۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۴۴۸۹۹۵

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

تحصیل بیش از هزارو ۴۵۰ طلبه در مجتمع آموزش عالی فقه، مراسم افتتاحیه ساختمان شهید هاشمی نژاد مجتمع فقه، همایش بزرگ‌داشت یاد و خاطره شهدای مظلوم فاجعه منا و از طرح سامان‌دهی طلاب غیرایرانی تا آزمون ارشد و دکتری از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت الاسلام والمسلمین محامی، ضمن گرامیداشت ایام دهه نخست ذی الحجه، تصریح کرد: ان شاء الله خداوند متعال عیدی همه ما در این ایام نورانی، فرج ولی عصر(عج) قرار داده، توفیق بهره مندی از برکات نورانی این ایام را نصیب ما نماید.

وی در ادامه ضمن تبریک آغاز سال جدید تحصیلی اظهار داشت: برای رسیدن به معرفت الهی و مقام فناء باید، نفس خود را قربانی نماییم و همه همت و مجاهدت در کسب معارف دینی را به منظور رسیدن به این هدف بزرگ قرار دهیم.

سخنران این مراسم با اشاره به این که مجتمع آموزش عالی فقه و مدارس تابعه میزبان 1463 نفر از طلاب در سطوح مختلف تحصیلی است، اظهار داشت: 560 نفر از دانش آموختگان و فارغ التحصیلان مجتمع آموزش عالی فقه نیز با مراکز و مدارس این مجتمع در ارتباط هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی با بیان این که در این مجتمع بیش از 250 نفر از اساتید به امر تعلیم و تربیت طلاب مشغول هستند، اظهار داشت: مجتمع آموزش عالی فقه در سال جاری بیش از 360 کلاس درسی را برای امر آموزش راه اندازی کرده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی فقه توجه به نهضت پایان نامه نویسی را یکی از تاکیدات مهم این مجتمع آموزش عالی عنوان کرد و ابراز داشت: در این مجتمع تاکنون بالغ بر 2850 پایان نامه دفاع شده و 215 پایان نامه نیز در حال تدوین می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی به بخشی از فعالیت های جدید مجتمع آموزش عالی فقه اشاره نمود و اظهار داشت: تأسیس مدرسه عربی و پذیرش جمعی از طلاب عرب زبان از کارهای جدیدی است که آغاز شده است.

وی توجه به آموزش عربی و برگزاری دوره تافل عربی را از دیگر برنامه های مجتمع آموزش عالی فقه عنوان کرد و ابراز داشت: بر اساس سیاست حضور طلاب در مجموعه های کوچک تر، به منظور ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و تربیتی موثرتر و عمیق تر، مدرسه شهابیه نیز به یکی دیگر از مراکز آموزشی و خواب گاهی مجتمع آموزشی عالی فقه تبدیل شده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی فقه تأسیس ساختمان جدید شهید هاشمی نژاد را از دیگر فعالیت های جدید مجتمع فقه دانست و یادآور شد: طبقه همکف این ساختمان جدید به منظور راه اندازی کتابخانه، طبقه دوم آن ویژه برگزاری کلاس ها و طبقه فوقانی نیز بخش اداری این ساختمان آموزش و پژوهشی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین محامی در پایان با بیان این که به منظور استفاده بهینه از متون اصیل حوزوی، دو متن اصول فقه مرحوم مظفر  و کتاب رسائل بازنویسی شده است، خاطرنشان کرد: برانیم تا بتوانیم هر هفته نشست های علمی و تربیتی را در مدرسه ‌عالی‌ فقه ‌تخصصی مجتمع امین قم برگزار نماییم.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از دانش آموختگان برتر مجتمع آموزش عالی فقه تقدیر شد.

مراسم افتتاحیه ساختمان شهید هاشمی نژاد مجتمع فقه

مراسم افتتاح ساختمان جدید مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) با حضور آیت الله اعرافی رئیس جامعه المصطفی برگزار شد.

ساختمان شهید هاشمی نژاد مجتمع آموزش عالی فقه با مساحتی بالغ بر 2700 متر مربع در چهار طبقه ساخته شده است.

طبقه نخست این ساختمان آموزشی و پژوهشی جهت راه اندازی کتابخانه تخصصی، سالن مطالعه و طبقه دوم آن نیز مشتمل بر  12 کلاس درسی، ویژه مدرسه عربی  و نیز مدرسه تخصصی فقه و معارف این مجتمع آموزشی مد نظر گرفته شده است.

