۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۴۴۲۹۷۸
رییس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر قم:

رسانه‌ها اخبار بی‌‌کفایتی و ظلم آل سعود را منعکس کنند

اسماعیلی طبا با بیان این‌که حکام عربستان با دخالت سیاست در امر حج مانع حضور حجاج ایرانی در سرزمین بیت‌الله الحرام شد، وظیفه رسانه‌ها را در انعکاس صریح بی‌کفایتی و ظلم آل سعود سنگین ارزیابی کرد.
اسماعیلی طبا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی «حج شط همیشه جاری» با موضوع حج، فرهنگ  هنر و رسانه عصر روز گذشته با حضور جمعی از اساتید حوزه در سالن جلسات سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد.

سید مرتضی اسماعیلی طبا در این نشست با اشاره به حج و رسانه به عنوان یکی از مسائل حیاتی امروز اظهار داشت: برای این که بتوانیم بین رسانه و حج نسبت و ارتباط بدهیم باید این دو مفهوم تا حدودی برای ما شناخته شده باشد؛ حج یکی از فروع مهم و تأثیر گذار اسلامی است که بنابر روایتی از امام باقر(ع) یکی از پایه های پنج گانه دین تلقی می شود، بنابراین پایداری و ماندگاری دین به حج است که خود نشان دهنده اهمیت این فریضه است.

رییس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر استان قم افزود: البته این بحث ها در موقعی است که با کارشکنی دولت وهابی آل سعود، ملت مسلمان از حج تمتع و حضور در این کنگره عظیم محروم هستند و به همین دلیل بحث حج و رسانه که کمتر به آن پرداخته شده می تواند برای امسال ضروری تر باشد.

تعریف رسانه در علم ارتباطات

وی افزود: رسانه در علم ارتباطات یک ابزار برای انتقال صحیح و مؤثر پیام از منبع فرستنده پیام به انبوهی از مخاطبان است که به منظورخاصی به دست مخاطب می رسد و توسط او شنیده و پذیرفته می شود و در نهایت باعث تغییر و اصلاح در نگرش و رفتار او می شود.

اسماعیلی طبا با بیان این که حج یک رسانه تأثیرگذار، فراگیر و مؤثر است، ابراز داشت: در علم ارتباطات یکی ازشرایط موفق بودن یک رسانه اعتبار منبع و فرستنده پیام است؛ در حج فرستنده پیام خداوند متعال است و پیام آن نیز توحید و رساننده پیام هم قرآن و پیامبر اکرم(ص) است و مخاطبان آن بشریت هستند؛ باید از رسانه حج که تا این اندازه تأثیرگذاری دارد نهایت استفاده را ببریم چون اعتبار منبع پیام خود پیام و واسطه پیام همگی مقدس است.

وی با بیان این که تا الان از این رسانه استفاده کاملی نشده است، عنوان کرد: کارکردهای رسانه حج به دو بخش عمومی و خصوصی دسته بندی می شود؛ در بخش عمومی آگاه شدن مسلمانان از مسائل یکدیگر نمایش قدرت جهان اسلام هر ساله در مقابل دشمنان، وحدت و یکپارچگی مسلمانان و انتقال پیام در حج به همه ملت‌ها است و در ابعاد شخصی نیز بعد ساده زیستی، زندگی جمعی، انتقال تجارب، اصلاح اعتقادات، ایثار و صبر و استقامت را آموزش می دهد.

رییس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر استان قم با بیان این که امسال با وجود محروم بودن حجاج ایرانی از حج، وظایف رسانه‌ها سخت‌تر است، ابراز کرد: رسانه‌های مکتوب و شنیداری و دیداری وظیفه سنگینی را بر عهده دارند و باید به خوبی بی کفایتی آل سعود را مطرح کنند و در این  موضوع رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی نیز فعال باشند.

معارف حج کمتر بیان شده است

وی افزود: باید مستندی از سابقه وهابیت و شکل گیری آن درست بشود و آموزش اماکن تاریخی در معارف حج بیشتر کار شود؛ حج یک فریضه رمزآلود و پر از اسرار و معارف است و مسأله مهم دیگر تاریخچه اسلام در مکه است که وهابیت به دنبال نابودی آن ها است، بنابراین باید هرچه زودتر تاریخچه اماکن مذهبی مکه و مدینه در رسانه‌ها ثبت و ضبط بشود که برای این مسأله یک کارگروه هماهنگ سازی و سیاست گذاری لازم است.

اسماعیلی طبا با بیان این که حاکمان ظالم عربستان می خواهند ایران را در نرفتن ایرانی ها به حج مقصر قلمداد کنند، عنوان داشت: رسانه ها باید در این زمینه هم کار کنند و این مسؤولیت رسانه را سنگین‌تر می کند؛ رسانه ها به مردم آگاهی بخشی کنند که مسؤولان تمام تلاش خود را به کار گرفتند ولی عربستان با دخالت سیاست در حج مانع این کار شد.

وی یادآور شد: به عقیده من در موضوع حج و رسانه سه موضوع دیگر نیز ضروری است؛ نخست آن که یک سریال یا فیلم سینمایی با محوریت حج ساخته شود که برای پخش در ماه رمضان مناسب است، و دوم خطرآفرین بودن سفرهای شخصی به حج را نیز اطلاع رسانی کنند و در نهایت ابعاد حج واقعی که بعد از انقلاب پدید آمد که روح آن برائت است را برای مردم تبین کنند./1330/ت302/ی

 

ارسال نظرات