۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۴۳۹۹۴۲
با موضوع نماز جمعه؛

همایش ملی قلب معنوی شهر برگزار می‌شود

مسؤول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان قم از برگزاری جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری «قلب فرهنگی شهر» خبر داد و گفت:‌ فراخوان این جشنواره در بخش فیلم کوتاه، عکس، خاطره، جملات ادبی و شعر به زودی اعلام می شود.
حجت الاسلام ولدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدباقر ولدان، پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت پنجم مرداد سالروز تأسیس نماز جمعه گفت: نخستین نماز جمعه تهران در پنجم مردادماه سال 58 به دستور امام راحل و به امامت آیت الله طالقانی برگزار شد و از آن روز 37 سال می گذرد و این نماز جمعه طلیعه ای برای حیات بخشی به نظام اسلامی بود.

 

مسؤول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان قم ادامه داد: مرحوم آیت الله طالقانی در همان نماز جمعه فرمودند: «امروز طلیعه انجام فریضه بزرگ الهی و صف بزرگ جهاد و توحید است»؛ هر نماز جمعه در این 37 سال یک پشتوانه معنوی برای مؤمنان و منتظران است و همچون صندوق ذخیره ارزی که مسائل مالی و اقتصادی یک کشور را حمایت می کند، ما می توانیم نماز جمعه را صندوق ذخیره معنوی انقلاب اسلامی بدانیم.

 

نماز جمعه مرکز وحدت بخشی و دشمن ستیزی است

وی با بیان این که نماز جمعه نقطه ثقل جبهه فرهنگی انقلاب است، اضافه کرد: با این که نماز جمعه مرکز وحدت بخشی و دشمن ستیزی است هنوز فرهنگ آن به خوبی بسط پیدا نکرده است و به ویژه در عرصه هنری متأسفانه ضعیف برخورد کرده ایم در حالی که نماز جمعه از مسائل بسیار مهم در جامعه اسلامی و مایه وحدت بین مردم است.

 

حجت الاسلام ولدان با اشاره به حضور سه امام در جامعه اسلامی خاطرنشان کرد: هر نظام اسلامی یک امام جامعه، یک امام جمعه و یک امام جماعت وجود دارد؛ امام جامعه رهبر فکری، سیاسی و دینی نظام اسلامی، امام جمعه پدر معنوی هر شهر و امام جماعت پدر معنوی یک منطقه و محله است و این امام جمعه است که می تواند حلقه وصل مناسبی بین امام جامعه و امام جماعت و مردم باشد.

 

وظایف امام جمعه

وی تأکید کرد: نماز جمعه سه رکن اساسی امام، مأموم و مصلی دارد؛ وظیفه امام غیر از اقامه نماز جمعه، دستگیری از نیازمندان، پاسخگویی، ارتباط با مسؤولین برای حل مشکلات مردم، بصیرت افزایی، معرفت افزایی و محبت ورزی است ولی نماز جمعه در کنار نیاز به امام جمعه خوب به مأمومین و مصلی مناسب احتیاج مبرم دارد.

 

مسؤول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان قم با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دی ماه سال گذشته، ابراز داشت: ایشان در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور دو کلید واژه اساسی به کاربردند؛ نخست این که فرمودند نماز جمعه قلب فرهنگی هر شهر است، بنابراین همچنانکه قلب در بدن انسان وظیفه پالایش خون و تغذیه سلول های بدن را برعهده دارد، و تا قلب سالم نباشد اعضای بدن نیز به درستی کار نمی کند، نماز جمعه نیز می تواند در احیای فرهنگ جامعه با بصیرت افزایی و معرفت زایی تأثیر بسزایی داشته باشد و جامعه را از آسیب های و معزلات نجات ببخشد.

 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در همان دیدار با ائمه جمعه از عنوان قرار گاه نماز جمعه یادکردند و فرمودند نماز جمعه قرارگاه ایمان، بصیرت، اخلاق و تقوا است؛ درست است که قرارگاه عنوانی نظامی است ولی ما امروز در جبهه مقابله با دشمنان در مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی قرار داریم و باید با هماهنگی و هم افزایی برای رسیدن به هدف معین با رونق در نماز جمعه تلاش کنیم.

 

حجت الاسلام ولدان در پایان از برگزاری جشنواره بزرگ فرهنگی وهنری «قلب فرهنگی شهر» خبر داد و عنوان کرد: این همایش، جشنواره ای ملی در موضوع نماز جمعه است که در فراخوان آن در بخش فیلم کوتاه، عکس، خاطره، جملات ادبی و شعر به زودی اعلام می شود و قرار بر این شده است امسال بخش خبر و گزارش مکتوب نیز اضافه شود./1330/پ202/ی

خبرنگار: داود جعفری

ارسال نظرات