۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۴۴۶۳۵۷
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی مطرح کرد؛

ضرورت تأسیس معاونت رسانه در حوزه/ حوزه شناخت دقیقی از ظرفیت رسانه ندارد

دکتر شرف الدین، نخستین گام در بهره‌گیری از ظرفیت رسانه را شناخت آن دانست و گفت: حوزه شناخت دقیقی از رسانه ندارد. باید مرکزی در حوزه باشد که اطلاع رسانی دقیقی درباره رسانه را به سطوح مختلف حوزه مانند نخبگان، علما و... برساند.
دکتر شرف الدین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر سید حسین شرف الدین، عضو هیأت علمی ‌‌مؤسسه امام خمینی(ره) در گردهمایی اساتید و فعالان فرهنگ، ارتباطات و رسانه که شنبه ششم شهریور در دهکده وسف برگزار شد، به تبیین رابطه رسانه و حوزه پرداخت و بیان کرد: باید وضعیت موجود و مطلوب را بررسی کنیم. حوزه کم کاری زیادی در رسانه دارد و هنوز جایگاه خود را در‌ ‌‌‌‌این ارتباط درست تشخیص نداده است، یعنی مأموریتی برای خود تعریف نکرده است.

وی ادامه داد: با تغییر مدیریت در حوزه زمینه خوبی فراهم شده است و افراد ذی نفوذ باید به شورای عالی حوزه پیشنهاد بدهند که حوزه علمیه معاونت فعالی در عرصه رسانه داشته باشد. حداقل آقای اعرافی حلقه مشاوره و مشورتی در ‌‌‌‌‌این زمینه داشته باشند. در حوزه به یک مرکزیت رسمی‌‌ نیاز داریم تا جریان رسانه‌‌‌‌‌ای را در کشور و جهان بررسی کند.

دکتر شرف الدین، نخستین گام در بهره‌گیری از ظرفیت رسانه را شناخت آن دانست و عنوان کرد: حوزه شناخت دقیقی از رسانه ندارد. باید مرکزی در حوزه باشد که اطلاع رسانی دقیقی درباره رسانه را به سطوح مختلف حوزه مانند نخبگان، علما و... برساند.

وی ادامه داد: حوزه نباید وظیفه خود را تنها محدود به تبلیغ کند بلکه باید احساس مسؤولیت او نسبت به بشریت، انسانیت و فرهنگ بشریت باشد. صحنه رسانه باید بسیار مورد توجه علما قرار گیرد. کلیسا نیز از رسانه استفاده کرد و از سوی دیگر جدی‌‌‌ترین نقد را بر رسانه داشت. طلابی که شناخت تئوری و عملی نسبت به رسانه دارند باید ‌‌‌‌‌این حساسیت را در علما ‌‌‌‌‌ایجاد کنند.

عضو هیأت علمی ‌‌مؤسسه امام خمینی(ره)، عدم ارتباط سازمان یافته میان مجموعه‌‌های حوزه با یک‌دیگر و مشخص نبودن مأموریتشان را از دیگر مشکلات حوزه برشمرد و تصریح کرد: نیروهای ‌‌‌‌‌این مجموعه‌‌ها در حال هرز رفتن است.

وی عنوان کرد: اکنون حوزه در زمینه رسانه چه جایگاهی در کشور دارد؟ برای نمونه در جشنواره فجر چه جایگاهی دارد؟ زشت است که برای ‌‌‌‌‌این جشنواره از خارجی‌‌ها دعوت شود ولی از حوزویان دعوت رسمی ‌‌نشود. دلیل نیز ‌‌‌‌‌این است که حوزه جایگاه خود را تشخیص نداده و پیگیر نیست.

دکتر شرف الدین، ضعف دانش انسانی حوزویان نسبت به رسانه را از دیگر مشکلات خواند و گفت: موقعیت ساختاری رسانه‌‌ها را در جهان امروز عمیقاً درنیافته‌‌‌ایم. ضرورت‌‌های کارکرده رسانه را نمی‌‌دانیم. نسبت به موقعیت ساختاری و ارزشی رسانه توجه نداریم، در حالی که رسانه یکی از مؤلفه‌‌های قدرت نرم است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: رسانه ابزار قدرت است و حتی رسانه‌‌های ما پایگاه برخی از قدرت‌‌ها شده‌اند و به همین دلیل فردی نمی‌‌تواند نسبت به آن‌‌ها اعتراض کند چون مورد هجمه قرار می‌‌گیرد. چون جایگاه رسانه را درنیافتیم در جهت تبیین و ترویج معارف نیز بهره نبرده‌‌‌ایم.

وی بیان داشت: رسانه‌‌ها در تولید، انتقال و بسط فرهنگ، جوسازی، تبلیغات و زیررو کردن واقعیت‌‌ها نقش محوری و کلیدی دارند. در دنیای امروز هیچ جریان، نظام و تفکری بدون بهره‌گیری از رسانه نمی‌‌تواند رسالت خود را پیش ببرد. رسانه‌‌ها، جهان را به یک واقعیت شبکه‌‌‌‌‌ای تبدیل کرده‌اند؛ شبکه‌‌‌‌‌ای شدن جهان یکی از آثار رسانه است و حتی رسانه‌‌ها نوع تعامل و جهان بینی ما را تغییر داده‌اند.

عضو هیأت علمی ‌‌مؤسسه امام خمینی(ره)، پدیده‌‌ جماعت‌‌های مجازی را یکی از پدیده‌‌های جهان امروز قلمداد کرد و گفت: رسانه، مرزها را در نوردیده و ما بسیار در ‌‌‌‌‌این زمینه ضعیف عمل کرده‌‌‌ایم. البته خوشبختانه حوزه هر چند اکنون از رسانه نسبت به گذشته بیشتر بهره می‌‌برد ولی آن‌گونه که باید حرفه‌‌‌‌‌ای از رسانه بهره نمی‌‌برد. تعداد زیادی وبلاگ نویس داریم ولی چون حرفه‌‌‌‌‌ای نیستند نمی‌‌توانند مخاطب جذب کنند. تولید محتوا بر اساس ذائقه ندارند.

وی اضافه کرد: بحث دیگر ضعف توجه به ابعاد مختلف رسانه است. حوزه مسلماً نمی‌‌تواند در تمام ابعاد رسانه وارد شود ولی برای ورود به آن باید جریانات را بشناسد و جایگاه خود را تشخیص دهد. طلاب باید در خط تولید قرار گیرند و جزء عوامل تولید باشند ولی دلایلی مانند ضعف بنیه، پیشنیه ضعیف تاریخی که توسط برخی طلاب‌ ‌‌‌‌ایجاد شده و مسائل سیاسی سبب شده تا وارد ‌‌‌‌‌این زمینه نشویم.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: البته برخی از طلاب وارد رسانه شده‌اند ولی از طلبگی تنها عمامه آن را دارند و نباید‌ ‌‌‌‌این گونه عمل کنیم. متأسفانه به موقعیت و قابلیت‌‌ها توجه نکرده‌‌‌ایم. اگر همفکری کنیم می‌‌توانیم در حوزه جریان داشته باشیم. باید از ظرفیت‌‌های پنهان و به حاشیه رانده در حوزه استفاده کنیم که در ‌‌‌‌‌این کار نیاز به خودباوری داریم و اگر به خودباوری برسیم دانش نظری را داریم./993/پ202/ی

محمد راستگردانی
ارسال نظرات