۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۲۷۷۲۸۸
مدیر مدرسه سالار شهیدان خبر داد؛

برگزاری طرح نظام جدید در مدرسه سالار شهیدان تبریز برای طلاب نو ورود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سالک از برگزاری نظام جدید آموزشی در این حوزه علمیه برای طلاب جدیدالورود خبر داد و با تشریح ابعاد آن، گفت: نظام آموزشی سطح یک این طرح، نظام نیم‌سالی، واحدی است.
طلاب جديدالورود

حجت الاسلام سالک، مدیر حوزه علمیه سالار شهیدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، از برگزاری نظام جدید آموزشی در این حوزه علمیه برای طلاب جدید الورود خبر داد و گفت: نظام آموزشی سطح یک این طرح، نظام نیم‌سالی، واحدی است.

 

وی اظهار داشت: عنوان «نیم‌سالی» در مقابل عنوان «ثلثی» و «سالی» است، منظور از نظام نیم‌سالی آن است که مدت زمان آموزش هر واحد درسی(در هر سال تحصیلی) به دو نیم‌سال تقسیم شده و ارزشیابی تحصیلی در دو نیم‌سال انجام می‌شود.

 

حجت الاسلام سالک افزود: عنوان «واحدی» در مقابل عنوان «پایه‌ای» است، منظور از نظام واحدی آن است که هر واحد درسی در آموزش و ارزشیابی تحصیلی به صورت مستقل بوده، و در صورت عدم موفقیت طلبه در آزمون، تنها موظف به تکرار آزمون یا آموزش در آن واحد است، نظام واحدی از سنت‌های حوزه‌های علمیه است.

 

وی این طرح را، برنامه آموزشی سطح یک ورودی‌های سیکل، دیپلم و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها عنوان کرد و ادامه داد:  سطح یک نخستین مقطع تحصیلات حوزوی است که در آن طلاب، علوم اسلامی را در حد مرحله آشنایی و شناخت فرا گرفته، مهارت بکارگیری آن را در مقطع مربوطه یافته و صلاحیت‌های اخلاقی لازم را کسب می‌کنند.

 

مدیر مدرسه سالار شهیدان، اهداف کلی این دوره را برشمرد و تصریح کرد: ارتقاء سطح معرفت و ایمان اسلامی، تخلّق و تأدّب به اخلاق و آداب اسلامی و آداب فردی و اجتماعی، آشنایی با هویت حوزه و روحانیت، اخلاق، آداب و زی‌طلبگی و تخلّق و تأدّب به آن از جمله اهداف این طرح است.

 

وی اهداف این طرح را در حوزه صرف آموزشی، تسلط و مهارت بکارگیری صرف و نحو، شناخت و مهارت بکارگیری تجوید قرآن، بلاغت(معانی، بیان و بدیع)، فقه اللغه، منطق و اصول فقه، شناخت معارف و عقائد، اخلاق اسلامی، فقه و تاریخ اسلام، آشنایی با تفسیر قرآن، علوم قرآن، علوم حدیث (درایه، تاریخ حدیث، فقه الحدیث و رجال) و فلسفه اسلامی خواند.

 

این استاد حوزه ادامه داد: در این طرح سعی بر این است تا زمینه و روحیه اعتماد به نفس، تحقیق، خلاقیت، تعقل و آزاد اندیشی مطابق با معیارها و ارزش‌های دینی در طلبه ایجاد شود و طلبه توان بکارگیری علوم مقدماتی (ادبیات، منطق و اصول فقه) در مطالعات و آموزش‌های حوزوی را در خود حاصل کند.

 

وی تأکید کرد: از جمله اهداف و برنامه ریزی های صورت گرفته در این طرح ایجاد مهارت‌های اساسی پژوهش، تدریس و تبلیغ در طلاب است تا این خلأ نیز پر شود.

 

حجت‌الاسلام سالک این طرح را یک طرح سه مرحله ای عنوان کرد و افزود: مرحله آشنایی، شناخت و تسلط که هریک دارای اهداف شناختی و مهارتی است.

