۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۳۰۲۴۵۹

رونمایی از در‌ و پنجره‌های شبستان حضرت فاطمه در مشهد

خبرگزاری رسا ـ مراسم رونمایی از در و پنجره‌های شبستان حضرت فاطمه(س) در نجف امروز با حضور استاندار و قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی برگزار شد.
رونمایی از در‌ و پنجره‌های شبستان حضرت فاطمه در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مهدی عزیزیان، قائم‌ مقام تولیت آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از در و پنجره‌های مربوط به صحن حضرت فاطمه (س) واقع در نجف اشرف که امروز در شرکت کارخانجات صنایع چوب آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ساخت این درب های مطهر، یک کار ارزشمندی است که آستان قدس رضوی افتخار آن را دارد که به دست کارگران و هنرمندان و مهندسان آن انجام شده است.

 

وی با اشاره به تجربیات آستان قدس رضوی و بیان این که هدف این آستان خدمت به مردم و انجام چنین پروژه های مقدسی است، تصریح کرد: با توجه به طرح توسعه عتبات عالیات که در مسؤولیت سازمان بازسازی عتبات قرار دارد و از طرف دیگر وجود ظرفیت ها و مهندسین برجسته در آستان قدس و دیگر آثاری که تاکنون در عتبات انجام دادند، امیدواریم این سازمان سایر طرح ها و کارهای هنری مضجع شریف ائمه(ع) را به این آستان واگذار کند.

 

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی نیز در حاشیه این مراسم با بیان این که ساخت این طرح ها به عنوان یک اقدام بزرگ و با ثبات از سوی هنرمندان آستان قدس رضوی است، اظهار کرد: لازمه انجام یک کار بزرگ و مقدس، داشتن یک مکان مقدس است و خوشبختانه آستان قدس رضوی این نگاه مقدس و معنوی و دیگاه روحانی را دارد.

 

رشیدیان با اشاره به شرایط کنونی کشور عراق و حضور ستاد عتبات عالیات استان در بازسازی عتبات مقدس، افزود: امیدواریم با همکاری این ستاد و نیز با استفاده از تجارب و تخصص ارزشمند آستان قدس رضوی در آینده اقدامات لازم برای بازسازی مسجد‌النبی، مسجدالحرام و قبور ائمه بقیع انجام شود تا بتوانیم برای ائمه(ع) در بقیع صحن و بارگاه ساخته شود.

 


استاندار خراسان رضوی افزود: وجود این آثار زیبای هنری با نام امام رضا(ع) در عتبات عالیات سایر کشورها سبب می شود که معنویت، عرفان و شناخت بیشتری برای زائران کشورهای اسلامی با دیدن نام حضرت ایجاد شود و نیز هنر ایرانی اسلامی مشهود شود که با توجه به ظرفیت های آستان قدس این مهم شدنی است. 

 

محمد جواد طبسی، مدیر شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی نیز از ارسال این درب ها تا هفته آینده خبر داد و بیان کرد: این پروژه شامل 12 دستگاه درب و چهارچوب و نیز 10 دستگاه پنجره به ارتفاع 6 تا 10 متر و در قسمت فوقانی درب ها قرار می گیرد و یک دستگاه پنجره فولاد در حدفاصل درب ها، یعنی روبروی ضریح مطهر در نظر گرفته شده که در حال تهیه و ارسال که تکمیل این پروژه ها سه ماه به طول انجامیده است.

 


وی با بیان این که ساخت شبستان حضرت زهرا(س) واقع در ضلع غربی حرم( سمت بحر نجف) به عنوان نخستین پروژه طرح توسعه حرم مطهر حضرت علی(ع) به شمار می رود، تصریح کرد: آغاز این پروژه مقدس از سال 90 از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات شروع شده که در مساحتی 6 هکتار و 220 هزار متر مربع زیربنا صورت گرفته است.

 


مدیر شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی بیان کرد: مهم ترین قسمت صحن به لحاظ موقعیت جغرافیایی، ورودی آن از رواق علی ابیطالب یعنی بالای سر حضرت است و با توجه به موقعیت استراتژیک آن به استفاده از تکنیک های هنری ویژه و بهره گیری از متخصصان باتجربه نیاز دارد اهمیت ویژه ای دارد و به همین دلیل افتخار سفارش ساخت این پروژه به شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی واگذار شد.

 

طبسی با اشاره به این که اشکال هنری این درب ها بر اساس طرح درب های قدیمی اطراف مضجع شریف حضرت علی(ع) است، گفت: این درب ها از جنس چنار خراسان و منقوش به گره چینی و معرق کاری زیبایی است و مقاومت بالای چنار خراسان در برابر تغییرات جوی یکی از دلایل انتخاب این جنس است.   

 


وی ادامه داد: پنجره فولاد شبستان حضرت فاطمه(س) از جنس استیل نچسب انتخاب شده و نیز کتیبه ای چوبی از نوع معرق در قسمت فوقانی این پنجره قرار دارد که مزین به آیات قران است.

 


مدیر شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی با اشاره به فاز دوم این پروژه بیان کرد: فاز بعدی شامل 555 دستگاه در از جنس چوب ساج برمه است که در دستور کار مذاکرات ستاد عتبات عالیات به منظور واگذاری به شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی قرار دارد./844/202/ب1

ارسال نظرات