۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۴۳۶۸۷۰
استاد حوزه علمیه قم:

قوه تعقل فرزندانمان را با مسؤولیت‌‌پذیری تقویت کنیم

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برخلاف تصور والدین دوران نوجوانی دوران بازیگوشی و اشتباهات مداوم و بازی و سرگرمی‌های فراوان نیست، گفت: دوران نوجوانی دوران مسؤولیت پذیری و تلاش تؤام با برنامه‌ریزی برای اقشار مختلف است.
کودکان در کلاس قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد حسن سعیدی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه شنبه در برنامه «عصر جوانی» رادیو معارف با با اشاره به اینکه برخلاف تصور والدین دوران نوجوانی دوران بازیگوشی و اشتباهات مداوم و بازی و سرگرمی‌های فراوان نیست، گفت: دوران نوجوانی دوران مسؤولیت پذیری و تلاش تؤام با برنامه‌ریزی برای اقشار مختلف است.

 

وی افزود: دوران نوجوانی دوران گذار از کودکی است و والدین در این سن باید برای نوجوان تبیین کنند که او دیگر بچه نیست که بخواهد مانند بچه‌ها تمام وقت خود را صرف بازی کردن کند زیرا دوران نوجوانی دوران طلایی در زندگی هر نوجوان محسوب می‌شود و نوجوانی که از این دوران با برنامه‌ریزی منظم استفاده نکند نخواهد توانست آینده روشنی داشته باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه دوران نوجوانی دوران بلوغ بوده و در این دوران فرزند مانند یک میوه کال است که رسیده می شود، گفت: به غیر از بلوغ شرعی، دوران نوجوانی دوران بلوغی عقلی است و برای اینکه یک نوجوان به بلوغ عقلی برسد باید به او با مسؤولیت دهی کمک کنیم.

 

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه والدین باید با مسؤولیت دادن قوه تعقل فرزندان خود را تقویت کنند، تصریح کرد: برای اینکه بلوغ عقلی نوجوان تسریع شود والدین باید به او اجازه اشتباه کردن را بدهند زیرا اگر به نوجوان اجازه اشتباه و اصلاح داده نشود هرگز مسؤولیت پذیر نشده و همواره انسانی وابسته و بدون انگیزه لازم برای مدیریت زندگی خود خواهد بود.

 

وی ادامه داد: نوجوان باید از والدین بخواهد که او را در انجام مسؤولیت های مختلف یاری کنند و نوجوان باید برای انجام کارهای مختلف خود را آماده کند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: رفتار والدین در این سن و سال باید با نوجوانان منطقی باشد و نباید مانند یک کودک با او رفتار کنند بلکه باید با رفتار خود به نوجوان کمک کنند تا هر چه سریعتر از دوران کودکی جدا شده و خود را برای پذیرش مسؤولیت های سنگین در آینده آماده کند زیرا اگر نوجوانان همچنان در دوران کودکی باقی بمانند حتی در دوران جوانی هم نخواهند توانست در امور مختلف دارای استقلال شخصی و شخضیتی باشند./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات