۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۷۵۷۷۷۷
گزارشی از دومین روز رویداد «جام رسانه امید» با حضور ۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی؛

از ضرورت تغییر زیست بوم رسانه‌ای در کشور تا لزوم توجه به نقش رسانه ها در مدیریت افکار عمومی

از ضرورت تغییر زیست بوم رسانه‌ای در کشور تا لزوم توجه به نقش رسانه ها در مدیریت افکار عمومی
دومین روز از رویداد ۳۶ ساعته اختتامیه «جام رسانه امید» با حضور ۶۰۰ خبرنگار از رسانه‌های داخلی و خارجی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه جام رسانه امید با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی از صبح امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه انقلاب اسلامی برگزار و دومین روز خود را به پایان رساند.

در این رویداد 36 ساعته از شهرهای تهران، قم، لرستان، آذربایجان شرقی و غربی، ایلام، اصفهان، زنجان و دیگر استان های کشور حضور به هم رساندند.

رویداد جام رسانه امید کشور با حضور ۶۰۰ خبرنگار منتخب خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و رسانه های خارجی و خبرنگاران از استان های سراسر کشور به مدت ۲ روز در تهران برگزار شد.

در این جشنواره صنعتگران و تولیدگران بزرگ کشور به روایت پیشرفت پرداخته و رقابت‌کنندگان رسانه ای از این روایتگری‌ها به تولید محتوا پرداختند.

 
رسانه، میدان تاثیر عملیات وعده صادق را افزایش داد/ فوران و مستی دشمنان را خاموش کردیم
 
رسانه، میدان تاثیر عملیات وعده صادق را افزایش داد/ فوران و مستی دشمنان را خاموش کردیم

سردار حسن سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این رویداد، رسانه ها را سازنده افکار و آراء جامعه دانست که ادراکات انسان ها را از بیرون شکل داده و واقعیت ها و رویدادها را از درون نقطه ای به حجمی از تصور و انگاره ها تبدیل می کنند.

وی افزود: رسانه بینش سیاسی ایجاد کرده و پیش فرض های ذهنی افراد جوامع را شکل می دهند و ارزش ها و ضد ارزش ها را تعریف و تقویت می کنند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این که امروز آرایش حق و باطل در بُعد رسانه ها پیوسته و شبانه روزی است عنوان داشت: ما ارزش رسانه ها را می دانیم؛ چراکه رسانه ها، افعال را به راهبرد تاکتیکی تبدیل می کنند که بهترین مصداق آن عملیات وعده صادق است.

وی افزود: عملیات وعده صادق، اقدام محدود ما به اهداف معین شده دشمنان برای تنبیه رژیم خشن و بی عقل صهیونیستی بود که چیزی جز زبان زور را نمی فهمید و ما قلب استکبار را در این عملیات نشانه رفته و فوران و مستی او را خاموش کردیم.

م/«رسانه» میدان تاثیر عملیات وعده صادق را افزایش داد / فوران و مستی دشمنان را خاموش کردیم

رسانه، میدان تاثیر عملیات وعده صادق را افزایش داد 

سردار سلامی افزود: در عملیات وعده صادق بسیاری از کشورها از رژیم صهیونیستی حمایت کردند و آرایش قدرتی در مقابل ما شکل گرفت؛ چیزی که ما نیز این مسئله را می دانستیم؛ اما اقدام ایران اسلامی از قلب متصل به وحی شکل گرفته و با حرکت استثنایی در تاریخ به اجرا درآمد.

وی افزود: رسانه میدان تاثیر عملیات وعده صادق را افزایش داد و این نمونه کوچکی از قدرت و توانایی رسانه است و تاثیر فراوانی در افکار عمومی در ساخت ذهنیت جدید ایجاد کرد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به پیشرفت های انقلاب اسلامی و لزوم انعکاس این پیشرفت ها به آحاد مردم جامعه اظهار داشت: رسانه ها می توانند در انعکاس پیشرفت های کشور موثر بوده و در مقابل هجمه های رسانه های دشمنان ایستادگی موثری داشته باشند.

وی با اشاره به موفقیت های ایران اسلامی در بعد از سرنگونی رژیم پهلوی خاطرنشان کرد: در گذشته ایران، همه چیز تئوریک بود و به هیچ یک از نیازهای ما پاسخی وجود نداشته و کشوری تحقیر شده و مستعمره کشورهای استعمارگر بودیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: ما در گذشته پسماندهای کشورهای دیگر را استفاده می کردیم و انقلاب اسلامی، ظهور منزلت و هویت جدیدی بود که امروز در فراز بلندی از تاریخ قرار داریم و امروز اراده خود را بر دشمنان تحمیل می کنیم.

م/«رسانه» میدان تاثیر عملیات وعده صادق را افزایش داد / فوران و مستی دشمنان را خاموش کردیم

از روایتگری پیشرفت های خود عقب مانده ایم

سردار سلامی خاطرنشان کرد: برای ما ساخت ایران، آرزو بود و جای کشور ما در میان اخبار موفقیت های کشورهای دنیا خالی بود؛ اما امروز در عرصه های مختلف در قله قرار گرفته ایم؛ ولی متأسفانه از روایتگری پیشرفت های خود عقب مانده ایم.