در طبقه فوقانی ساختمان شهید هاشمی نژاد، ضمن راه اندازی بخش اداری مدرسه عربی مجتمع فقه، دو سالن با گنجایش های 250 نفره به منظور برگزاری همایش ها و کنفرانس های علمی و نیز سالن دیگری با گنجایش 120 نفر برای ارائه پایان نامه ها و دفاعیه های تحصیلی و نیز راه اندازی کارگاه های متعدد علمی آموزشی ساخته شده است.

شایان ذکر است، در طبقه زیرین ساختمان شهید هاشمی نژاد مجتمع آموزش عالی فقه، نیز حسینیه آیت الله حجت(ره) به مساحت 170 متر مربع تاسیس شده است.

همایش بزرگ‌داشت یاد و خاطره شهدای مظلوم فاجعه منا

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعه‌المصطفی، در این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر ضمن بزرگ‌داشت یاد شهدای فاجعه منا، به ویژه «شهید حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مسلم قلی‌پور گیلانی» و «شهید حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر غلام محمد فخرالدین»، شهدای جامعه‌المصطفی در این فاجعه، اظهار داشت: ما در ایام حج در سال گذشته، دو حادثه داشتیم: یکی، حادثه سقوط جرثقیل در مسجد‌الحرام که منجر به شهادت دوازده تن از زائران ایرانی شد و دیگری، فاجعه منا بود که طبق آمار اعلام‌شده، نزدیک به 7500 نفر از مسلمانان کشورهای مختلف، شامل 465 نفر از ایران اسلامی به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: باید پرسید که چرا این حادثه رخ داد و آیا می‌شد جلو آن را گرفت؟ به دلیل سوء مدیریت و بی‌کفایتی مسئولان سعودی، این حادثه واقع شد، وگرنه در سال‌های متمادی، رخ دادن حادثه‌ای به این عظمت سابقه ندارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان این که پیش از برگزاری حج، در ستاد بحران همه احتمالات را بررسی کرده بودیم، تصریح کرد: بلافاصله پس از وقوع حادثه، صدای همه کسانی را که به بعثه می‌آمدند، ضبط کردیم و اظهارات شهود موجود است. پس از بازگشت به ایران هم با بازماندگان بسیاری از حجاج مصاحبه شد. مصاحبه زائران دیگر کشورها را نیز از سایت‌های دیگر جمع‌آوری کردیم و به اظهارات مسئولان عربستانی ضمیمه شد.
نماینده مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و سرپرست حجاج ایرانی تأکید کرد: مجموعه اطلاعات ما نشان می‌دهد که مسئولان برگزاری حج اشتباه بزرگی مرتکب شدند و پلیس عربستان بسیاری از زائران را به این جاده هدایت می‌کرد.
وی با اشاره به نبود امکانات از قبیل آب خنک، درمانگاه و... در این مسیر، گفت: با پارک یکی از ماشین‌های عربستان در جاده، عرض جاده محدودتر نیز شد. از سوی دیگر، پلیس سعودی لحظاتی جلو این جمعیت را گرفت و این کار، ازدحام جمعیت را بیشتر کرد. در این میان، ضعفا به دلیل کمبود اکسیژن از حال رفتند و دیگران نیز به دلیل ازدحام، روی آنها می‌افتند و افراد زیادی زیر دست و پا می‌مانند.
نماینده مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و سرپرست حجاج ایرانی افزود: با این که این مسائل از طریق دوربین‌های متعدد رصد می‌شد، ولی ورود جمعیت به این مسیر متوقف نشد، بلکه جمعیت دیگری به این شارع می‌آیند که منجر به بروز این فاجعه می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به گستردگی تلفات این حادثه، خاطرنشان ساخت: در این وضعیت، هیچ امدادی وجود نداشت؛ بسیاری از شهدای فاجعه منا، به دلیل نرسیدن امداد و تشنگی بیش از حد از دنیا رفتند.
وی ادامه داد: این حادثه حدود ساعت8:30 رخ داد و پس از آن، همگی بسیج شدیم و توانستیم حدود ششصد نفر را که برخی از آنها غیرایرانی بودند، نجات دادند. با این حال، پلیس سعودی از ادامه امدادرسانی جلوگیری کرد و برخی از امدادگران را به جرم کمک به دیگران، دستگیر کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر این حادثه را نشان‌دهنده بی‌لیاقتی مسئولان سعودی برشمرد و ابراز کرد:پس از وقوع حادثه، تا نیمه‌های شب آمبولانس‌‌ها تردد می‌کرد و جنازه‌ها را به بیرون می‌برد.
نماینده مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و سرپرست حجاج ایرانی شیوه‌های امدادرسانی را نیز نادرست دانست و گفت: تبعیض در امدادرسانی نیز بیداد می‌کرد؛ یکی از علمای اهل سنت گرگان می‌گفت: مدتی بیهوش بودم و بعد به هوش آمدم. در این زمان، گفت‌وگوی دو تن از مأموران عربستانی را می‌شنیدم که چون ایرانی بودم، نمی‌خواستند نجاتم بدهند. بعد مرا به خیال این که مرده‌ام، در کاور پیچیدند و پس از این که دستم را تکان را دادم، فهمیدند زنده‌ام. از این موارد، باز دیدیم و اسناد آن را ضبط کردیم.

