۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۲۸۲۸۷۲
نماینده خبرگان رهبری:

عمل حاکمان عامل مؤثر در جلب مردم به دین است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی با تأکید بر این‌که ارزش همه مسؤولیت‌ها به خدمتگزاری است، گفت: عمل حاکمان عامل مؤثر در جلب مردم به دین است.
شوراي اداري شبستر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در جلسه شورای اداری شهرستان شبستر با اشاره به این‌که اسلام دین رحمت است و پیامبر و کتابش نیز تجلی رحمت الهی هستند، اظهار داشت: انقلاب اسلامی برای مفهوم اخلاق به پیروزی رسید.


وی با بیان این‌که رحمت، محبت و اخلاق از هم جدا نیست ضمن بیان روایتی ادامه داد: محبت روح خداست در پیکر جامعه، انسان ها چون بنده خدا هستند باید به یکدیگر مهر بورزند.


این فقیه و مفسر قرآن با بیان این‌که مسلمانان و در رأس آن علما وظیفه دارند قرآن را به عنوان کتاب رحمت و پیامبر را به عنوان پیامبر رحمت و پیامبر را به عنوان پیامبر به جهانیان معرفی کنند، ادامه داد: اصل اولیه اسلام محبت و مهرورزی و رحمت است، مهرورزی در هیچ جای دنیا به اندازه جهان اسلام مطرح نیست.


وی با بیان این‌که عدالت شرط مشروعیت حکومت اسلامی است، ادامه داد: عدالت واجب شرطی است مانند وضو در نماز که اگر وضو نباشد، نماز تحقق پیدا نمی کند و اگر عدالت رعایت نشود، حکومت اسلامی تحقق پیدا نمی کند و تبدیل می شود به یک حکومت عادی و معمولی.


عضو هیأ
ت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حقایق تحریف شده اسلام تصریح کرد: یکی از تحریف‌های عملی قرآنی این است که با استناد به قرآن در جامعه عمل ناروا و مطابق با تفسیر به رأی صورت گیرد.


عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که همه کارها باید برای خدا باشد، از خدا شروع شود و به خدا ختم شود، افزود: آن چیزی که می‌تواند کارها و اعمال ما را از آفات مصون بدارد فقط و فقط اخلاص است، در صورت نبود اخلاص کار ما هم خطر دارد، در این صورت اگر این کار برای ما ممکن است نفعی نیز داشته باشد ولی ضرر این کار برای ما بیشتر است.


وی با بیان این‌که اخلاص یک مسأله کاربردی است، ادامه داد: خیلی از کارهای ما از افراط ها، تفریط ها و بد برخورد کردن نشأت می گیرد، اختلافات با داشتن اخلاص مصون می ماند.


نماینده خبرگان رهبری با بیان این‌که ارزش همه مسؤولیت ها به خدمتگزاری است، نه کوچکی یا بزرگی عنوان ادامه داد: عامل مؤثر در جلب مردم به دین در حکومت دینی، ع
مل حاکمان است.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با اظهار این مطلب که علی(ع) قادر به قلع و قمع دشمنان بود و در این صورت حکومت او استمرار می‌یافت گفت: اما اگر آن حکومت اینگونه باقی می‌ماند، نمی‌توانستیم نام حکومت علی را بر آن بنهیم.


وی با ذکر نام کتابی از یک نویسنده مسیحی به نام «علی صدای عدالت» به شاخصه‌ عدالت حکومت ایشان اشاره کرد و افزود: ایشان مظلومیت را می‌پذیرفت تا عدالت مخدوش نگردد، به واقع در حکومت ایشان هدف وسیله را توجیه نمی‌کرد. حضرت علی (ع) برای پایداری حکومت خود براساس ظن و گمان اقدام به دستگیری و شکنجه نمی‌کردند.


عضو مجلس خبرگان رهبری، در زمینه حساسیت علی(ع) در رابطه با حفظ حقوق مردم از سوی والیان، اظهار داشت: ایشان می‌فرمودند اگر مردم نسبت به شما بدبین شدند، با آنان سخن بگویید و سوء ظن‌ها را برطرف کنید. علی (ع) رمز پایدار حکومت را حفظ حقوق مردم می دانست.


وی همچنین خاطرنشان کرد: اندیشه امام علی(ع) چنین بود که اگر حاکمی حقوق مردم را رعایت نکند، پایه‌های آن حکومت متزلزل است و رمز گرامی دانستن دین در جامعه در نزد عامه، عملکرد مثبت حکومت و در نتیجه رضایتمندی مردم است.


عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه علی(ع) عزت و ذلت دین در نزد مردم را مرهون رعایت حقوق آنان می‌دانست، ادامه داد: حاکمان دینی باید به گونه‌ای عمل کنند که مردم به دین عشق بورزند و این امر با گفتار و تبلیغ ، به تنهایی حاصل نمی‌شود و اگر عملکرد حکومت در جهت فرار مردم از دین باشد ، تبلیغات مؤثر نخواهد بود./935/پ203/ب4

ارسال نظرات