۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۲۸۳۴۷۶
نماینده خبرگان رهبری:

احیای موقوفات نیازمند همت و عزم ملی مردم و مسؤولان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که با پیروزی انقلاب اسلامی بخش قابل توجهی از موقوفات احیا شد و در جهت نیت واقفان قرار گرفت، اما هنوز موقوفاتی وجود دارد که رفع تصرف نشده‌اند، گفت: حفظ و احیای موقوفات کشور نیازمند عزم جدی و همت همگانی مردم و مسؤولان است.
حجت الاسلام و المسلمين پورمحمدي، عضو خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در مراسم تودیع و معارفه رییس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه اظهار داشت: متأسفانه در طول سالیان متمادی قبل از انقلاب اسلامی، بسیاری از موقوفات مهم و بزرگ غصب شده اند.


وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی بخش قابل توجهی از موقوفات احیا شد و در جهت نیت واقفان قرار گرفت، اما هنوز موقوفاتی وجود دارد که رفع تصرف نشده‌اند، باید دانست که حفظ و احیای موقوفات کشور نیازمند عزم جدی و همت همگانی از سوی مردم و مسؤولان است.


امام جمعه مراغه تصریح کرد: در طول تاریخ سوء استفاده هایی از موقوفات شده و برخی موقوفه ها از بین رفته یا تصرف شده و برخی نیز در مسیر غیر از نیت واقف بکار رفته است، از مسؤولان اداره اوقاف می خواهیم در تامین نیت واقفان، افزایش درآمدهای موقوفات و به روز کردن اجاره‌بهای موقوفات تلاش کنند.


وی با تقدیر از رویکرد جدید سازمان اوقاف و امور خیریه در جهت‌دهی به نیات واقفان با توجه به نیازهای روز جامعه اسلامی افزود: واقفان خیراندیش می توانند با مشورت گرفتن از کارشناسان امر به ثبت موقوفه های جدید برای رفع نیازهای محرومان جامعه روی آورند، از سوی دیگر متولیان موقوفات باید با وقف را در مسیر نیت واقف هزینه کنند.


حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی در پایان گفت: این‌که بیشتر موقوفات شهرستان مراغه برای عزاداری سیدالشهدا و اطعام در زمان های معلوم، وقف شده است، امری مبارک است، اما باید دانست که امروز شرایط جامعه با گذشته فرق کرده و نیازهای جدیدی برای وقف واقفان وجود دارد که باید به آن ها بیشتر توجه کرد.


همچنین حجت الاسلام جعفر جنتی، رییس سابق اوقاف و امور خیریه مراغه در سخنانی با ارایه گزارشی از عملکرد خود گفت: با توجه به تلاش ها و اقدام های انجام شده در این اداره، اوقاف و امور خیریه این شهرستان از سال 90 تا 93 به عنوان اداره نمونه استانی و در سال 90 نیز در تکریم ارباب رجوع از بین 802 دستگاه دولتی استان انتخاب شده است.


وی افزود: با اقدام های انجام شده هم اکنون درآمد موقوفات این شهرستان سه برابر افزایش یافته و خط اعتباری ویژه ای برای عمران امامزاده های سیدمحمد(ع) به میزان حدود شش میلیارد و 500 میلیون ریال و سید ابراهیم(ع) به میزان حدود 10 میلیارد ریال باز شده است.


حجت الاسلام جنتی از تکمیل سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه مراغه و همچنین دسترسی به اطلاعات و نیت های واقفان خبر داد و گفت: تمام تلاش خود را در جهت احیای موقوفات متصرفی داشته‌ایم و در این راستا با مقامات قضائی تعامل نزدیکی برقرار شده است.


گفتنی است، در پایان این مراسم حجت الاسلام مطهری، به عنوان رییس جدید اداره اوقاف و امور خیریه مراغه معرفی و از خدمات هفت ساله حجت الاسلام جعفر جنتی رییس سابق این اداره قدردانی شد./935/پ202/ح

ارسال نظرات