از طرح سامان‌دهی طلاب غیرایرانی تا آزمون ارشد و دکتری

«حجت‌الاسلام والمسلمین‌ موسوی»، مدیرکل سنجش و پذیرش جامعه‌المصطفی، در گفت‌وگو با مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعه‌المصطفی، شرایط طرح سامان‌دهی طلاب غیرایرانی غیررسمی، المپیاد علمی و نیز آزمون ارشد و دکتری جامعه‌المصطفی را تشریح کرد.
وی ابتدا، درباره طرح سامان‌دهی طلاب غیرایرانی غیررسمی، ضمن تأکید بر این که طرح مزبور، همه افراد را شامل می‌شود، گفت: افرادی که اقامت رسمی دارند یا ندارند، گذرنامه دارند یا بدون گذرنامه هستند و نیز افراد دارای کارت یا فاقد آن، می‌توانند در این طرح شرکت کنند.
مدیرکل سنجش و پذیرش جامعه‌المصطفی، با بیان این که این طرح با پی‌گیری دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و همکاری جامعه‌المصطفی اجرا می‌شود، تصریح کرد: بدین ترتیب، همه طلاب غیررسمی غیرایرانی شامل افرادی که از پایه 1 تا 10 حوزه درس می‌خوانند یا فعالیت تبلیغی، تدریسی و پژوهشی دارند، سامان‌دهی خواهند شد.
وی ادامه داد: این طرح، دو دسته افراد را شامل می‌شود: 1. دسته آموزشی: شامل کسانی می‌شود که توانمندی تحصیل را دارند و در سطح 1، 2، 3 و کارشناسی در جامعه‌المصطفی وبنا به میزان تحصیلات حوزوی‌شان، دسته‌بندی می‌شوند. این افراد باید به سایت سمپا مراجعه و ثبت‌نام کنند و امتحان کتبی نیز در 7/8/95 برگزار خواهد شد.
مدیرکل سنجش و پذیرش جامعه‌المصطفی، با اشاره به این که زمان ثبت‌نام در این طرح، تا 31 شهریورماه ادامه خواهد داشت، گفت: قبول‌شدگان، براساس سامان‌دهی در یکی از سطوح تحصیلی، براساس اختبار علمی مختصر، در مدارس المصطفی دسته‌بندی و مشغول تحصیل می‌شوند. همچنین به همه پذیرفته‌شدگان کد اختصاصی جامعه‌المصطفی داده می‌شود و آنان از خدمات عمومی ( بیمه، شهریه و اقامت رسمی) برخوردار خواهند شد و تحت نظارت یکی از مدارس تابعه یا پیوسته المصطفی، می‌توانند در درس‌های آزاد حوزه علمیه شرکت کنند. طرح مزبور، سراسر کشور و همه ملیت‌ها را دربر می‌گیرد و افزون بر قم، نمایندگی‌های المصطفی در مشهد و اصفهان نیز در این زمینه فعال‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ موسوی، با بیان این که پذیرفته‌شدگان در این طرح، هر سال در امتحان شرکت می‌کنند و ملیت‌های افغانستان، پاکستان، هند، عراق و کشورهای خلیج فارس، در اولویت  قرار دارند، دسته دوم این طرح را فعالان تبلیغی، تدریسی، پژوهشی و معمرین دانست و اظهار داشت: این دسته شامل طلابی می‌شود که در عرصه تبلیغ، پژوهش و تدریس فعا‌ل‌اند یا جزو معمرین حوزه علمیه به شمار می‌روند. این دسته نیز تا 31 شهریور فرصت دارند ثبت‌نام نمایند و بررسی پرونده و تأیید فعالیتشان بر عهده واحدهای تخصصی است. بدین منظور بررسی فعالیت طلاب در زمینه تبلیغی، برعهده معاونت فرهنگی- تربیتی، فعالیت‌های پژوهشی برعهده معاونت پژوهش، فعالیت‌های تدریسی برعهده مرکز توسعه منابع انسانی و امور معمرین برعهده مرکز امور طلاب و خانواده‌هاست.
وی افزود: مشمولین این دسته امتحان و اختبار علمی ندارند و تا سه سال، از خدمات عمومی بهره‌مند خواهد شد. پس از آن نیز، درباره تداوم ارائه خدمات به آنان تصمیم‌گیری خواهد شد. جامعه‌المصطفی به افرادی که در این طرح شرکت نکنند، خدماتی ارائه نخواهد داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ موسوی، در بخش دیگری از گفت‌وگو، با اشاره به برگزاری نوزدهمین دوره المپیاد علمی جامعه‌المصطفی ابراز نمود:آزمون المپیاد در 2/7/95 در پنج حوزه آزمونی، شامل مشهد، اصفهان، گرگان، قم و دانشگاه مجازی برگزار خواهد شد. همه واحدهای آموزشی تابعه و پیوسته المصطفی در آزمون شرکت می‌کنند.
مدیرکل سنجش و پذیرش جامعه‌المصطفی افزود: برای نخستین بار، این دوره از آزمون به صورت تک‌مرحله‌ای برگزار خواهد شد و طلاب سطوح مختلف، با نمونه پرسش‌های یکسان سنجیده می‌شوند. همچنین المپیاد، از تمهیدیه تا دکتری را شامل می‌گردد.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ موسوی، درباره گروه‌های آزمونی المپیاد اظهار داشت: در این دوره از المپیاد، یک گروه آزمونی در دوره تمهیدیه، دو گروه آزمونی شامل پنج دسته رشته در دوره کارشناسی، دو گروه آزمونی شامل پنج دسته رشته در دوره کارشناسی ارشد و سطح 3 و یک گروه آزمونی برای دوره دکتری و سطح 4 در نظر گرفته شده است. همچنین برای مذاهب اسلامی هم یک گروه آزمونی برای دوره تمهیدیه، دو گروه آزمونی برای کارشناسی و یک گروه آزمونی برای کارشناسی ارشد داریم.

 برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا در المصطفی واحد گرگان

در سالروز شهادت مظلومانه زائران خانه خدا، مراسم بزرگداشت شهدای منا با حضور گسترده دانش پژوهان، اساتید و کارکنان جامعه المصطفی واحد گرگان برگزار شد.

در این مراسم حاج آخوند خجملی امام جمعه اهل سنت نگین شهر و از شاهدان عینی حادثه خونبار منا، به شرح و توضیح این حادثه پرداخت و اظهار داشت: حج یک همایش جهانی است که مسلمانان از ملیت ها و رنگ های مختلف در یک جا جمع می شوند و نسبت به مشترکات هم آشنا می شوند و مشکلات مسلمانان را با هم در میان می گذارند و این باعث دوستی و الفت قلبها می گردد.

این عالم اهل سنت استان گلستان، اوج تجلی آیه شریفه إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ ... را در سنت حج بیت الله الحرام  دانست و افزود: امن بودن حرم امن الهی حتی برای حیوانات نیز لازم است.

ایشان تامین امنیت میهمانان خانه خدا را وظیفه تک تک افرادی دانست که در آنجا حضور دارند و اظهار داشت: در حادثه منا متاسفانه مدیریت مناسبی از سوی دولت عربستان صورت نگرفت و امنیت حجاج تامین نگردید.

امام جمعه اهل سنت نگین شهر با اشاره به شهادت 7000 نفر از حجاج در این حادثه غم انگیز افزود: این وظیفه میزبان بود که حداقل با خانواده های این شهیدان اظهار همدردی کند. اما آنان حتی این کار را هم نکردند و تنها مقام معظم رهبری بود که به تمامی مسلمین جهان پیام تسلیت فرستادند.

شاهد عینی حادثه خونبار منا با آرامش بخش دانستن پیام مقام معظم رهبری برای خانواده های مصیبت زده عنوان کرد: آن چیزی که باعث تسکین تالمات در بین مصیبت زدگان این حادثه گردید این بود که این شهدا در کنار خانه خدا و در لباس احرام به دیدار حق شتافتند.

شایان ذکر است که در ابتدای این مراسم برای شادی روح شهدای منا،قرائت قرآن کریم به روش ترتیل توسط آقای یا موسی کوناتی از دانش پژوهان کشور ساحل عاج اجرا شد.

همچنین پخش کلیپ از سخنان مقام معظم رهبری و تصاویری از حادثه جانسوز منا، قرائت شعر در مورد این حادثه توسط جلیل احمد جلیل از کشور افغانستان و قرائت مجلسی قرآن کریم توسط قاری برجسته امام الدین محمدی از کشور افغانستان از برنامه های دیگر این مراسم بود.

در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از تصاویر شهدای کشورها و ملیت های مختلف و همچنین سخنان و موضع گیریهای علمای جهان اسلام توسط انجمن های فرهنگی واحد گرگان برگزار گردید./1325/ت303/ی

ارسال نظرات