۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۴۴۶۳۵۶
حجت‌الاسلام پارسانیا در جمع فعالان رسانه:

حوزه باید بحث‌‌های نظری و معرفتی رسانه را حل کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این‌که در پرداختن به مسأله رسانه باید موضوع نظری خود را مشخص کنیم، تأکید کرد: حوزه باید یک مکتب نظری که به ‌‌‌‌‌این مسأله می‌‌پردازد را به رسمیت بشناسند و برای آن‌‌ها مرجعیت بدهد.
حجت‌الاسلام پارسانیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گردهمایی اساتید و فعالان فرهنگ، ارتباطات و رسانه که جمعه پنجم شهریور در دهکده وسف برگزار شد، با بیان ‌‌‌‌‌این‌که امروزه به شدت با یک موضع فناورانه به رسانه نگاه می‌‌کنیم، عنوان کرد: به بحث محتوای بسیار کم دقت می‌‌شود و بیشتر بحث‌‌های امکانات مطرح است.

وی افزود: وضعیت امکانات ارتباطی در ‌‌‌‌‌ایران از برخی کشورهای غربی بیشتر است. حتی در کشوری مانند آلمان دسترسی به اطلاعات به سهولتی که در کشور ما وجود دارد، وجود ندارد. متأسفانه برنامه‌ریزی نکرده‌‌‌ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر ‌‌‌‌‌این‌که طلاب باید کتاب‌‌ها و متون خود را در فضای مجازی سرازیر کنند، عنوان کرد: متأسفانه گرفتار مسائل روزمره شده و فرصت تفکر را از دست داده‌‌‌ایم. باید نسبت به آن چه می‌‌گذرد بازبینی صورت گیرد و با کشورهای دیگر مقایسه کنیم. در گذشته در بحث فضای مجازی افراد بیشتر بر روی تکنولوژی آن تأکید داشتند در حالی که باید محتوا را مناسب کرد.

وی یادآور شد: بیشتر مدیران ما که در بحث رسانه کار می‌‌کنند به مباحث فناورانه توجه می‌‌کنند و قسمت‌‌های محتوایی را خوب نمی‌‌توانند انجام دهند. از سوی دیگر برای تأمین محتوا نیز با کمبود نیرو مواجه هستیم. به لحاظ خصلت نظری مشکل داریم. حتی رسانه در حال شکل دادن فرهنگ، ارتباطات، علم، فلسفه، مذهب، دین و... است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا تأکید کرد: البته مسأله رسانه را باید اصحاب رسانه خودشان حل کنند و افراد حوزه‌‌های دیگر نمی‌‌توانند ‌‌‌‌‌این کار را بکنند. باید بخشی از مقالات، تحقیقات، تأملات و... ناظر بر‌‌ ‌‌‌این مسأله باشد. ولی نباید تمام همت ما متوجه‌ ‌‌‌‌این موضوع باشد.

وی بیان کرد: نباید از دقت‌‌های عمیق تر نظری غفلت کنیم. باید بدانیم که ارتباطات و رسانه مسأله ما است چون جهانی هستند و ما نیز جزئی از ‌‌‌‌‌این جهان هستیم. در پرداختن به مسأله رسانه نیز باید موضوع نظری خود را مشخص کنیم. یعنی حوزه یک مکتب نظری که به ‌‌‌‌‌این مسأله می‌‌پردازد را به رسمیت بشناسند و برای آن‌‌ها مرجعیت بدهیم.

استاد حوزه و دانشگاه با یادآوری ‌‌‌‌‌این نکته که امروز همه چیز به دامن رسانه افتاده است، خاطرنشان کرد: فضای مجازی اکنون فضای حقیقی شده است. امروز حیات ما در فضای رسانه است و حتی اصحاب رسانه در حال شکل دادن فرهنگ هستند. ولی هیچ زنگ خطری نیست که به ما بگوید حقیقت چیست.

وی بیان داشت: حتی یکی از تئوری پردازان غربی می‌‌گفت حقیقت بر خواسته از رسانه است. رسانه به اقتضائات خود در حال ساخت فرهنگ است و همه فرهنگ‌‌ها را نابود می‌‌کند. حال چه فردی در‌ ‌‌‌‌این زمینه باید تأمل کند! از دانشگاه تهران انتظار می‌رود یا از حوزه؟ اگر قم اقدام نکند و وارد‌ ‌‌‌‌این معرکه نشود جای دیگری وجود ندارد. حوزه باید بحث‌‌های نظری و معرفتی را حل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا، لازمه ورود به عرصه رسانه را شناخت چگونگی تعاملات عنوان کرد و خاطرنشان کرد: باید به گذشته تاریخی توجه کنیم. در گذشته تفکر و اندیشه داشتیم. ولی امروزه به گذشته خودمان به عنوان تاریخ اندیشه توجه نکردیم و وارد رسانه شده‌‌‌ایم.

وی یادآور شد: در گذشته به لحاظ معرفتی اجازه ندادیم رسانه و ارتباطات در عرصه فرهنگ جای هسته‌‌های عمیق وجودی ما را تصرف کنند. اجازه ندادیم رسانه بالا قرار گیرد و همه در قالب آن شکل بگیرند. حقیقت کاملاً دفاع شد؛ حقیقتی که در خلوت و رفتن به فطرت شکل می‌‌گیرد. البته کتاب‌‌هایی مانند خطابه، جدل و منطق داشتیم ولی فرهنگ‌‌‌ ‌‌ایجاد نمی‌‌کرد. حقیقت در فهمیدن است نه ساختن. فرهنگ، تاریخ و... ساختنی هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر‌‌‌‌‌ این موضوع که حوزه ارتباطات خود را با دانش تاریخ گذشته قطع کرده است، گفت: مصیبت بالاتر از مصیبت رسانه که گرفتار آن شده‌‌‌ایم ‌‌‌‌‌این است که حل‌‌‌ ‌‌این مصیبت را می‌‌خواهیم با زبان خود مصیبت انجام دهیم. یعنی مشکل رسانه را با زبان رسانه حل کنیم./993/پ202/ی

محمد راستگردانی
ارسال نظرات