۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۳۰۲۱۴
حجت‌‌الاسلام عباسی ارائه کرد؛

گزارشی از فعالیت‌های مجمع عالی حکمت اسلامی در سال ۹۴

عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی از مناسبات دولت و ملت در فلسفه سیاسی امام خمینی، بازخوانی و باز تعریف علوم اجتماعی از منظر حکمت صدرایی، نقش علامه طباطبایی در احیاء حکمت اسلامی و انسان و سلامت و انرژی در فیزیک و فلسفه به عنوان بخشی از نشست‌های علمی برگزار شده از سوی این مرکز نام برد.
حجت الاسلام علی عباسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،حجت الاسلام علی عباسی، عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی و دبیر هشتمین گردهمایی اساتید علوم عقلی، عصر چهارشنبه در این گردهمایی که در سالن همایش های مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: مجمع عالی حکمت اسلامی یک بنای مبارکی است که از روز آغاز به کار تا امروز آثار و برکات زیادی داشته و فعالیت های چشم گیری را به منصه ظهور رسانده است.

 

وی با اشاره به فلسفه تشکیل این مجمع ابراز داشت: به برکت انقلاب اسلامی و خون شهیدان، علوم عقلی در حوزه های علمیه و به ویژه حوزه قم رونق خوبی پیدا کرد و به همین خاطر لازم بود مجموعه از اساتید برای ساماندهی آموزش، پژوهش و برنامه ریزی برای ساماندهی فسلفه و علوم عقلی تشکیل شود.

 

حجت الاسلام عباسی افزود: به شکر خدا روز به روز به اعتبار مجموعه اضافه می شود و در این بین نباید از نقش بزرگانی که در رونق علوم عقلی نقش ویژه داشته اند غافل شد؛ نخست امام راحل که تدریس حکمت را دنبال می کرد و با رهبری انقلاب زمینه را برای گسترش علوم عقلی فراهم کرد و دیگر علامه طبابایی بود که نقش بسزایی در گسترش علوم عقلی داشت و همچنین مقام معظم رهبری که ایده تأسیس این مجمع را در سال 83 مطرح کردند و با نظر ایشان این مجمع شکل گرفت.

 

وی با اشاره به ناظران مجمع عالی حکمت اسلامی اضافه کرد: امروز در این مجمع استوانه های همچون حضرات آیات، جوادی آملی، سبحانی و مصباح یزدی هستند که وجود آن ها برکت است و فعالیت های این مجمع تحت نظارت عالیه این شخصیت ها دنبال می شود است و اصلا آن چه این مرکز را از سایر مراکز جدا می کند همین نظارت بزرگان است که در جزء جزء کارهای این مجمع نظر دارند و فعالیت ها را به دقت دنبال می کنند.

 

عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به شعب دیگر این مجمع عنوان کرد: با همت هیأت مدیره، شعبه مشهد دو سال فعال شده که کارهای ارزشمندی را در این دوسال انجام داده است و امسال هم شعبه اصفهان راه اندازی می شود و به دنبال برنامه ریزی برای راه اندازی شعبه شیراز در آینده نزدیک هستیم.

 

وی به فعالیت های مجمع عالی حکمت اسلامی در سال 94 وی ابراز کرد: طبق گزارش رسیده از هیأت مدیره مجمع در سال گذشته 12 مورد نشست علمی برگزار کرده است که از میان می توان به مناسبات دولت و ملت در فلسفه سیاسی امام خمینی، بازخوانی و باز تعریف علوم اجتماعی از منظر حکمت صدرایی، نقش علامه طباطبایی در احیاء حکمت اسلامی، نقد و بررسی نظریه این­همانی ذهن و مغز، انسان و سلامت و انرژی در فیزیک و فلسفه اشاره کرد.

 

حجت الاسلام عباسی ادامه داد: در مجمع 184 جلسه برگزار شد که عمده آن ها مربوط به گروه های علمی است که 124 جلسه داشته اند و بقیه جلسات نیز به نشست های اعضای هیأت مدیره و شورای معاونان اختصاص داده می شود و همچنین 94 مورد ارائه بحث وجود داسته است که کار جدید و بدییعی محسوب می شود.

 

وی با اشاره به فعالیت های مجمع عالی حکمت اسلامی در زمینه آموزش نیز عنوان داشت: در زمینه آموزش فلسفه و کلام کتاب های کاسیک نوشته شده است و کتاب هایی هم که در حوزه تدریس می شده است نیز مورد توجه بوده و کلاس ها نیز هم در این مرکز و هم مراکز دیگر زیر نظر مجمع برگزار می شود.

 

عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی ادامه داد: مجمع در زمینه کلام و فلسفه مشاوره هایی نیز به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری دارد و همچینین فصلنامه علمی و پژوهشی حکمت اسلامی نیز در 4 دوره منتشر شده که استقبال خوبی از آن به عمل آمده است و همچنین هفت عنوان کتاب در سال 94 منتشر شد و هشت جلد هم آماده چاپ است./1330/پ202.ی

ارسال نظرات