۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۴۴۲۵۶۴
مؤسس رادیو معارف مطرح کرد؛

ضرورت تقویت مهارت مخاطب‌شناسی در رسانه‌‌های دینی

حجت الاسلام مفتح بر تقویت مهارت مخاطب‌شناسی از سوی رسانه‌های دینی تأکید کرد و گفت: صاحبان اندیشه در حوزه‌های علمیه باید معارف دین را با زبان روز و قابل فهم برای عموم مردم ارائه دهند.
حجت الاسلام مفتح

حجت الاسلام محمد هادی مفتح، عضو هیأت علمی دانشگاه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه یکی از آرزوهای بزرگان انقلاب و حوزه این بود که رادیویی مختص به حوزه باشد، اظهار داشت: از ابتدای انقلاب این آرزو وجود داشت و فعالیت‌هایی ناتمام انجام شده بود ولی به نتیجه رسید و رادیو سخنگوی معارف دینی و معارف اصیل حوزه افتتاح شد.

 

وی در رابطه با این سؤال که رسانه چه زیرساخت‌هایی لازم دارد که در قم موفق باشد، گفت: برای این کار دو مورد نیاز است یک بحث زیر ساخت‌های سخت افزاری است و بحث دیگر آمادگی‌های لازم از جهت ارائه مطالب و موادی است که قابل نشر در رسانه باشد که آنها را می‌توان نرم افزار نامید.

 

حجت الاسلام مفتح تصریح کرد: جنبه‌های سخت افزاری با مقداری تخصیص بودجه و تأمین امکانات به بهترین شکل فراهم می‌شود اما متأسفانه کم کاری شد و لازم نبود 20 سال به طول بکشد تا این فعالیت شکل بگیرد.

 

وی با بیان اینکه تأمین مواد و مطالب قابل ارائه مشکل اصلی است، ابراز داشت: این مشکل بایستی برطرف می‌شد تا حدودی این کار صورت گرفت ولی نیاز به فعالیت‌های بیشتری دارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: معارف عمیق و غنی در دین و مطالب بسیار عمیق و ارزشمندی در حوزه علمیه قم وجود دارد؛ اما آنچه که برای موفقیت رسانه‌ها مهم است باید مطالب به زبان قابل فهم برای شنوندگان تبدیل شود.

 

حجت الاسلام مفتح با اشاره به اینکه برای تأثیرگذاری مطالب در رسانه‌ها باید مطابق با زبان مخاطبان گفته شود، بر تقویت مهارت مخاطب‌شناسی در رسانه دینی تأکید کرد و گفت: اگر متخصصان بخواهند برای مخاطبان عمومی، مطالب عمیق و تخصصی را بیان کنند بایستی با ادبیات راحت‌تر و قابل فهم‌تر بازگو شود.

 

وی در پایان گفت: برای ارائه رسانه موفق از جانب قم و حوزه علمیه قم این مشکل خودش را نشان می‌دهد و بایستی زبان روز و زبان جوانان و غیر متخصصان در جامعه برای صاحبان اندیشه در حوزه علمیه مشخص باشد و آنها خودشان را به این زبان‌ها مسلح کنند تا بتوانند در این زمینه موفق شوند./875/ت302/ی

ارسال نظرات