وی افزود: دشمنان درصدد هستند با تحرف واقیعت ها، چشم های ما را بر موفقیت ها و پیشرفت ها ببندیم؛ درحالی که ایران اسلامی از همه تهدیدات برای خود فرصت می سازد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان داشت: ما در غیر میدان تهدید رشد نمی کردیم و دشمنی دشمنان، بهترین فرصت را برای پیشرفت و قدرتمندی ایران اسلامی ایجاد کرد؛ هرچند سختی های تلخی داشتیم؛ اما همه مشکلات را پشت سرگذاشته و به موفقیت های خیره کننده دست پیدا کردیم.

سردار سلامی خاطرنشان کرد: اعتراف می کنم که آنچه رسانه ها انجام می دهند از اقدامات ما بیشتر است؛ اما وقتی رسانه ها به اقدامات ما اضافه می شوند، قدرت ما افزایش پیدا می کند.

لزوم تغییر زیست بوم رسانه‌ای در کشور/ هیچ رسانه‌ای حق ندارد مردم ایران را ناامید کند
 
لزوم تغییر زیست بوم رسانه‌ای در کشور/ هیچ رسانه‌ای حق ندارد مردم ایران را ناامید کند

همچنین محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رویداد با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به بازآرایی رسانه ای در برابر هجمه های رسانه ای دشمنان بر علیه انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز وظیفه ما در دولت سیزدهم سنگین است.

وی افزود: امروز مجموع رسانه های کشور دچار بهم ریختگی بوده و بر سر منافع ملی کشور خود اجماع ندارند؛ درحالی که نظام اسلامی خدمات بسیار مختلفی انجام داده؛ اما دشمنان ذهن افراد جامعه امروز را استعمار زده کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب تاکید بر تغییر در حوزه فرهنگ دارند و امروز دشمنان انقلاب اسلامی، فرهنگ ما را مورد هدف قرار داده اند.

اسماعیلی افزود: امروز دشمنان انقلاب اسلامی پروژه امیدزدایی مردم ایران را در دستور کار خود قرار داده است. ما باید در حوزه رسانه امید آفرینی کنیم و هیچ رسانه ای حق ندارد مردم ایران را ناامید کند.

وی با بیان این که باید بر نقاط قوت خود تکیه کرده و موفقیت های کشور را به اطلاع مردم برسانیم تاکید کرد: باید مردم جامعه بدانند که امروز در کشور ما چه پیشرفت های شگرفی انجام شده و رتبه ایران اسلامی در عرصه های مختلف از سایر کشورهای جهان، پیشی گرفته است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: باید زیست بوم رسانه ای خود را تغییر دهیم و  افراد جامعه را از پیشرفت های خود، بیش از پیش آگاه کنیم.

اسماعیلی با اشاره به رشد تولید کاغذ در دولت سیزدهم بیان داشتامروز تولید کاغذ در کشور را به ۱۳۰ هزار تن رسانده و به خودکفایی رسیدیم و کتاب های دانش آموزان کشور از کاغذ ایرانی است؛ درحالی که در گذشته، تولید کاغذ زیر ۵ هزار تن بود.

دلبستگی به غرب، دستاوردی جز ناامیدی و ذلت نخواهد داشت

دلبستگی به غرب، دستاوردی جز ناامیدی و ذلت نخواهد داشت

حجت‌الاسلام والمسلمن علی رضایی مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در این جشنواره با اشاره به ضرورت امیدآفرینی در جامعه و زندگی بشری در آموزه های اسلامی اظهار داشت: در اهمیت امیدآفرینی همین بس که حضرت ابراهیم را بر روی کوهی از آتش انداختند اما حضرت از نصرت خدا ناامید نشد و آتش به گلستان تبدیل شد.

وی افزود: امام خمینی (ره) ایمان به خدا و آینده خود داشت و می فرمود با امید است که می توان پیروز شد و اگر اعتقاد به توانایی خود داشته باشیم، کلید حل مشکلات کشور تقویت خودباوری است و ناامید کردن مردم، خیانت به مردم است و انسانی که به آینده خود امیدوار نبوده و خودباوری نداشته باشد، قطعاً به اهداف خود دست پیدا نخواهد کرد.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان بسیج مستضعفین بیان داشت: امید به خداوند و داشته های خود است که پیشرفت های لازم را به دنبال خواهد داشت و موفقیت های روزافزون را به ارمغان خواهد آورد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت هایی در گذشته بودند که دلبستگی به غرب داشتند و به همین خاطر ضربه های بسیاری بر پیکره کشور تحمیل کردند و اگر کسی چنین کند جز ذلت و خواری آورده ای برای کشور و ملت خود نخواهد داشت و ناامیدی را بر کشور حاکم خواهند کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمن رضایی تاکید کرد: باید تلاش شود تا روحیه امیدواری در کشور رواج پیدا کرده و تقویت شود؛ چراکه بهترین عامل پیروزی، امیدواری مردم جامعه است؛ همان چیزی که دشمنان درصدد رسیدن به آن هستند.

