۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۴۴۳۲۸۵
مدیر اهل سنت معاونت فرهنگی بعثه رهبری مطرح کرد؛

تشکیل اتاق فکر جهان اسلام در حج درمان دردهای مشترک مسلمانان

حجت الاسلام والمسلمین عطاران تشکیل اتاق فکر جهان اسلام در حج را امری ضروری برای درمان دردهای مشترک مسلمانان دانست و گفت: حج فرصت خوبی برای رهبران جامعه اسلامی است تا نسبت افراط گری ها و تشتت های خارج از محدوده اسلام را مطرح کرده، و از آن اعلام برائت کنند.
حجت‌الاسلام علي اكبر عطاران طوسي، رييس جامعةالمصطفي واحد تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی «حج شط همیشه جاری» با موضوع حج و جهان اسلام عصر امروز با حضور جمعی از اساتید حوزه در سالن جلسات سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر عطاران در این نشست با اشاره به مسأله حج و تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: حج بهترین تجلی گاه امت اسلامی و تقریب و تقارب افکار در پیروان امت اسلامی است و فرصتی طلایی تر از حج برای گفت‌وگو و تقریب و تقارب وجود ندارد.

حج فرصتی برای تعامل با مذاهب دیگر

مدیر اهل سنت معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به آیه 150 سوره بقره ابراز داشت: خداوند دستور می دهد هر گاه خواستید عبادت حج را به جای بیاورید باید به سمت قبله و روی به خانه خدا باشید که این فرمان الهی به معنای چرخیدن بدون روح بر گرد کعبه نیست بلکه می خواهد مجالی برای ما فراهم شود که با آیین و مناسک پیروان دیگر آشنا شویم؛ این که چرا برادر مسلمان به گونه دیگر نمازمی خواند؟ و یا چرا فلان مسمان اذکار دیگری در حج می گوید؟ و همچنین اعمال دیگری که در حج قرار داده شده است.

وی افزود: حج بهترین فرصت برای پرسش از عالمان دین و قانع شدن است که یکی از مشکلات جدی جهان اسلام عدم اطلاع و آگاهی از نوع اعمال و عبادات و مباحث فقهی و کلامی مذاهب دیگر است، چراکه پیروان مذاهب دیگر نیز خود را بر حق می دانند و این مسأله این ذهنیت را ایجاد می کند که آن ها افرادی مشرک هستند؛ حج بهترین فرصت است تا از نزدیک با آداب و سنن اسلامی آشنا بشویم.

حجت الاسلام والمسلمین عطاران با اشاره به آیه «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» تأکید کرد: بیشترین تبلور این آیه در مدینه است که همه افرادی که به حج مشرف می شوند به زیارت ایشان نیز می روند؛ و آیه دیگری که دستور به برائت می دهد مشخص می کند که حج بهترین فرصت برای این است که افراد گرد هم بیایند و نسبت به صهیونیست بین الملل که برای نابودی اسلام تلاش می کند و می خواهد رحمانیت اسلام را زیر سؤال ببرد، شعار بدهند و انزجار خود را نسبت به آنها اعلام کنند.

حج فرصت طلایی برای ملت ها و دولت ها

وی یادآور شد: به طور طبیعی فرصت همانند حج کمتر پیش می آید، بنابراین نه فقط ملت ها بلکه دولت ها نیز می توانند در این عرصه وارد شوند؛ ما باید به این جمع بندی برسیم کسانی که حول این کعبه می گردند در سایه اسلام قرار دارند، بنابراین حج بهترین فرصت برای شناخت مذاهب و یافتن پاسخ برای سؤالات است و همچنین گرد هم آمدن اندیشمندان و متکلمین از مذاهب مختلف در مسیر تقریب و تقارب افکار و برون رفت از چالش ها تأثیر زیادی دارد.

مدیر اهل سنت معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری تشکیل اتاق فکر جهان اسلام در حج را امری ضروری برای درمان دردهای مشترک مسلمان ها دانست و تأکید کرد: حج فرصت خوبی برای رهبران جامعه اسلامی است تا نسبت افراط گری ها و تشتت های خارج از محدوده اسلام را مطرح کرده، و از آن اعلام برائت کنند و ساحت اسلام را از این مسائل پاک و منزه کنند./1330/پ202/ی

ارسال نظرات