد آیا پیامبر در مورد جانشینی خود صحبتی کرده است که عبدالله گفت نه پیامبر امت خود را بدون جانشین رها کرد؛ این شخص در جواب گفت چطور پیامبر سفارش کرد قبل از مرگ وصیت بنویسید ولی خودش وصیتی نکرد؛ پیامبر فرمود مرگ بدون وصیت مرگ جاهلی است آیا می شود که خودش وصیتی نکرده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی‌قمی با بیان این که امروزه با گسترش فضاهای مجازی شبهاتی در مورد غدیر مطرح می شود، عنوان کرد: این شبهات جدید نیست؛ یکی از این شبهات این است که اگر داستان غدیر راست است چرا امیرمؤمنان در ثقیفه به غدیر استشهاد نکرد؟ جواب آن  مشخص است که اصلا حضرت در ثقیفه نبود بلکه مشغول غسل و کفن و دفن پیامبر بود؛ بله در موارد دیگر بارها حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و فرزندان بزرگوارش به غدیر استشهاد کردند.

وی با بیان این که اکثر شبهات وارد به غدیر به راحتی قابل پاسخ دادن است، عنوان داشت: 110 مورد از این نوع شبهات از سوی رییس دانشگاه الأزهر بیان شده و علامه شرف الدین به همه آنها پاسخ داده است که در کتابی به نام مراجعات جمع آوری شده و بسیار قابل استفاده است./1330/پ202/ی

 

ارسال نظرات