۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۰۹۰
فعال عرصه رسانه و خبر مطرح کرد؛

تاکتیک‌های عملیات روانی در رسانه/ تأثیر رسانه‌های محلی در سیاست‌سازی

آیت با اشاره به تكنيک های عمليات روانی در رسانه گفت: برای این مسأله تکنیک های زیادی وجود دارد که مهمترین آنها تاکتیک شرطی سازی، تاکتیک بازاری، تاکتیک تأثیر کنشی و ترس است.
هادی آیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین روز از نشست «طرح ولایت رسانه» به همت سازمان بسیج رسانه استان های قم و اصفهان پیش از ظهر امروز در سالن همایش های شهرداری قم برگزار شد.

هادی آیت در این نشست با بیان این که در دنیای خارج چهار نوع دیپلماسی وجود دارد، اظهار داشت: نخست دیپلماسی کلاسیک است به عنوان نمونه وزیر خارجه کشور ما کنار وزیر خارجه یک کشور می نشیند و صحبت می کند؛ نوع دوم دیپلماسی عمومی است به این صورت یک مسؤول رو به روی خود مردم قرار گرفته و با آنها گفت‌وگو می کند و نوع سوم که بالاتر از دو نوع قبلی است دیپلماسی هوشمند است به این صورت که یک مسؤول فقط مراکز تصمیم ساز را هدف می گیرد.

دیپلماسی رسانه

فعال عرصه رسانه و خبر با اشاره به تكنيک های عمليات روانی در رسانه، ابراز داشت: نوع چهارم، دیپلماسی رسانه است که خود دارای تاکتیک های زیادی است به این معنا که یک فعال رسانه ای در کار خبری با تکنیک هایی می تواند قدرت را از دست نظامی ها، سیاس ها و اقتصادی ها خارج کرده و قدرت را در دست خود داشته باشد.

وی افزود: شاید باورتان نشود برخی از نمایندگان مجلس که سر لیست اصول گرا ها بوده و به مجلس رفته اند با عملیات روانی  یک روزنامه کلا مواضع خود را عوض کرده اند؛ دلیل این مطلب آن است که همه به دیده شدن علاقه دارند و هنگامی که یک رسانه به یک مسؤول قول می دهد که در صورت همراهی او با مواضع آن رسانه، این شخص را تیتر یک می کند مسلما او نیز علاقه به همراهی با این رسانه را خواهد داشت.

آیت با بیان این که برای یک سیاست مدار دیده شدن از نان شب هم واجب تر است، عنوان کرد: یکی از تکنیک های رسانه ای شرطی سازی است به این صورت که یک رسانه برای عوض کردن سیاست های یک مسؤول با او مصاحبه می گیرد و اگر مواضع او با رسانه هماهنگ نبود به او می گوید که من صحبت های تو را منتشر نمی کنم؛ یقین داشته باشید این مسؤول دفعه بعد موضع خود را تغییر می دهد.

فشار بر بازاری ها برای سیاسی ها

وی ادامه داد: تاکتیک دوم فشار بر بازاری ها برای سیاسی ها است؛ یک رسانه به راحتی می تواند حتی به راست و نه به دروع مطلبی منتشر کند که در سال آینده قرار است قیمت مسکن بالا برود؛ فکر می کنید چطور می شود؟ فردای آن روز پول ها از بانک خارج می شود و به سمت خریدن زمین پیش می رود، بنابراین با همین رسانه های محلی می توان توان بازار را کنترل کرد.

فعال عرصه رسانه و خبر با اشاره به تاکتیک سوم عملیات روانی رسانه از تأثیرگذاری بر توده ها نام برد و عنوان داشت: در این تاکتیک ما کاری می کنیم که مخاطب به کنش وادار شود، دقیقا همان کاری که بعد از توافق FATF یک پیج اینستاگرام با 15 هزار عضو انجام داد و کمپین آتش زدن کارت های بانکی ملت و سپه را به راه انداخت و عده زیادی را با خود همراه کرد؛ یک رسانه به راحتی می تواند در بسیاری از مسائل با رعایت موازین شرعی این کار را انجام دهد.

وی در پایان تأکید کرد: تاکتیک سوم ترس است که به شدت جواب می دهد؛ به عنوان نمونه کافی است در یک رسانه محلی این خبر منتشر شود که فلان آب معدنی دارای مواد سمی است، بعد از آن قضیه هرکس که اسم آن آب معدنی را بشنود حتی بدون تحقیق آن را نخواهد خرید؛ از همین موضوع می توان در عملیات رسانه ای استفاده کرد./1330/پ202/ی

ارسال نظرات