۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۴۴۲۲۳۱
مدیر گروه معارف شبکه تلویزیونی و جهانی جام جم:

رادیو معارف برای کودک و نوجوان هم برنامه داشته باشد

حجت الاسلام عرفاتی با اشاره به اهمیت استفاده از ابزار رسانه ای در جهت ترویج معارف و آموزه های دنی گفت: ساختار رادیو معارف خوب است ولی ظرفیت این را دارد که بهتر و قوی‌تر شود، طبق روایات در آخرالزمان علم از شهر مقدس قم به همه عالم ساطح می‌شود که رادیو معارف هم این کار را می‌کند و همه می توانند از این رادیو استفاده کنند.
حجت الاسلام عرفاتی

حجت الاسلام محسن عرفاتی، مدیر گروه معارف شبکه تلویزیونی و جهانی جام جم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه دین اسلام همیشه از ابزارهای تبلیغ استفاده کرده است و دستور به استفاده آن داده است، ابراز کرد: در زمانی سخنوری و رسانه و منبر ابزاری برای تبلیغ بوده و استفاده می‌شد و هر چه زمان به جلوتر می رود این ابزار متفاوت می‌شودند ولی محتوا محتوای وحی الهی و پیام انبیا و کلام معصومین(ع) بوده است.

 

دین باید به بهترین شکل تبلیغ شود

وی ادامه داد: در تبلیغ محتوای ما مشخص است ولی می‌تواند به بیان‌های مختلف مطرح شود به همین دلیل شیوه های تبلیغ متفاوت است زمانی منبرو سخنوری و بعد تلویزیون و نوارها بوده‌است که در آن موقع بعضی پای تلویزیون نشستن را منبع فساد می‌دانستند که در این رابطه امام خمینی(ره) فرمودند، ما با فحشا مخالفیم و با تلویزیون و سینما مخالف نیستیم.

 

حجت الاسلام عرفاتی با بیان اینکه اگر تلویزیون و رسانه ها  در اختیار دین و محتوایی دینی قرار بگیرد بهترین سخنور و منبر هستند، ابراز کرد: چهره‌های مطرح غربی مثل مک لوهان می‌گویند چهره رسانه خود یک پیام است، اسلام به جهت قوت در محتوا و دریا دریا مطلب از قرآن از اهل بیت(ع) اگر در عرصه رسانه ورود کنیم غالب هستیم و حرف زیاد برای گفتن داریم، که بایستی در قالب رسانه مانند سریال مختار که یک انقلابی حتی در کشورهای عربی به وجود آورد باید درست و اجرا شود.

 

وی تصریح کرد: وزیر رسانه مصر گفت انقلاب مصر مدیون سریال یوسف است که ما در آنجا ترجمه کردیم نکته ای که ایشان گفت این بود در مصر سریال‌های مستهجن و اروپایی پخش می‌شود اما سریال یوسف پیامبر پربیننده ترین سریال در تارخ معاصر سریال‌های مصر بوده است، چرا چون محتوای کار قرآنی و منابع دینی بوده است؛ بنابراین حرف برای گفتن داریم اینها می‌تواند غلبه پیدا کند بر رسانه های غربی بنابراین ما نباید نگران باشیم.

 

مدیر گروه معارف شبکه تلویزیونی و جهانی جام جم ابراز داشت: کسانی که اعتقاد داشتند رسانه ظرف دین نمی‌تواند باشد امروزه برای ترویج دین مسحیت تلویزیون درست کرده اند امروز همه کشورها در این حوزه فعالیت می کنند؛ بنابراین ما نباید از دیگران عقب‌تر باشیم.

 

حجت الاسلام عرفاتی بابیان اینکه در رسانه این مهم است که برنامه ها متناسب با مخاطب ساخته شوند، افزود: نباید از محتوای دینی خارج شد و آن را از دست داد یعنی محتوا باید محور باشد و و دانست چه پیامی را قرار است برسانیم.

 

رادیو معارف پیام رسان دینی درسراسر جهان

وی با اشاره به اینکه رادیو معارف رسانه ای در جنس رادیو است، ابراز داشت: ساختار رادیو معارف خوب است ولی ظرفیت این را دارد که بهتر و قوی تر شود، طبق روایات در آخر الزمان علم از شهر مقدس قم به همه عالم ساطع می شود که رادیو معارف هم این کار را می‌کند و همه می‌توانند از این رادیو استفاده کنند.

 

حجت الاسلام عرفاتی در ادامه با توصیه به مسؤولان رادیو معارف گفت: کنداکتور برنامه ها باید جذاب باشد بعد از سخنرانی ها برنامه دیگر نغمه ها پخش شود، موضوعات متفاوت باشد و مخاطب شناسی شود که مخاطبان چه زمانی رادیو گوش می دهند و مطابق آنها برنامه پخش کنند.

 

مدیر گروه معارف شبکه تلویزیونی و جهانی جام جم اضافه کرد: رادیو معارف باید برای کودک، نوجوان و جوان برنامه داشته باشد و کنداکتور برنامه باید طوری تبلیغ شود که همه بدانند برنامه ها کی پخش می شوند و از آن استفاده کنند و ساعت پخش رسانه ها باید ثابت باشد، اینها رنگ و لعاب است ولی اصل محتوا همان معارف دینی و قرآنی باشد.

 

کسی که هنرمندانه تر می تواند معارف دین را بگوید او باید اقدام کند

وی با اشاره به رهنمودهای آیت الله جوادی آمای گفت: حضرت موسی(ع) وقتی می فرمایند، هارون افصح از من هست یعنی هنر مهم است یعنی در رسانه خیلی حرف هست چون حضرت موسی شأنیتش قطعا بالاتر است ولی می فرماید هارون را همراه من بفرست چون از من فصیح تر است کسی که هنرمندانه تر می تواند معارف دین را بگوید او باید بیاید جلو کسی که مخاطب بیشتری را می تواند جذب کند یعنی از طریق رادیو و تلویزیون باید به تبلیغ دین پرداخت.

 

حجت الاسلام عرفاتی با بیان اینکه رادیو و تلویزیون رسانه‌های نوین هستند و ما باید در این عرصه کار کنیم، اظهار داشت:  امروز کمتر کسی حوصله خواندن کتاب را دارد و بیشتر گرایش به فیلم و فضای مجازی دارند و الان به صورت میانگین مردم ایران حدود 9 ساعت در فضای مجازی هستند؛ بنابراین ما سریع رادیو معارف را در حوزه مجازی وارد کنیم.

 

 وی در پایان گفت: فضاهایی را که در کشور خالی است و شیاطین طمع دارند باید از آب زلال مطالب اهل البیت‌(ع) قرار دهیم که تشنگان حقیقت سیراب شوند./875/ت302/س

 

ارسال نظرات