روایتگری موثر در جامعه، پادزهر هجمه های رسانه ای دشمنان است
 
روایتگری موثر در جامعه، پادزهر هجمه های رسانه ای دشمنان است

حجت‌الاسلام حامد تقدیری رئیس ستاد ملی روایت پیشرفت دولت در این رویداد با اشاره به لزوم روایتگری موثر در جامعه اظهار داشت: دشمنان انقلاب اسلامی با گزینشی از اخبار و با حیله گری تمام، هجمه های رسانه ای مختلفی را بر علیه انقلاب و نظام اسلامی ایران تولید و منتشر می کنند.

وی افزود: دشمنان انقلاب اسلامی اینگونه القاء می کنند که ایران کشوری عقب مانده و دارای مشکلات فراوان است و برای مخاطبان خود، هیچ سخنی از پیشرفت های شگرف انقلاب اسلامی که همه بر آن اعتراف دارند  اشاره ای نکرده و بذر ناامیدی را در جامعه اسلامی می پاشند.

رئیس ستاد ملی روایت پیشرفت دولت با اشاره به روحیه روایتگری شهید آوینی در جامعه خاطرنشان کرد: شهید آوینی هرچند ابزار رسانه آنچنان پیشرفته ای در اختیار نداشت؛ اما با تولید روایتگری موثر در مقابل هجمه های دشمنان، ایستادگی کرده و فعالیت های روایتگری موثر فراوانی انجام داد.

حجت‌الاسلام تقدیری افزود: امروز، روایتگری موثر در جامعه، پادزهر هجمه های رسانه ای دشمنان بر علیه انقلاب اسلامی است و نظام اسلامی ایران به پیشرفت های بسیار شگرفی دست پیدا کرده که باید با روایتگری لازم در این زمینه ها، در راستای امیدآفرینی در جامعه از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

وی با اشاره به روایتگری حضرت زینب سلام الله علیها در کربلا و موثر بودن روایتگری آن حضرت بر افراد جامعه، بر لزوم نقش آفرینی بانوان در عرصه روایتگری تاکید کرد.

حجت‌الاسلام تقدیری در پایان تاکید کرد: باید پیوند رسانه ای را در تمامی فعالیت های خود پیوست کنیم تا علاوه بر فعالیت های امیدافرین در کشور، اطلاع رسانی های امیدآفرین نیز تولید و انتشار پیدا کنند.

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، مصداق روحیه امیدواری و اعتقاد به شعار «ما می توانیم» است
 
توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، مصداق روحیه امیدواری و اعتقاد به شعار «ما می توانیم» است

همچنین محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این رویداد با اشاره به پیشرفت های شکل گرفته در دولت سیزدهم در زمینه پالایشگاه های نفتی اظهار داشت: واقعا پیشرفت های دولت سیزدهم بسیار قابل توجه است که انتشار این پیشرفت ها، گامی موثر در امیدآفرینی در جامعه خواهد بود.

وی با اشاره به ویژگی های مهم صنعت نفت ایران بیان داشت: قطعا اگر شرکت نفت پویایی لازم را داشته باشد، سایر مجموعه ها نیز به پیشرفت خواهند رسید که این نشان از اهمیت آن دارد که برای رسیدن به موفقیت های بیشتر، باید این صنعت را دانش بنیان کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اولین دستاورد شرکت نفت ایران را رشد تولید دانست و اظهار داشت: تولید نفت کشور با رشد ۷۰ درصدی امروز از دستاوردهای دولت سیزدهم است که تبدیل به رشد صادرات ۵۰ درصدی شده و افزایش درآمدزایی کشور را به دنبال داشته است.

خجسته مهر بیان داشت: امروز ۷۰میلیون به ظرفیت گازی کشور افزوده شده و میدان مشترک پارس جنوبی رکورد حداکثر تولید را زده است و شکر خدا اقدامات مختلفی در شرکت های پالایشی انجام شده که قابل توجه می باشد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی عنوان داشت: این پروژه از جمله اقدامات جهادی است که با توان و فکر و مدیریت ایرانی انجام شد و این فاز تفاوت های بسیاری با فازهای دیگر دارد که نشان از روحیه امیدواری و اعتقاد به شعار ما می توانیم است.

خجسته مهر با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در طرح های شرکت نفت و توجه دولت سیزدهم به این مسئله بیان داشت: در مدت ۸ سال دولت گذشته به میزان ۱۳میلیارد دلار قرارداد بسته شد؛ اما در چند سال اول دور نخست دولت سیزدهم در این زمینه به بیش از 15 میلیارد دلار انعقاد قرارداد شده است.

سعید چراغی

ارسال نظرات