 

وی افزود: مراحل آموزشی مذکور در برنامة آموزشی سطح یک، ورودی‌های سیکل، دیپلم و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در مرحله نخست؛ «مرحله آشنایی»، شامل اهداف شناختی، آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم اساسی علم به صورت اجمالی، آشنایی با مسائل و قواعد کلی علم، آشنایی با ساختار کلان علم، بدون دانستن تحلیل روابط است.

 

این استاد حوزه همچنین اهداف مهارتی مرحله نخست را، توانایی بازگویی عین مباحث ارائه شده، توانایی تطبیق مفاهیم و قواعد مهم و اساسی بر مصادیق و موارد عنوان کرد.

 

مدیر مدرسه سالار شهیدان اظهار داشت: مرحله دوم یعنی مرحله شناخت؛ دارای اهداف شناختی چون، فهم اصطلاحات و مفاهیم اساسی علم با تکیه بر مبادی تصوریه، آشنایی با مفاهیم فرعی و جزئی و کلی، فهم مسائل و قواعد اساسی علم با استناد به مبادی تصدیقیه، فهم مسائل و قواعد فرعی و پرکاربرد علم است.

 

وی از دیگر اهداف این مرحله فهم ساختار خرد و تفصیلی علم در قالب کتاب؛ فهم تحلیل روابط (علت ترتب مباحث بر یکدیگر) دانست.

 

حجت الاسلام سالک، اهداف مهارتی این مرحله را توانایی بیان مطالب متن به زبان خود،  توانایی تلخیص از طریق تشخیص عناصر اصلی از فرعی، و توانایی توضیح ازطریق ارائه نمونه‌ها و شواهد، برشمرد و ابراز داشت: توانایی بازگویی مسئله‌ای که با عبارات فنی یا انتزاعی داده شده است به عبارات محسوس یا کمتر انتزاعی،  توانایی بازگویی بخشی طولانی از یک مطلب به اصطلاحاتی خلاصه‌تر یا انتزاعی‌تر، توانایی بازگویی رابطه موجود بین عناصر یک متن ، توانایی ترجمه از زبان عربی به زبان فارسی در حد جملات از دیگر اهداف مرحله شناخت است.

 

وی ادامه داد: در این مرحله توانایی کاربرد مد نظر قرار گرفته است تا طلبه توانایی تطبیق قواعد جزئی بر موارد، توانایی قرائت متن با اعراب صحیح، توانایی فهم متون متوسط عربی، توانایی تشخیص انواع تعاریف مطرح شده در متون،  توانایی تطبیق انواع استدلال‌ها را داشته باشد.

 

مدیر مدرسه سالار شهیدان مرحله سوم را مرحله تسلط عنوان کرد و افزود: در این مرحله، مانند دو مرحله قابل دارای اهداف شناختی، ساختاری و مهارتی است.

 

وی افزود: اهداف شناختی، شامل اهداف مفهومی چون؛  فهم تعاریف مختلف مفاهیم اساسی علم، نقد تعاریف با هدف دستیابی به تعریف مختار،  فهم کامل مفاهیم جزئی است.

 

این استاد تصریح کرد: همچنین فهم اقوال مختلف در مورد مسایل اساسی،  آشنایی با مبانی اقوال مختلف،  فهم کامل قواعد فرعی و جزئی، فهم موارد استثنا، ساختار، فهم دیگر ساختارهای علم، فهم نقد ساختارهای علم، فهم ساختار بهتر همراه با دلیل آن مد نظر است.

 

وی اهداف مهارتی را توانایی بازگویی، ترجمه متون علمی همتراز کتاب آموزشی، توانایی تبیین دیدگاه‌های مختلف به صورت نقل قول غیر مستقیم، توانایی نوشتن مقاله ترویجی، توانایی کاربرد، توانایی تشخیص وجوه و اقوال مختلف، توانایی فهم متون پیچیده، توانایی قرائت متن همراه با رعایت اعراب و لحن کلام، توانایی تحلیل منطقی متون علمی و توانایی تشخیص مغالطات و جدل از برهان دانست.

 

حجت الاسلام سالک در پایان خاطرنشان کرد: در آخر این هفته اساتید مدرسه علمیه سالار شهیدان برای کسب آمادگی لازم و آشنایی با متن دروس این طرح، آخر هفته جاری برای شرکت در دوره آموزشی طرح جدید عازم قم خواهند شد./854/ت301/ح

ارسال نظرات